کد مطلب: ۲۰۷۱۳۱

همه چیز درباره یک پول مرموز

همه چیز درباره یک پول مرموز

به دست آوردن ثروتی یک شبه، آرزوی خیلی هاست. در دنیا، افرادی هستند که با سرمایه گذاری در بیت‌کوین، یک شبه میلیاردر شده اند. اما، آدم هایی نیز بودند، که طعم تلخ شکست سرمایه گذاری روی بیت‌کوین را چشیده اند. به گزارش تجارت‌نیوز، آنان با شنیدن این که “فلانی از وقتی در بیت‌کوین سرمایه گذاری کرده، زندگی اش از این روبه‌آن‌رو شده است”،

به دست آوردن ثروتی یک شبه، آرزوی خیلی هاست. در دنیا، افرادی هستند که با سرمایه گذاری در بیت‌کوین، یک شبه میلیاردر شده اند. اما، آدم هایی نیز بودند، که طعم تلخ شکست سرمایه گذاری روی بیت‌کوین را چشیده اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنان با شنیدن این که "فلانی از وقتی در بیت‌کوین سرمایه گذاری کرده، زندگی اش از این روبه‌آن‌رو شده است"، احساس کردند، که از قافله عقب‌مانده اند؛ و همه سرمایه خود را به این پول مرموز تبدیل کرده و در نوسانات شدید بیت‌کوین خاکسترنشین شدند.در ارتباط با بیت‌کوین باید بدانیم که، بیت‌کوین، تنها جنبه سرمایه گذاری ندارد و نوعی سیستم پرداخت نیز به شمار‌می رود، که مزایا و معایب ویژه خود را داراست. در این‌نوشتار تلاش می کنیم به زبان ساده برای تان شرح دهیم، که اصلا بیت‌کوین چیست؟ چه‌کسی آن را اداره می کند؟ چطور می توان بیت‌کوین خرید؟ بیت‌کوین تحت حمایت چه نهادهایی است؟ و…. در شماره بعدی نیز، وضعیت بیت‌کوین را در ایران زیر ذره‌بین خواهیم برد.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین، پول دیجیتالی است، که اصلا وجود فیزیکی ندارد! خلاف پول هایی که با آن ها سروکار دارید، نمی توانیدآن را در دستتان بگیرید و بشمارید و حتی خودتان را با آن ها باد بزنید! بلکه تنها می توانید این پول مجازی را به صورت فایلی بر روی نمایشگرگوشی همراه یا رایانه خود، در کیف پول مجازی تان ببینید.
بیت کوین، نوعی شبکه پرداخت همتا به همتا (نقطه به نقطه) و غیرمتمرکز است. شبکه بیت‌کوین، حاصل توافق عده ای از اشخاص است که نرم افزار بیت‌کوین را بر روی رایانه خود دارند؛ که با کمک اینترنت به یکدیگر متصل می شوند. همه چیز به توافق و اجماع این افراد با یکدیگر بستگی دارد. اگر این اجماع بین رایانه ها نباشد، از بیت‌کوین چیزی جز یک نام باقی نخواهد ماند. این شبکه از رایانه ها، شبکه پرداخت با بیت‌کوین را ایجاد کرده اند. این پول دیجیتال، نوعی سیستم پرداخت جدید را به وجود آورده است. به طور معمول شما در دیگر شبکه های پرداخت، ارزهای رایج را انتقال می دهید. اما در سیستم پرداخت بیت‌کوین تنها مالکیت ارزش آن را به صورت دیجیتالی منتقل می کنید.

اما منظور از غیر متمرکز بودن چیست؟

تمام پول ها و ارزهای دنیا متمرکز هستند، یعنی بانک های مرکزی وجود دارند، که بر عرضه و تقاضای آن نوع پول، نظارت، مدیریت و کنترل دارند. ولی شبکه «بیت کوین» غیرمتمرکز است.به این دلیل که صرفا توسط کاربرانش و بر روی اینترنت، بدون هیچ گونه اختیار مرکزی و واسطه ای اداره می شود.

