کد مطلب: ۶۸۴۲۶۴

افزایش ۵۴ درصدی هزینه خانوارها

افزایش ۵۴ درصدی هزینه خانوارها

بر اساس آخرین بررسی‌ها، قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه به طور متوسط ۸۷ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است که این افزایش هزینه برای خوراکی‌ها به ۹۰.۲ درصد می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از میزان افزایش هزینه خانوارها را بخوانید.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که خانوارها برای تامین کالا و خدمات مورد نظر خود به‌طور متوسط ۵۴ درصد در تیرماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته بیشتر هزینه کرده‌اند.

به نقل از ایسنا ، تازه‌ترین اعلام مرکز آمار در رابطه با تغییرات تورم در خردادماه امسال از این حکایت دارد که نرخ تورم سالانه با افزایش ۱.۱ درصدی به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

بررسی جزئیات این گزارش حاکی از آن است که هزینه خانوارها ۵۴ درصد افزایش یافته است.

به عبارتی خانوارها برای تامین کالا و خدمات مورد نظر خود به‌طور متوسط ۵۴ درصد در تیرماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته بیشتر هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که در خردادماه امسال، با توجه به اصلاح نرخ ارز واردات و حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی که در اردیبهشت ماه اتفاق افتاد، شاخص‌های تورم با افزایش همراه شده بود؛ به گونه‌ای که تورم نقطه‌ای با رشد بیش از ۱۳ درصدی به ۵۲.۵ درصد و تورم ماهانه با رشد ۸.۷ درصدی به ۱۲.۲ درصد افزایش یافته بود.

بیشترین افزایش تورم در خردادماه در کالاهای مرتبط با ارز ۴۲۰۰ اتفاق افتاد و گروه‌های حاوی گوشت مرغ، تخم مرغ، لبنیات، روغن و البته رستوران و هتل که به اقلام اساسی وارداتی با ارز ترجیحی ارتباط داشتند با افزایش تورم بیشتری مواجه شدند.

اما در تیرماه نیز عمدتا همین اقلام با رشد بیشتر تورم مواجه بوده است؛ هر چند که در برخی موارد از سرعت رشد تورم آنها نسبت به خرداد تا حدودی کم شده است.

بررسی آمار نشان می‌دهد که قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه به طور متوسط ۸۷ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است که این افزایش هزینه برای خوراکی‌ها به ۹۰.۲ درصد می‌رسد.

«روغن و چربی‌ها» با ۲۹۳.۱ درصد، «نان و غلات» با ۱۰۱.۱ درصد، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ۱۱۹.۲ درصد، و «هتل و رستوران» با ۸۴.۷ درصد بالاترین تورم را داشته‌اند.

همچنین کمترین افزایش هزینه برای کالا و خدمات در تیرماه، با ۲۷.۸ درصد برای گروه «آب، برق و سوخت» و همچنین «چای، قهوه، کاکائو و نوشابه» با ۳۰.۲ درصد اختصاص داشته است.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به خردادماه نیز مربوط به گوشت قرمز و ماکیان با ۱۱.۴ درصد و کمترین آن مربوط به سبزیجات با ۰.۳ درصد است.

62326367

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.