خبر فوری:

کد مطلب: ۳۹۳۵۳۱

پاداش نگاه بلندمدت در سهامداری

پاداش نگاه بلندمدت در سهامداری

افزایش سرمایه از محل «سود انباشته» و «اندوخته» برای بیشتر سهامداران وفادار بورس، همیشه در بلندمدت خیر و برکت خوبی داشته و سود مناسبی را بدون استرس و نگرانی به آنها تقدیم کرده است. البته افزایش سرمایه از محل «مطالبات و آورده نقدی» هم سودآوری مناسبی دارد ولی در این حالت ممکن است برگه حق‌تقدم به دست سهامدار نرسد و مطالبات احتمالی وی به سهام تبدیل نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش سرمایه از محل «سود انباشته» و «اندوخته» برای بیشتر سهامداران وفادار بورس، همیشه در بلندمدت خیر و برکت خوبی داشته و سود مناسبی را بدون استرس و نگرانی به آنها تقدیم کرده است. البته افزایش سرمایه از محل «مطالبات و آورده نقدی» هم سودآوری مناسبی دارد ولی در این حالت ممکن است برگه حق‌تقدم به دست سهامدار نرسد و مطالبات احتمالی وی به سهام تبدیل نشود.

در این مواقع احتمال دریافت مطالبات هم پایین است و درواقع سهامدار هم مطالبات خود را دریافت نمی‌کند تا در فضای تورمی کشور دچار کاهش ارزش نشود و هم از منافع آتی افزایش سرمایه محروم می‌شود. یکی از شرکت‌هایی که اخیرا افزایش سرمایه به شکل سهم جایزه داشته، رکورد خوبی در این زمینه از خود به‌جا گذاشته است. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

شتران ج : «پالایش نفت تهران» که رکورد بالاترین قیمت یک سهم را در تاریخ بورس ایران با رقم بیش از ۱۲۸ هزار تومان دارد، یکی از رکوردداران افزایش سرمایه از محل سود انباشته هم هست. سرمایه شتران از مهرماه ۱۳۹۱ که به قیمت هر سهم ۷۵۰۰ تومان عرضه اولیه شد، تاکنون بیش از ۷۱۸ برابر شده است که به‌جز یک مورد تماما به‌صورت سهام جایزه بوده است. از دید ارزش بازار شتران هم که نگاه کنیم سرمایه خریداران سهم از زمان عرضه اولیه بیش از ۴۷ برابر شده است که البته این بازدهی جدا از سودهای نقدی دریافت شده طی این سال‌هاست. شتران در مجمع سالانه اواخر تیرماه ۳۰ تومان از سود حدود ۱۴۷ تومانی خود را تقسیم کرد و باقیمانده را به سود انباشته منتقل کرد تا یکشنبه هفته قبل که از محل آن (و بخش دیگری را از محل «اندوخته») افزایش سرمایه حدود ۸۳ درصدی داد. هر سهامدار به ازای هر ۲۴ سهم خود ۲۰ سهم جایزه دریافت کرد که قاعدتا طی یکی‌دوماه آینده کار ثبت آن انجام خواهد شد.

اعتلا ح : «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» وابسته به «گروه دارویی برکت» (برکت) بوده و گرچه پرتفوی متنوعی در بازارسرمایه دارد اما شاید بتوان آن را بازوی سرمایه‌گذاری برکت و حمایت‌کننده سهم‌های آن گروه دانست. اعتلا در مجمع سالانه خود در اواخر اردیبهشت امسال از حدود 54 تومان سود سالانه 50 تومان را نقدی تقسیم کرد و در مجمع یک‌ماه بعد خود افزایش سرمایه حدود 33 درصدی را از مطالبات و آورده نقدی تصویب کرد.

با این حساب سهامداران حاضر در مجمع سالانه می‌توانند 33 تومان از مطالبات 50 تومانی ناشی از سود نقدی را به افزایش سرمایه اختصاص داده و بقیه را دریافت کنند. کسانی هم که پس از مجمع سالانه و پیش از مجمع فوق‌العاده، اقدام به خرید سهم کرده‌اند، با پرداخت 33 تومان آورده نقدی بر تعداد سهام خود اضافه خواهند کرد. هدف از افزایش سرمایه اعتلا جلوگیری از خروج وجه نقد از شرکت است، به‌طوری‌که مطالبات سهامداران از شرکت درحال‌حاضر بیشتر از میزان افزایش سرمایه 20 میلیارد تومانی است.

