کد مطلب: ۱۸۰۸۸۶

نوسان تغییر تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

نوسان تغییر تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

کارشناسان بازار خودرو معتقدند که اگر دولت به‌دنبال حمایت از تولید خودروهای داخلی با روش تعرفه‌ای دارند، می‌تواند راهکاری جایگزین را پیدا کند و آن، حذف تعرفه واردات خودرو و در مقابل، اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای وارداتی است.<br /> .

به دنبال توقف ثبت‌سفارش خودرو از تیر امسال، در این مدت قیمت خودروهای وارداتی دستخوش تغییرات شدیدی شده است؛ به طوری که افزایش حتی 100 میلیون تومانی برخی خودروهای خارجی را شاهد بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این موضوع، موج نگرانی را میان طرفداران و خریداران خودروهای خارجی ایجاد کرد.

در این شرایط، خبری به گوش رسید که دولت در فهرست تغییرات تعرفه‌ای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1396 پیشنهاد کرده تعرفه واردات انواع خودرو از 1000 سی‌سی تا بیش از 3000 سی‌سی به 55 تا 150 درصد افزایش یابد.

بر این اساس، تعرفه واردات خودروهای بیشتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی به ۵۵ درصد و خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سی‌سی به ۱۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

این تعرفه‌های پیشنهادی برای تصویب نهایی و اجرا به هیات دولت رفته تا بزودی در دولت تصویب شود.

پس از انتشار این خبر، تحلیل‌های گوناگونی مطرخ شد؛ اعم از این‌که دارندگان فعلی خودروهای خارجی از این تصمیم منتفع خواهند شد؛ چراکه با این اقدام، بر ثروت آنها افزوده می‌شود.

همچنین آن دسته از افراد که صاحبان اخبار، امتیازات و روابط خاص برای واردات خودرو هستند، بی‌شک برندگان اصلی چنین تصمیماتی هستند.

بر همین اساس، کارشناسان پیشنهاد می‌دهند اگر دولت قصد دارد از خودروی داخلی با این روش حمایت کند و همزمان تقاضای ارز برای واردات را مدیریت کند، می‌تواند راهکار جایگزین را در پیش بگیرد و آن حذف تعرفه واردات خودرو و در عوض اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای خارجی است.

رضا علی‌زاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می‌گوید: تعرفه ابرازی در اختیار دولت‌هاست که گاها برای کنترل بازار داخل و حمایت از محصولات داخلی تعیین می‌شود، اما باید کارشناسی شده و با در نظر گرفتن زوایای آن صورت گیرد تا اختلالی در بازار ایجاد نشود و قطعا باید منافع مصرف کنندگان نیز در کنار حمایت از تولید داخل در نظر گرفته شود.

گزارش‌ها از وضعیت بازار خودروهای خارجی حاکی از آن است که هم‌اکنون سوناتا (هیبرید) در بازار 195 میلیون تومان، سورنتو 330 میلیون تومان، النترا 165 میلیون تومان، اسپورتیج 190 میلیون توان و سراتو 170 میلیون تومان است.

همچنین در بازار اپتیما 220 میلیون تومان، تویوتا RAV4 (فول) 285 میلیون تومان، یاریس هاچ‌بک 135 میلیون تومان، بی‌ام‌و X4 حدود 630 میلیون تومان، لکسوس NX (فول) 470 میلیون تومان، سانتافه 300 میلیون تومان و بنز E250 حدود 580 میلیون تومان است.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.