کد مطلب: ۶۳۲۷۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آب، برق و گاز رایگان شد!/ چه کسانی هزینه انرژی نمی‌دهند؟

آب، برق و گاز رایگان شد!/ چه کسانی هزینه انرژی نمی‌دهند؟

نمایندگان مجلس امروز رای به رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی دادند. اما آیا دولت قرار است پول آب، برق و گاز این مشترکان را پرداخت کند؟ نمایندگان مجلس گفتند بهای تعرفه آب، برق و گاز مشترکان پر مصرف گران‌تر می‌شود و قبوض آب، برق و گاز آن دسته از افرادی که قبض‌شان رایگان است از این محل پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجلس امروز در صحن علنی تعرفه آب، برق و گاز مشترکان پرمصرف را تعیین کرد. طبق تصویب مجلس قرار است تعرفه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی رایگان شود.

مجلس در حالی چنین وعده‌ای داده که برخی از کارشناسان نسبت به کسری بودجه در سال آینده هشدار می‌دهند. پس محل تامین قبض رایگان این مشترکان کجاست؟

از پیش، قرار بود تعرفه قبض برای مشترکان پرمصرف گران‌تر حساب شود اما امروز خانه‌ ملتی‌ها گفتند این تعرفه باید به گونه‌ای باشد که بار مالی رایگان شدن قبض مشترکان کم مصرف، جبران شود. بنابراین دولت قرار است قبض مشترکان کم‌مصرف و افراد محروم را از دهک‌های بالاتر بگیرد.

در ادامه بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ ، بند الحاقی ۳ به تبصره ۱۵، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف شدند که تعرفه مشترکان کم‌مصرف رایگان و تعرفه مشترکان پرمصرف گران‌تر حساب شود.

قرار است آیین‌نامه این بند به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو تهیه شود و پس از یک‌ماه به تصویب هیأت وزیران برسد.

پیش از این در سال‌ ۱۴۰۰ هم قرار بود آب، برق و گاز خانواده‌های محروم و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی رایگان شود اما مشترکان شکایات زیادی از طولانی و فرساینده بودن روند ثبت‌نام در این پروسه داشتند. در آخر هم بسیاری از آ«‌ها می‌گفتند موفق به دریافت آب، گاز و برق رایگان نشدند.

سرنوشت آب چه شد؟

پیش از این و در اواخر آذر ماه که دولت بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کرد هم اتفاقی جدید برای تعرفه آب افتاد. بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، قرار است در سال ۱۴۰۱، آب‌بها، به ازای مصرف هر مترمکعب بیش از استاندارهای از پیش تعیین‌شده، ۱۵ درصد افزایش یابد.

ماجرا از آن جایی شروع شد که مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران، تابستان امسال و در اوج بحبوحه کمبود آب و خشکسالی، اعلام کرد یک خانه اعیانی در مناطق شمالی شهر تهران، بیش از یک محله آب مصرف می‌کند. او گفته بود که این آب صرف آبیاری حیاط و پر کردن استخرهای این خانه‌‌های شمالی در تهران می‌شود. ساکنان این خانه‌ها چندین برابر بیش از بقیه شهروندان آب مصرف می‌کنند و در بیش‌ترین حالت، تنها ۲۰۰ هزار تومان پول قبض آب می‌دهند.

پس از این ماجرا و در جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، علیرضا سلیمی، نماینده شهرستان دلیجان و محلات نسبت به بند الف تبصره رای مثبت داد. او در توضیح این رای گفت: بحث افزایش تعرفه برای عموم مردم نیست و مربوط به زندگی های لاکچری است. ما برای حامل‌های انرژی یارانه می‌دهیم، چرا برخی ویژه باید از این یارانه بیشتر از دیگران استفاده کنند؟

او در نهایت پبیشنهاد داد افزایش تعرفه آب، برق و گاز به صورت پلکانی باشد. شخصی که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه داشته باشد.

در همین جلسه پیشنهاد سلیمی به رای گذاشته شد و نمایندگان با آن موافقت کردند و بند الف تبصره ۶ اصلاح و تصویب شد.

حالا هنوز اخبار تکمیلی از جزئیات تعرفه آب، گاز و برق در سال ۱۴۰۱ منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد دولت به دنبال حذف سوبسید حامل‌های انرژی و آب است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا مملکت رو به گند کشیدید هیچی تو این مملکت نیست جز بدبختی بیسوادها کار شماها چیز دیگه ای هست برید دنبال شغل اصلی‌تون خسته شدیم از دست کارهای شما کی جیباتون پر میشه