کد مطلب: ۲۸۲۷۱۰

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

نگاه بدبینانه مطبوعات ایران به پیشنهاد ترامپ

نگاه بدبینانه مطبوعات ایران به پیشنهاد ترامپ

مطبوعات کشور اکثر دیدگاه بدبینانه‌ای همراه با بی‌اعتماد به پیشنهاد مذاکره ترامپ داشته‌اند. روزنامه ایران به اظهارات متناقض آمریکایی‌ها در قبال کشورمان پرداخته و جوان نیز به خلاء اعتماد در بین ایران و آمریکا اشاره کرده است. اعتماد این پیشنهاد را تله ترامپ دانسته و در نهایت همشهری شرط ایران برای مذاکره را بازگشت به برجام می‌داند.

درست در بحبوحه بحران ارزی که تمام ارکان اقتصاد کشور را به خود درگیر کرده است، دونالد ترامپ صحبت از مذارکره بدون پیش‌شرط با ایران کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اما فردای بعد از صحبت‌های دونالد ترامپ، قیمت سکه، ارز، طلا با کاهش محسوس مواجه بود.

کاهش قیمتی که کارشناسان چندان به آن خوش‌بین نیستند و اظهارات ترامپ را در خوشبینانه‌ترین حالت دارای یک اثر مقطعی و کوتاه‌مدت بر بازارها می‌دانند.

مطبوعات کشور صبح امروز با دیدگاهی نه چندان خوشبینانه به تحلیل درخواست ترامپ پرداخته‌اند. روزنامه اعتماد با تیتر « تله ترامپ » نگاهی به هزینه و فایده سناریوهای موجود در مواجه با پیشنهاد ترامپ انداخته است. این روزنامه اینگونه تحلیل می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا با این کار توپ را به زمین ایران انداخته است.

اعتماد اعتقاد دارد که سناریوهای زیادی پیش روی رئیس‌جمهور کشورمان نیست و تصمیم‌گیری در خصوص رد یا پذیرفتن مذاکره سخت خواهد بود.

این روزنامه در تحلیل سخت بودن تصمیم‌گیری در این خصوص می‌نویسد: هرچه باشد آمريكايی‌ها يك بار ديگر هم از اين آزمون سرافكنده بيرون آمده و ثابت كرده‌اند كه امضای‌شان پس‌گرفتنی است. انتخاب سناريوی دوم يعني رد كردن مذاكره بدون پيش‌شرط هم پيامدهايی دارد. در داخل كشور شبكه‌های اجتماعي مجازی و ماهواره‌ای اين نكته را القا ميی‌كنند كه نجات اقتصاد ايران در گرو مذاكره با آمريكاست.

روزنامه ایران اما به رویکردهای ضدونقیض آمریکا در قبال ایران پرداخته و واکنش برخی از مقامات و سیاسیون کشورمان به پیشنهاد ترامپ را نیز بررسی کرده است. یکی از واکنش‌ها مربوط به ناطق نوری است که وی گفته بود پیشنهاد ترامپ در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود.

واکنش دیگر نیز مربوط به کمال خرازی است که وی نیز گفته بود ترامپ قبل از هر چیز خروج از برجام را جبران کند. ایران که با تیتر « تناقض‌های آمریکایی » به بررسی این موضوع پرداخته، در راستای اثبات اظهارات متناقض آمریکایی‌ها می‌نویسد: مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور، کمی بعد از پیشنهاد روز دوشنبه ترامپ، موفقیت در چنین مذاکراتی را به تغییر رفتار تهران مربوط دانست تا این گزاره بیش از پیش هویدا شود که دولتمردان کاخ سفید در رابطه با ایران سیاستی واحد و همگن را دنبال نمی‌کنند.

اما روزنامه جوان نیز که با تیتر « مذاکره‌بازی قمارباز » به بررسی این موضوع پرداخته، دیدگاه بدبینانه‌تری نسبت به سایر روزنامه‌ها در خصوص پیشنهاد ترامپ دارد.

جوان می‌نویسد: هنوز جوهر توافق بی‌نتیجه امریکا با کره شمالی خشک نشده، دونالد ترامپ گفته که آماده است بدون قید و شرط با ایران هم برای دستیابی به یک توافق جدید غیر از برجام پای میز مذاکره بنشیند، مذاکره‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است درخواست آن را نه از موضع قدرت مطرح کرده و نه از موضع ضعف.

جوان همچنین به خلاء اعتماد در رابطه ایران و آمریکا اشاره می‌کند. جوان در زمینه نبود اعتماد در مورد آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی می‌نویسد: آیا رئیس‌جمهور آمریکا واقعا مایل به انجام این کار است یا حتی می‌تواند این کار را انجام دهد و با حسن نیت وارد مذاکره با ایران شود، آن هم پس از آنکه یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و منع صدور ویزا برای ایرانی‌ها را صادر کرد.

روزنامه همشهری با تیتر « شرط ایران برای مذاکره »، مهم‌ترین شرط ایران برای بازگشت مذاکره با آمریکا را بازگشت به برجام می‌داند. این روزنامه همچنین اشاره می‌کند که بعد از سخنان دونالد ترامپ بورس صعودی انفجاری داشته و قیمت‌ها در بازار سکه و ارز ریزش داشته که این ریزش‌ها بیشتر بر روی موج امکان توافق بوده است.

اما همشهری با دو کارشناس در زمینه سخنان ترامپ گفتگو کرده است. یکی از کارشناسان اعتقاد دارد که ترامپ به دنبال توافقی به نام خودش است. کارشناس دیگر اما این سوال را مطرح می‌کند که کجاری دنیا مذاکره از سطح سران شروع می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.