کد مطلب: ۴۲۸۴۸۱

هجوم ويروس كرونا به بازار طلا

هجوم ويروس كرونا به بازار طلا

طلا بعد از دو روز متوالی که افت ارزش قابل‌توجهی داشت، روز چهارشنبه با شیبی ملایم افزایش ارزش را تجربه کرد. طلا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مجموعا بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و در حالی که در روز دوشنبه با قیمت ۱۵۷۸ دلار کار خود را آغاز کرده بود در پایان روز سه‌شنبه برای لحظاتی تا قیمت ۱۵۴۹ دلاری پایین آمد. به عبارت دیگر این فلز گرانبها طی دو روز تقریبا ۲۹ دلار از ارزش خود را از دست داد.

به گزارش تجارت‌نيوز ، یکی از عوامل مهم اقدامات انبساطی مقامات پولی چین بود. چین با تزریق نقدینگی و کاهش برخی از نرخ‌های بهره خود سعی در جبران عواقب احتمالی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور داشت.

در روز چهارشنبه طلا با افزایش ۱۴/ ۰ درصدی به قیمت ۱۵۵۴ دلار بازگشت.‌ شیوع ویروس کرونا باعث به‌وجود آمدن نااطمینانی‌های زیادی برای اقتصاد جهانی شده است که در صورت تداوم شیوع آن احتمالا روندی جدی‌تر به خود بگیرند.

اختلال در روند اقتصاد چین، متوقف شدن برخی از پروازهای آمریکا به هنگ‌کنگ و تاخیر احتمالی در شروع تجارت بین آمریکا و چین بر اساس فاز اول توافق تجاری، از جمله این نااطمینانی‌ها هستند.

ردپای کرونا در اقتصاد جهان

جان شارما، اقتصاددان در بانک ملی استرالیا در مورد بازار اونس جهانی در روز چهارشنبه گفت: ما شاهد افزایش تقاضا برای طلا هستیم، به این دلیل که سرمایه‌گذاران در حال انتقال سرمایه‌های خود به سوی پناهگاه‌های امن دارایی از ترس سرعت شیوع ویروس کرونا و همچنین نگرانی‌های مرتبط با رشد اقتصادی هستند.

همچنین وی در مورد رابطه مستقیم شیوع این ویروس و تقاضا برای طلا عنوان کرد: ما همچنان شاهد مرگ و میر و مشکلات قرنطینه هستیم و تا زمانی که این ویروس به تلفات انسانی اضافه کند، تقاضا برای طلا افزایش خواهد یافت.

نااطمینانی‌ها همچنان پیرامون این ویروس در حال افزایش است و این ویروس تاکنون بیش از ۴۹۰ نفر را در چین کشته است. از سوی دیگر به دلیل اولین مرگ ناشی از کرونا در هنگ کنگ، دو ایرلاین آمریکایی پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده‌اند و در طرف دیگر ۱۰ مورد مبتلا به این بیماری نیز در کشتی تجاری ژاپنی قرنطینه شده‌اند.

از سوی دیگر شیوع این بیماری تاثیراتی نیز بر روابط اقتصادی دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا یعنی چین و آمریکا خواهد داشت. مشاور اقتصادی کاخ سفید در این مورد هشدار داد که احتمالا شیوع این بیماری صادرات ایالات متحده به چین را که طبق قرارداد فاز اول تجاری قرار بود در این ماه اتفاق بیفتد به تاخیر خواهد انداخت.

بعد از بیش از یک سال از آغاز جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن، اکنون عاملی به غیر از منازعات طرفین باعث اختلال در تجارت دو کشور شده است.

طلا در هفته‌های گذشته بارها مرز قیمتی ۱۵۹۰ دلاری را آزمایش کرده است، ولی هر دفعه به مقدار قابل ملاحظه‌ای به کانال‌های پایین‌تر برگشته است.

تحلیلگران بازار طلا معتقدند اگر شرایط در ووهان-شهری که ویروس کرونا از آنجا شیوع پیدا کرد- بسیار بغرنج شود و دامنه این ویروس گسترش پیدا کند، زمینه لازم برای عبور قیمت طلا از مرز ۱۶۰۰ دلاری فراهم خواهد شد.

در اوایل هفته جاری طلا توانست مرز ۱۵۹۰ دلاری را پشت سر بگذارد و به قیمت ۱۵۹۱ دلاری برسد. اما پس از آن اقدامات چین برای بهبود علائم اقتصادی این کشور سبب شد تا قیمت طلا با کاهش ارزش چشمگیری مواجه شود.

جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار در OANDA درباره وضعیت فلز زرد گفت: اگر از سوی دیگر اطمینان در بازار افزایش پیدا کند و سخت‌ترین شرایط پشت سر گذاشته شده باشد، ما شاهد فشار بر قیمت طلا خواهیم بود؛ فشاری که می‌تواند قیمت طلا را به زیر مرز ۱۵۵۰ دلار هدایت کند.

منبع: دنيای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشالله که طلا روز به روز پایین تر بیاد

  • ناشناس

    طلا هیچوقت بی ارزش نمیشه الان طلا رو بگیر دوسال بعد مطمعن با‌ش که با قیمت خوبی