کد مطلب: ۲۹۹۲۵۵

هفت میلیون تن کالا در بنادر کشور بلاتکلیف مانده است

هفت میلیون تن کالا در بنادر کشور بلاتکلیف مانده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: امروز 139 هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل هفت میلیون تن کالا است که 2.5 میلیون تن آن را کالای اساسی تشکیل می‌دهند و صاحبان آنها هر روز باید هزینه دموراژ و انبارداری بدهند. اگر مشکلات به شکل کنونی ادامه پیدا کند تا سه ماه آینده ما شاهد قحطی مواد اولیه در بازار خواهیم بود.

مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور گفت: از 21 فروردین تا 22 مردادماه سال جاری بیش از 32 بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی صادر شده که به تبع آن گمرک نیز 150 تا 160 دستورالعمل صادر کرده که این مساله باعث سردرگمی واردکنندگان و صادرکنندگان شده است. این عدم قطعیت موجب بی‌اعتمادی تولید کننده و مصرف کننده به مسئولان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، خوانساری گفت: هفته گذشته بیش از 200 فعال اقتصادی به اتاق مراجعه کردند که عمده اعتراض آنها به بخشنامه 16 مرداد و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی بود.

وی ادامه داد: این تصمیم دولت جوانمردانه نبود زیرا در فروردین‌ماه قاطعانه از ارز 4200 تومانی دفاع کرده بود هر چند نحوه اجرای آن باعث دردسرهایی شد. بسیاری از واردکنندگان بر این اساس کالای خود را پیش فروش کرده بودند و حتی برخی فاینانس و خط اعتباری را باز کرده بودند اما اکنون با این بخشنامه، پرداخت مابه‌التفاوت هزینه سنگینی برای آنها ایجاد می‌کند و با توجه به مشکلات نقدینگی که امروز بنگاه‌ها با آن سروکار دارند این مساله باعث تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

خوانساری اظهار داشت: بخشی از اقلامی که امروز در گمرک مانده مربوط به واردات سال گذشته است که امسال بخشی از آنها با دستورالعمل جدید دولت ممنوع شده و اجازه ترخیص ندارند. امروز 139 هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل هفت میلیون تن کالا است که 2.5 میلیون تن آن را کالای اساسی تشکیل می‌دهند و صاحبان آنها هر روز باید هزینه دموراژ و انبارداری بدهند. اگر مشکلات به شکل کنونی ادامه پیدا کند تا سه ماه آینده ما شاهد قحطی مواد اولیه در بازار خواهیم بود.

وی با اشاره به عدم مسئولیت‌پذیری مدیران دولت گفت: 12 شخص یا ارگان مسئول مسائل اقتصادی کشور هستند اما هیچ کس پاسخگو نیست باید یک گروهی در دولت مشخص شود که فعالان اقتصادی مسائل را برای آنها بازگو کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: در جلسه فعالان اقتصادی با شورای امنیت ملی این مسائل و مشکلات گفته شد و گزارش آن به دفتر رهبر انقلاب نیز رسید و بر همین اساس بود که ایشان دستور دادند که از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود. امیدواریم همانگونه که همیشه صحبت‌های رهبری فصل الخطاب بوده در این موارد نیز به کار گرفته شود.

خوانساری گفت: امروز اگر شخصی دو گالن بنزین یا گازوئیل را از کشور خارج کند روزانه 800 تا 900 هزار تومان بدست می‌آورد که همین امر امروز اتفاق افتاده و هر روز این مساله بیشتر می‌شود و لذا باید اصلاح قیمت انرژی در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.