چه کسی بیت‌کوین را به وجود آورد و رئیس آن کیست؟

گفته می شود نخستین بار، در سال 2008 فردی مرموز به نام «ساتوشی ناکاموتا»، مخترع پروتکل خرید و فروش بیت‌کوین، مقاله ای را درباره «ارز رمز پایه» در اینترنت منتشر کرد. اما هیچ‌کس از هویت واقعی او خبر ندارد. این تصور وجود دارد که «ناکاموتا» وجود واقعی ندارد یا این که او، یک شخص نه، بلکه یک گروه است.

بیت‌کوین چگونه به دست می آید؟

بیت کوین ها توسط «ماینرها» در سراسر جهان با کمک نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای قوی و با حل مسائل ریاضی استخراج می شود. این سیستم، یک الگوریتم ریاضی بلند است که افراد با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر شروع به حل این الگوریتم می کنند. با حل‌شدن هر قسمت از این الگوریتم مقداری بیت کوین به شخص داده می شود. استخراج بیت کوین طبق یک قاعده مشخص، محدود است و طبق برنامه ریزی های انجام شده تنها 21 میلیون بیت کوین در دنیا برای استخراج وجود خواهد داشت. پیش بینی می شود، تا سال 2140 تولید بیت‌کوین ها تمام شود. اکنون هر ده دقیقه تنها 25 بیت‌کوین استخراج می شود. همچنین هر چهار سال تعداد بیت‌کوین هایی که می توان استخراج کرد، نصف می شود تا این که در سال 1519 خورشیدی (یعنی 127 سال آینده) دیگر امکان استخراج بیت‌کوین وجود نخواهد داشت.

بیت‌کوین چگونه کار می کند؟

در ابتدا، فرد یک کیف‌پول بر روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب می کند.سپس یک آدرس بیت‌کوینی در اختیار او قرار می گیرد. این، نخستین آدرس بیت‌کوین اوست و فقط یک بار استفاده می شود. زیرا اگر مثلا یک بار آدرس خود را برای دوستانش ارسال کند تا به حساب او بیت‌کوین واریزکنند، برای بار دیگر این آدرس بیت‌کوینی معتبر نیست و باید آدرس جدید دریافت کند.

بیت‌کوین ها، در کیف پول دیجیتال ذخیره می شوند. وقتی بیت‌کوین دریافتی ارسال می شود، توسط یک امضای دیجیتال تایید می شود. امضای دیجیتال برای تشخیص بیت‌کوین واقعی از نوع جعلی است.

بیت‌کوین ها مجهز به دو کلید هستند:یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. کلید عمومی همان آدرس بیت‌کوین است، که به صورت تصادفی تولید می شود و می توان آن را به اشتراک گذاشت. اما کلید خصوصی قسمت محرمانه کیف پول است و می توان از آن برای بازیابی کیف پول در نرم افزارهای دیگر استفاده کرد. کلید خصوصی را نباید به کسی داد، زیرا دسترسی به کیف پول را برای دیگران فراهم می کند.پس کلید عمومی، برای خرید بیت کوین و کلید خصوصی برای واگذاری آن به دیگران استفاده می شود.
سابقه مالکیت، در یک دفترکل، به نام «بلاک چین» ثبت می شود و توسط تمامی رایانه های موجود در شبکه مشاهده و نگهداری می شود.

چگونه می توان بیت‌کوین خرید؟

1- استخراج بیت‌کوین: این کار به شرطی که برق ارزان و سخت افزار مناسب در اختیار داشته باشید؛ بسیار سودآور است. هم اکنون چین، به خاطر برق ارزان ترنسبت به دیگر کشورها، بزرگ ترین استخراج کننده بیت‌کوین در جهان است. مصرف برق در بیت‌کوین آن چنان مهم است، که براساس برخی از پیش بینی ها تا سال 2020 برق مصرف شده سخت افزار برای ایجاد بیت کوین، از برق مصرفی کل جهان نیز فراتر می رود.

