کد مطلب: ۴۸۳۲۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه ازدواج در ایران / شروع زندگی با وام ازدواج چقدر ممکن است؟

هزینه ازدواج در ایران / شروع زندگی با وام ازدواج چقدر ممکن است؟

زوجی قرار است به خانه بخت بروند و وام ازدواجش را هم گرفته است. فکر می‌کنید برای تامین وسایل اولیه زندگی‌اش این وام کافی است یا نه؟ در این گزارش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که وام ازدواجش چقدر از هزینه‌های ازدواج را پوشش می‌دهد.

مریم دهقان: هزینه شروع یک زندگی در ایران چقدر است؟ برای ازدواج یک زوج حداقل هزینه مورد نیاز چقدر می‌تواند باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام مرکز آمار تورم نقطه به نقطه کشور در شهریورماه امسال بیش از 34 درصد بود. یعنی در شهریور ماه امسال، خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٤ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند اما «تورم واقعی اقلام و کالاهای مصرفی خانوار» در این بازه زمانی یکساله ، خیلی بیشتر از این اعداد به نظر می‌رسد. به گونه‌ای که فقط تا پایان بهار امسال یعنی تا خرداد ماه، قیمت لوازم خانگی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد گرانی را تجربه کرده است؛ بعد از آن در تابستان این روند گرانی ادامه یافته تا جایی که تا پایان شهریور، تورم کلی لوازم خانگی - محاسبه شده از فروردین ماه سال جاری یا اسفند گذشته تا پایان شهریورماه- به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است.

در نتیجه امسال برای خرید یک سبد ثابت از لوازم خانگی، حداقل باید دو برابر سال قبل هزینه کرد. حال اگر بسیاری از کالاهای کمتر ضروری نیز چشم‌پوشی شود برای قشر متوسط جامعه ممکن است هزینه خرید جهیزیه عروس چیزی بین 49 تا 70 میلیون تمام شود.

کالاهای غیرضروری که هیچ!

حال قصد داریم هزینه خرید کالاهای ضروی را با هم برآورد کنیم. به طور مثال اگر به وسایل ضروری بسنده کنیم بر اساس نرخ کالاها در سامانه 124 و تحقیقات میدانی به این جمع‌بندی می‌رسیم:

یخچال فریزر ایرانی 8 میلیون تومان، اجاق گاز فردار ایرانی 4 میلیون تومان، لباسشویی ایرانی 5 میلیون تومان، یک دست مبلمان ساده 6 میلیون تومان، تخت و سرویس خواب 4 میلیون تومان، دو تخته فرش 5 میلیون تومان، تلویزیون 4 میلیون تومان، پنکه یک میلیون تومان ، جاروبرقی 2 میلیون تومان، اتو یک میلیون تومان، غذا ساز 3 میلیون تومان ، ظروف غذاخوری 2 میلیون تومان، سرویس معمولی قاشق و چنگال 500 هزار تومان، سرویس قابلمه ایرانی هفت پارچه 700 هزار تومان، سرویس پلاستیکی آشپزخانه 500 هزار تومان، تلفن 500 هزار تومان، وسایل خرده ریز مثل روفرشی، چاقو، سشوار، زودپز، فلاکس، حوله و غیره 2 میلیون تومان.

حالا بیاییم قیمت همین کالاهای را با هم جمع بزنیم. در مجموع، این کالاهای ساده 49 میلیون و 200هزار تومان قیمت دارند. اگر هدف خرید اجناس خارجی باشد قیمت همین وسایل تا 5 برابر هم می‌تواند افزایش پیدا کند. اگر وسایل دیگری هم مثل ماکروویو، ماشین ظرفشویی، میزآرایش، کمد، قالیچه، بوفه و … هم به این لیست اضافه شود حداقل چیزی حدود 70 میلیون تومان باید در نظر گرفت.

1 9

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد با بالا رفتن نرخ ارز، خرید و فروش لوازم خانگی با گرانی و رکودی قابل توجه روبروست. واردات لوازم خانگی به شدت افت کرده و نیاز بازار داخل بیشتر از تولیدات است و این عدم تناسب در عرضه و تقاضا قیمت‌ها را به شدت بالا برده است.

