کد مطلب: ۲۹۵۴۱۹

همکاری با بیمه حوادث اجتماعی آلمان برای بازگشت به کار شاغلان حادثه‌دیده

همکاری با بیمه حوادث اجتماعی آلمان برای بازگشت به کار شاغلان حادثه‌دیده

بر اساس آمارها حوادث ساختمانی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را دارد، در این راستا سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه حوادث اجتماعی آلمان قرارداد همکاری امضا کردند.

در سال‌های گذشته آمار حوادث و سوانح ناشی از کار در کشور وضع مطلوبی نداشته است و در برخی از سال‌ها افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام نظر کارشناسان، حوادث ساختمانی بیش‌ترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که بیش از 50درصد حوادث ناشی از کار در ساختمان‌ها اتفاق می‌افتد.

به اعتقاد آن‌ها در وقوع 85 درصد حوادث کار، عامل انسانی دخیل بوده و بخش اعظمی از حوادث به دلیل عدم نظارت در محیط کار رخ می‌دهد.

مطالعات و بررسی‌های انجام شده گویای‌ آن است که حوادث ناشی از کار علت واحدی ندارد و بیشتر معلول علل فنی و انسانی است.

به گفته علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از 90 درصد حوادث ناشی از کار به دلیل عدم برخورداری از آموزش‌های لازم رخ می‌دهد که موجب از دست رفتن سرمایه‌های مالی و انسانی بسیاری می‌شود.

اما بخش زیادی از افرادی که دچار حوادث ناشی از کار می شوند به دلیل از کار افتادگی دیگر به کار باز نمی گردند،در همین زمینه سازمان تأمین اجتماعی و رییس سازمان بیمه تأمین اجتماعی قرارداد همکاری امضا کردند.

ایران و آلمان در زمینه بیمه حوادث کار و توانبخشی و بازپروری شاغلان حادثه دیده تفاهمنامه همکاری امضا کردند. تفاهمنامه بیمه‌ای میان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان بیمه حوادث کار آلمان به امضا رسید.

براساس این تفاهم نامه قرار است آلمان در زمینه انتقال، آموزش و مبادله نیروی تخصصی در زمینه توان بخشی بیماران حوادث ناشی از کار ، مدیریت بیمارستانی و بازگشت به کار شاغلان حادثه دیده با ایران همکاری کند.

«سیدتقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جریان امضاء تفاهم نامه همکاری میان این سازمان و سازمان بیمه حوادث کار آلمان گفت: سازمان تامین اجتماعی ماهانه حدود 50 میلیارد تومان برای توان بخشی حوادث ناشی از کار و مستمری و بازنشستگی شاغلان حادثه دیده هزینه می کند و قطعا انتقال تجارب کشور آلمان می تواند برای صیانت و سلامت کارگران ایران و کاهش هزینه ها موثر باشد.

نوربخش افزود: موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه حوادث کار آلمان در مرحله اول قراردادهایی را در زمینه راهبردها و آموزش های مورد نیاز برای مدیران بخش های توان بخشی و پروتکل های نظارتی بر آنها و راههای کاهش هزینه منعقد می کنند.

وی همچنین درباره اهمیت این تفاهمنامه گفت: رئیس سازمان بیمه حوادث آلمان ،ریاست سازمان بین المللی تامین اجتماعی ISSA را برعهده دارد و ایران نیز عضو هیئت رییسه این سازمان است که دو طرف از ظرفیت های زیادی برای همکاری بیشتر برخوردارند.

یواخیم برویر رییس سازمان بیمه حوادث کار آلمان نیز ضمن تاریخی خواندن این همکاری میان دو کشور ایران و آلمان گفت : این تفاهمنامه سرآغاز همکاری محتوایی و جدی در راستای بهره مندی بیمه شدگان است. من معتقدم تعامل دو کشور در زمینه بیمه حوادث شاغلان به ویژه پیشگیری از حوادث و بازپروری نیروی کار بسیار ثمر بخش خواهد بود .

سازمان بیمه حوادث اجتماعی آلمان، مسئولیت نظارت و سرپرستی همه نهادها و موسسات قانونی بیمه حوادث آلمان را از هر دو بخش خصوصی و دولتی بر عهده دارد.

نهادها و موسسات زیرمجموعه این سازمان حدود 70 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه حوادث شغلی دارند و طیف گسترده‌ای از خدمات در حوزه ایمنی و سلامت در محیط کار، توانبخشی، طب کار، حوادث ناشی از کار، بیماری های شغلی، پرداخت غرامت دستمزد و … را به افراد تحت پوشش ارائه می کنند.

سازمان بیمه حوادث اجتماعی آلمان دارای چندین مرکز تحقیقاتی و آموزشی در حوزه ایمنی و طب کار و11 کلینیک تخصصی درمانی بیماری های شغلی و حوادث و آسیب های ناشی از کار است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.