اگر دوست دارید یک استخراج کننده بیت‌کوین باشید، نیاز به CPU و کارت گرافیک قوی دارید. همچنین باید دانش کافی در این زمینه را به دست آورید.
2- خرید از صرافی: راه دیگر خرید از صرافی های بیت‌کوین است.
3- مبادله بیت‌کوین با کسی در نزدیکی خود
4- به دست آوردن آن در قبال فروش کالا یا خدمات

مزایا و معایب بیت‌کوین چیست؟

آزادی پرداخت وجه، کارمزدهای بسیار اندک، شفافیت و بی طرف بودن از مزایای بیت‌کوین است. اما به دلیل ناشناخته ماندن صاحبان بیت‌کوین و تراکنش های انجام شده، بیت‌کوین امکان پول شویی و تامین مالی تروریسم را تسهیل کرده است؛ تا حدی که این پول، محبوب سفته بازان، قاچاقچیان و پول‌شویان شده است. از دیگر مشکلات آن، احتمال گم‌کردن یا دزدیده شدن بیت‌کوین است و زمانی این مشکل حادتر می شود که بدانیم، ارز مفقود شده قابل بازگشت نیست. فرارهای مالیاتی، نامعلوم بودن آینده بیت‌کوین، ناپایداری ارزش و میزان پذیرش از معایب دیگر آن است.

میزان مقبولیت بیت‌کوین در جهان

الجزایر، مراکش، بولیوی، اکوادور، قرقیزستان، بنگلادش و نپال از جمله کشورهایی هستند که استفاده از بیت کوین را ممنوع کرده اند. در برخی از این کشورها، افراد درصورت استفاده از بیت کوین حتی با مجازات زندان روبه رو می شوند.در برخی دیگر از کشورها از جمله تایوان، ویتنام، لهستان، چین، هند و روسیه استفاده از بیت کوین ممنوع نیست، اما با محدودیت های قانونی همراه است.
احتمال پیوستن کره جنوبی به کشورهای ممنوع کننده بیت کوین نیز وجود دارد و علت آن نحوه استفاده از بیت کوین است که به صورت قمارگونه به کار گرفته می شود. در ایران نیز رئیس بانک مرکزی بارها درباره این ارز هشدار داده است.

نظر مردم درباره بیت کوین

از نظر مهدیان، یک نوع پولشویی جدید مثل گلدکوئیست است:«فقط باید پول بی زبان را به باد هوا داد، چراکه کدام عقل سلیمی قبول می کند، دلار را بدهد و نوعی پول بگیرد که دسترسی به آن با چنین مشکلاتی توام باشد. اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید جایی امن تر از خودتان وجود ندارد.
تاجایی که «سحر» اطلاع پیدا کرده است، افراد معمولی نمی توانند استخراج کننده شوند، بلکه فقط می توانند بیت‌کوین ها را با قیمت نجومی خرید و فروش کنند و البته سود سرشاری به استخراج کننده ها برسانند.به نظر او این«یک قمار»، اما «با اسمی باکلاس» است.

مرتضی از علاقه خود به بیت‌کوین چنین می گوید: «یادم می آید چند سال پیش قیمت بیت‌کوین به پول ما نزدیک یک میلیون[تومان] بود، الان چند برابرشده است. خیلی دوست دارم در این حوزه سرمایه گذاری کنم، اما چیزی ازآن نمی دونم. آموزش هایی که در این زمینه وجود داره، بیشتر از طرف سایت های فروش بیت‌کوین هستند، که صرفا تبلیغ بیت‌کوین رو می کنن و بدش رو نمیگن. اگه آموزش های بی طرف در این زمینه صورت بگیره خیلی خوب میشه» .

جعفر باور دارد که بیت‌کوین، چیزی شبیه به «شرکت های هرمی» است که مردم را «بدبخت» کرد. برادرش، «علی» هم با او موافق است: «یک کلاهبرداری بزرگ در راه است» !

«رضا» درباره آینده بیت‌کوین این طور پیش بینی می کند: «از آن جایی که بیت‌کوین باعث پول شویی در سطح جهانی می شود، به احتمال زیاد، بیشتر کشورها محدودیت هایی برای این ارز ایجاد خواهند کرد که باعث ترکیدن حباب قیمت و سقوط بیت‌کوین می شود».

«الهام» یک تجربه غیرمستقیم شیرین از معاملات بیت‌کوین دارد: «چند وقت پیش، یکی از دوستان ما شش هزار دلار بیت‌کوین خرید و دو ماه بعد با 40 میلیون تومان استفاده آن را فروخت. با این که یک سرمایه گذاری پر ریسک است اما به شدت آدم را وسوسه می کند».

منبع:خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.