کد مطلب: ۴۱۳۲۰۵

نمایش لباس جدید پادشاه در تماشاخانه سنگلج تاریخ‌ساز شد

نمایش لباس جدید پادشاه در تماشاخانه سنگلج تاریخ‌ساز شد

لباس جدید پادشاه در عین حال که روایتی تراژیک از سقوط سلسله قاجار را به نمایش می‌گذارد، بیانی طنز و سرگرم‌کننده دارد و بازیگران به خوبی مرز بین تراژدی و کمدی را حفظ می‌کنند.

لباس جدید پادشاه نام اثری است که این روزها به کارگردانی لادنی نازی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود. متن این نمایش را فرزاد فخری‌زاده به رشته تحریر درآورده است.

نمایش لباس جدید پادشاه روایتی است داستانی از آخرین سفر احمدشاه قاجار به انگلستان. بعضی از اتفاق‌های نمایش بر اساس رخدادهای تاریخی هستند. اما این موضوع باعث نشده که از بار نمایشی و خیالی اثر کاسته شود. به خصوص شیوه کارگردانی نازی این خیال‌انگیزی را به اوج می‌رساند. استفاده متفاوت از عروسک، موسیقی، صدا، نور و لباس بخشی از این خیال‌انگیزی است. برای مثال لباس، تنها پوششی بر تن بازیگران نیست و از ابزار صحنه نیز فراتر می‌رود و در این نمایش به کارکتر تبدیل می‌شود.

لباس جدید پادشاه تئاتر خوب نمایش

نکته قابل توجه دیگر، متن نمایشنامه است: داستانی پر آب و تاب با دیالوگ‌هایی جذاب و به‌یادماندنی. استفاده از زبان‌های عربی، ترکی، فرانسوی و انگلیسی و شیوه تکلم فارسی در عصر قاجار، نمایش را آهنگین و دیدنی می‌کند. همچنین استفاده از عناصر سنتی ایرانی مثل بحرطویل در میان‌پرده‌ها باعث می‌شود که این نمایش پست مدرن، ریشه‌های ایرانی خود را حفظ کند.

محرک اصلی داستان، یک عنصر اقتصادی است. مجلس ملی قانونی را تصویب کرده که به موجب آن استفاده از هرگونه لباس خارجی برای درباریان ممنوع است. سفیر انگلستان می‌کوشد که شاه با نقض این قانون، مجلس را تضعیف کند… همه این اتفاق‌ها با میزان مناسبی طنز همراه می‌شود تا اثر به صورت درسنامه اقتصادی-تاریخی در نیاید و شکل نمایشی خود را حفظ کند.

موضوع قابل توجه این است که نه نویسنده و نه کارگردان، در روایتِ تاریخ باقی نمی‌مانند. بلکه به درستی تاریخ را ابزاری قرار می‌دهند برای موشکافی نهادهای اقتصادی در عصر حاضر. همین موضوع باعث می‌شود که تماشاگر علاوه بر سرگرمی و تفریح، به تفکر نیز واداشته شود؛ و همزمان با تفکر سرگرم شود تا در پایان با تماشاگرانی راضی مواجه شویم که برای دیدن دوباره نمایش برنامه‌ریزی می‌کنند.

لباس جدید پادشاه تئاتر خوب نمایش

لباس جدید پادشاه در عین حال که روایتی تراژیک از سقوط آخرین شاه قاجار را به نمایش می‌گذارد، بیانی طنز دارد و بازیگران به خوبی مرز بین تراژدی و کمدی را حفظ می‌کنند.

ایمان سلگی، حسین دیوان، بهرام عباسی‌فرد، میرنادر مظلومی، علی قربانخانی، کهبد قناعت‌پیشه، سمیه قهرمانی، یکتا طبیبی، سپیده زینلی، آندیا حمیدی، مبینا رضایی افشار، شکیبا رمضانعلی، عسل عبدالرزاق و ناعمه علمی نژاد در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش هر روز به غیر از شنبه‌ها، ساعت 19:30 دقیقه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود و بلیت نمایش لباس جدید پادشاه را می‌توانید از سایت تیوال خریداری کنید.

لباس جدید پادشاه تئاتر خوب نمایش سنگلج

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • متی

    من این نمایش رو دیدم
    خیلی خوبه
    مث که هنوز تئاتر اصالت خودش رو حفظ کرده بر خلاف سینما و تلویزیون و غیره