فعالان بازار می‌گویند کالاهای ایرانی مشتریان تضمین شده خود را دارند اما اقلام قاچاق به دلیل کمتر بودن قیمت، گوی سبقت را می‌ربایند و بسیاری ترجیح می‌دهند این اقلام را خریداری کنند. این در حالی است که ریسک خرید کالاهای برقی قاچاق بسیار بالاست؛ به طوری که ممکن است حتی در هنگام خرید هم کالای قلابی یا خراب به مشتری فروخته شود که هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت.

یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سوال که خرید کالا برای جهیزیه چقدر آب می‌خورد؟ گفت: الان دیگر خانواده‌ها مجبورند با هر قیمتی کالاهای مورد نیاز جهیزیه را بخرند چون این روزها معضل اصلی نبود کالا است. حتی جنس خود ما هم جور نیست و برای جور شدن جنس باید به چندین مغازه مراجعه کنیم و گاهی اوقات حتی این کار هم بی‌نتیجه است. علاوه بر این نارضایتی در میان فعالان بازار بسیار زیاد شده است به طوری که اغلب فروشندگان از وضعیت موجود نگران هستند.

«حمید رضا غزنوی»، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه با «همشهری» در تابستان امسال درباره تاثیر ممنوعیت واردات بر تولید لوازم خانگی گفته بود: متأسفانه اکنون ارز آزاد حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه و قطعات به تولید‌کنندگان داخلی نمی‌رسد و در مقابل قاچاقچی به راحتی با این ارز کالای قاچاق را وارد می‌کند؛ یعنی عملا به جای اینکه برای تولید یک یخچال سایدبای ساید 300 دلار ارز مورد نیاز تولید‌کنندگان داخلی را تامین کنیم، قاچاق‌چیان به راحتی برای واردات قاچاق این کالا 2 هزار تا 3 هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کنند و به نوعی سوءمدیریت در تولید و عرضه لوازم خانگی را شاهد هستیم.

مخارج آقای داماد

اگر به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا از مخارج مراسم چشم پوشی کنیم داماد با 50 میلیون وام ازدواج تنها می‌تواند یک آپارتمان کوچک رهن و اجاره کند که بسته به منطقه و متراژ خانه، مبلغ رهن و اجاره متفاوت است. به طور مثال بر اساس آگهی‌های درج شده برای رهن و اجاره یک واحد 57 متری 10 سال ساخت 50 میلیون ودیعه باید پرداخت شود.

1 6

این در حالی است که از هزینه خرید حلقه، لباس، مراسم و سایر هزینه‌ها چشم‌پوشی شود که اگر فقط قصد خرید یک حلقه طلای 5 گرمی ناقابل را داشته باشد بیش از 7 میلیون تومان برای آن باید هزینه کند.

سرجمع هزینه‌های شروع یک زندگی

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر چند در این روزگار مبلغ 50 میلیون تومان برای تامین یک جهیزیه یا رهن یک آپارتمان نقلی برای گروهی هیچ باشد اما برای عده بسیاری که حقوق ماهانه آنها دو میلیون و 600 هزار تومان(حداقل حقوق طبق قانون کار) و حتی کمتر است؛ این مبلغ بسیار بالا به نظر می‌رسد. چرا که در این میان وام ازدواج هم تنها بخش ضروری هزینه‌ها را می‌تواند پوشش دهد.

گذشته از آن اقساط وام ازدواج نیز با توجه به هزینه‌های جاری معیشت خانوار نسبتا بالاست به طوری که بازپرداخت وام ازدواج 7 ساله است و تقریبا اقساط آن 650 هزار تومان برای هر یک از زوجین خواهد بود و با احتساب کارمزد 4 درصد حدود 2 میلیون تومان سود بابت پرداخت این وام از هر نفر دریافت خواهد شد.