تقریبا تمام سرمایه‌گذاری‌های اعتلا در نمادهای بورسی (سهام و صندوق سرمایه‌گذاری) است و طبق پرتفوی پایان تیرماه شرکت «خالص ارزش دارایی‌های» آن حدود 270 تومان است. این درحالی است‌که روز چهارشنبه سهم در قیمت 415 تومان و حق‌تقدم در قیمت 233 تومان صف خرید بود. گرچه اعتلا یک شرکت سرمایه‌گذاری بوده و نمی‌توان آن را مستقیما یک شرکت دارویی دانست، اما صنعت تولید دارو و شرکت‌های مربوط به آن، این روزها وضعیت مناسبی در بورس دارند، طوری که اوایل هفته گذشته با انتشار سخنان «وزیر بهداشت» درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه دارویی‌ها، دوسه روزی نمادهای دارویی در صف خرید بودند. البته با صحبت‌های چند روز بعد «سخنگوی وزارت بهداشت» مبنی بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنعت دارو بار‌مالی زیادی بر دوش بیمه‌ها خواهد گذاشت و احتمال این رویداد در سال‌جاری کمرنگ شد و در نتیجه بیشتر نمادها متعادل شدند.

وآذر ح : «سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان» (وآذر) در مجمع فوق‌العاده خردادماه خود در تبریز، سرمایه‌اش را از محل مطالبات و آورده نقدی از 10 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان معادل 100 درصد افزایش داد تا صرف تسویه بدهی بانکی و بهبود سبد سرمایه‌گذاری کند. وآذر که در دسته شرکت‌های ساختمانی بورس قرار گرفته، سال‌هاست که سودی بین سهامداران تقسیم نکرده و البته چندبار تلاش کرد تا بخشی از پرتفوی عمدتا غیربورسی خود را نقد کرده و آن را در زمینه فعالیت اصلی خود یعنی سرمایه‌گذاری در سهام بورسی به کار ببرد که موفق نشد.

این شرکت شناوری زیادی دارد که از یکی دوسال قبل چند شخصیت حقوقی که محلی به نظر می‌رسند، اقدام به جمع‌آوری آن کردند که همین موضوع تغییرات عمده‌ای در فهرست سهامداران آن ایجاد کرد. در سه‌چهار ماه اخیر هم قیمت سهم رشد حدود 5 برابری را شاهد بوده که البته با وضعیت سودآوری شرکت همخوانی ندارد، اما شاید ناشی از استقبال از تصاحب سهام شرکت باشد و البته رشد ارزش دارایی‌های غیربورسی آن را هم باید در نظر گرفت.

حق‌تقدم سهم نیز با قیمت ۵۰۰ تومان گشایش یافت اما در روز چهارشنبه هفته گذشته، در قیمت بالای ۱۵۰۰ تومان صف خرید داشت. براساس گزارش توجیهی هیات‌‌مدیره که برای افزایش سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی تهیه شده بود و البته سازمان بورس تنها با ۱۰ میلیارد تومان آن در مرحله اول موافقت کرد، در پایان سال مالی منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۲ شرکت خواهد توانست زیان انباشته خود را پوشش دهد. شنبه هفته گذشته مجوز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی شرکت «فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس» (کپرور) از سود انباشته صادر شد تا صرف دو موضوع «خرید تجهیزات» و «سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر» شود.

«داروسازی جابر‌ابن‌حیان» (دجابر) ۵۰۴۴ ریال و «تکادو» (وکادو) ۵۳۶۵ ریال خالص ناشی از حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده را به حساب دارندگان آن واریز خواهند کرد. دارندگان حق‌تقدم از طریق مکاتبه پستی، دورنگار، سایت اینترنتی و پست الکترونیکی می‌توانند اطلاعات حساب بانکی خود را برای شرکت بفرستند. برای دیدن نشانی شرکت به سامانه کدال به نشانی Codal.ir مراجعه و اطلاعیه با عنوان «نتایج حاصل از فروش حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده» را پیدا کنید.

دو شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان هم در هفته گذشته خبر از ثبت افزایش سرمایه خود دادند. «حفاری شمال» (حفاری) افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را ثبت کرد تا بتواند در مجمع سالانه صبح شنبه این هفته خود، بین سهامداران سود نقدی تقسیم کند. «فولاد کاوه جنوب کیش» (کاوه) نیز با افزایش سرمایه از ۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۱۰۰ میلیارد تومان حدود ۵۷ درصد از مطالبات و آورده نقدی را به ثبت رساند. همچنین معاملات اولیه حق‌تقدم «داروسازی شهید قاضی» (دقاضی) و «سیمان صوفیان» (سصوفی) در هفته گذشته به پایان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.