کد مطلب: ۳۹۸۲۴۹

هزارتوی معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه

هزارتوی معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه:​ تاکنون بیش از ششصد هزار قطعه از این جوجه‌ها از بین رفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی است که تصاویر معدوم سازی جوجه های یک روزه فضای مجازی را پر کرده است.

به گفته دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه تا کنون بیش از ششصد هزار قطعه از این جوجه ها به دلیل نبود بازار مناسب از بین رفته اند.

این جوجه های یک روزه خوراک مرغداری ها را تشکیل می دهد که اگر حدود ده ساعت پس از تولد خریدار نداشته باشد و از کارخانه های جوجه کشی به مرغداری ها منتقل نشود ، معدوم می شود.

تولید کنندگان جوجه های یک روزه می گویند در شرایط فعلی که تولیدشان از سوی مرغداری ها خریدار آنچنانی ندارد و بازارشان کساد است ، مجبورند یا به قیمت زیر مصوب آنها را بفروش برسانند یا معدومشان کنند.

اما علت این موضوع چیست؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه علت اصلی این مشکل را مصوبه کارگروه تنظیم بازار می داند که بر اساس آن ماهانه حدود 130 میلیون جوجه یک روزه باید در کشور تولید شود.

وی می گوید : بر اساس همین مصوبه این میزان تولید مطالبه ماهانه دولت از کارخانجات است ، بدون اینکه شرایط بازار در نظر گرفته شود و اکنون که مرغ فراوان و قیمت این محصول در بازار شکسته شده و بهای آن به پایین تر از نرخ مصوب رسیده ، میزان تولید مازاد روی دست تولیدکنندگان مانده است.

مشاهدات عینی و میدانی نیز این گفته ها را تایید می کند ، مدیرعامل یک کارخانه جوجه کشی در هشتگرد که میزان تولیدش هفتاد و پنج هزار قطعه در روز است می گوید هیچ خریداری برای تولیداتش نیست و اگر هم باشد بسیار زیر نرخ مصوب است ، بطوریکه فروش برای آنها از صرفه اقتصادی به دور است.

به گفته مصطفوی در این شرایط دولت یا باید خرید تضمینی کند یا راه صادرات را باز کند که تا کنون هیچیک از این کارها صورت نگرفته است.
در حالیکه مسئولان وزارت صنعت و جهاد کشاورزی می گویند مانعی بر سر صادرات به لحاظ قانونی وجود ندارد ولی تولید کنندگان می گویند عملا صادرات صورت نمی گیرد و در ماه جاری میزان آن صفر بوده است.

در همین زمینه وزیر جهاد کشاورزی امروز و در حاشیه جلسه هیئت دولت قول پیگیری این موضوع را داده و گفته است که موانع موجود در راه صادرات را برطرف می کند.

از سوی دیگر مدرس خیابانی قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده که موضوع در دست بررسی است و میزان مازاد تولید از تولیدکنندگان خریداری خواهد شد.

اما نکته جالب اینجاست که در شرایط فعلی که میزان مازاد مصرف تولید مرغ در کشور وجود دارد ستاد تنظیم بازار در اقدامی بحث برانگیز مجوز واردات هفتاد هزار تن گوشت مرغ را صادر کرده است ، مجوزی که البته قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت از آن اظهار بی اطلاعی کرده و واردات گوشت مرغ را موجب سرافکندگی خوانده است.

به هر صورت کاری که در شرایط فعلی انجامش واجب می نماید یک برنامه ریزی مدون ، بلند مدت ، با در نظر گرفتن شرایط بازار برای تولید طیور است ، به گونه ای که نه تولید کننده متضرر شود و نه مصرف کننده ، ضمن آنکه واردات محصولی که به وفور در کشور در حال تولید است و مازاد مصرف برای آن بوجود آمده است هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.