به بیان دیگر اگر زوجین هر دو شاغل باشند و مجموعا 4 میلیون تومان درآمد داشته باشند و بر فرض هزینه اجاره نداشته باشند. با ماهی 2 میلیون و 700 هزار تومان می‌توانند زندگی خود را زیر یک سقف آغاز کنند. این در حالی است که با 100 میلیون تومان وام ازدواج فقط وسایل ضروری زندگی را فراهم کنند و از هرگونه هزینه غیرضروری بپرهیزند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این قیمت هایی که شما عرض کردین مال دلار 13 تومن بود، با این تفاسیر هیچ کس قصد ازدواج نداره، وامم مثل قرض هست که با داشتن جوانان بیکار و اس و پاس و آسمون جل پر مدعا بچه کسی این ریسک رو میپذیره، وامم بدن چی بخورن، نون و یخچال

  • احمد دزفول

    سلام برا وام ازدواج ۴تا ضامن میخوان هر ضامن هم ۴میلیون میخواد،لطفا اینو هم حساب کنید،بقران من قید وام ازدواج رو زدم

    • ناشناس

      بهتره قید ازدواج رو بزنید همسر کمتر زندگی بهتر

  • ناشناس

    قیمتهایی را که گفتند بیخود است
    اگر واقعا راست میگند ادرس بدهند تا بریم از اونجا خرید کنیم

  • م

    متآسفم واسه خودم که……

  • ناشناس

    سلام من الان وام ازدواج گرفتم،با ۴۸ تومن جنس ایرانی هم نمیتونم بگیرم،اسنوا یک مارک ایرانی هست که ساید و ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی اسنوا،همین ۳ قلم ۷۰ تومن میشه، دارن تو خیابون ستارخان اونم به عنوان جهیزیه و با تخفیف میدن،قیمتهایی ک گذاشتید با واقعیت جامعه هم خوانی نداره

  • ناشناس

    به یزدان گر ما خرد داشتیم کجا این سرنوشت بد داشتیم

  • علی

    Ali Ghanbari:
    سوره مبارکه نور آیه 32.
    وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم
    مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است!

    • ناشناس

      همین کسایی مثل شما میرینن تو مملکت دیگ

    • ناشناس

      باشه بش میگم

  • ناشناس

    من چند ساله ازدواج کردم و الان 2 تا بچه دارم . حقیقت رو بگم به کسانی که میخوان تازه ازدواج کنن . ازدواج خوبه ولی تو شرایط خوبش. وقتی بنده ازدواج کردم سکه 250 هزار تومن بود و دلار حوالی هزار تومن بود و میشد یه زندگی رو جمع کرد ولی الان تو هزینه های زندگی کم اوردم و بتدریج مشکلات اقتصادی پدیدار شد و تو روابط هم تاثیر گذاشت. بخدا نمیشه تاثیر مسایل اقتصادی رو نادیده گرفت مخصوصا الان. دو کیلو گوشت گوسفند+ دو کیلو مرغ+چند قلم میوه و سبزی براحتی تا 500 تومن میرسه ، برنج کیلو 30 تومن، پوشک بچه الان حدود 90 هزار تومنه بقیه شو دیگه خودتون حساب کنین.اگه درامدتون هزینه های فعلی بعلاوه هزینه های آینده نزدیک رو کفاف میده اقدام کنین.

  • ناشناس

    من ۳۴ سالمه ماهی ۲۰ در میارم نمیتونم زن بگیرم نمی‌دونم یه عده چطور با ماهی ۳ میلیون زندگی متاهلی میکنن البته اونا زنده هستن زندگی نمیکنن

    • ناشناس

      دیگه خدایی داری مزخرف میگی …

  • محمد

    وسایلی که با این قیمت ها میشه خرید اینقدر بی کیفیت هستن که بعد پنج سال باید دو نه دونه باید عوضشون کنی
    یه نکته دیگه هم اینکه الان دختر های دهات هم جهیزیشون بالای صد میلیونه بجای تبلیغ ازدواج یه شغل و مسکن مناسب فراهم کنید یجوری که انگار برای بچه خودتونه?