کد مطلب: ۱۳۹۱۹۸

همزمان با صعود ایران به جام جهانی انجام می‌گیرد

نمایش قدیمی‌ترین یوزهای ایرانی در موزه ملی

نمایش قدیمی‌ترین یوزهای ایرانی در موزه ملی

«پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر تیم ازبکستان و صعود به جام جهانی ۲۰۱۸، موزه ملی ایران از مردم خواست تا نخستین نقوش «یوز ایرانی» را روی سفال‌های منقوش به نمایش درآمده در موزه مادر ایران ببیند.»

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی با اشاره به نمایش سه ظرف منقوش سفالی در بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران که تصاویری از پلنگ و یوزپلنگ‌های ایران روی آن‌ها وجود دارد، بیان کرد: با توجه به پیروزی پر افتخار تیم ملی فوتبال ایران و راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۸، از مردم می‌خواهیم تا سه ظرف منقوش با تصاویر یوز ایرانی که در این مقطع زمانی در موزه ملی ایران به نمایش درآمده‌اند را از نزدیک ببینند.

این باستان‌شناس با بیان این که قدیمی‌ترین تصاویر یوزپلنگ‌ها در ایران روی ظروف سفالی هستند، بیان کرد: در علم باستان‌شناسی به این ظروف «سفال سیلک III» یا «تمدن حصار» گفته می‌شود و مشخصا متعلق به ۳۳۵۰ - ۳۷۵۰ پیش از میلاد هستند.

به گفته‌ی او این ظروف در محوطه‌های تاریخی مانند تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشان و تپه ایغربلاغ استان البرز و تپه چشمه‌علی به دست آمده‌اند.

نوکنده با بیان این‌که این ظروف در جغرافیای فرهنگی فلات مرکزی، سمنان، تهران، قزوین، قم، اصفهان در حدود شش هزار سال پیش وجود داشته‌اند، بیان کرد: از گذشته یوزپلنگ به «چیتا» نیز معروف بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.