کد مطلب: ۶۰۸۶۴۱

ایران و آمریکا در وین مذاکره مستقیم داشتند؟

ایران و آمریکا در وین مذاکره مستقیم داشتند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در خصوص مذاکرات وین هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکا انجام ندادیم و برخی پیام‌ها به واسطه «انریکه مورا» رد و بدل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به واکنش به اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص ارسال پیام مستقیم به تهران گفت:‌ ما در خصوص گفتگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا طی این‌ ماه‌ها که مذاکرات در وین در جریان بوده، نداشتیم.

وی ادامه داد: برخی پیام‌ها به واسطه آقای «انریکه مورا» به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای مذاکرات در وین درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ آن‌ها نیز در جا داده شده است.

دو متن جدید توافق شده در مذاکرات وین بدست آمده است

خطیب‌زاده در واکنش به رویکرد سه کشور اروپایی در حین مذاکرات وین نیز گفت: سه کشور اروپایی وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته به رسانه‌ها می‌دهند.

وی ادامه داد: ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفتگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان می‌توانیم براساس آن به گفتگوهای آتی ادامه دهیم. اگر طرف‌های مقابل با همین رویکرد که وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.

واکنش به یک ادعای آمریکا

خطیب‌زاده درخصوص ادعای آمریکا مبنی بر اسکان ایران به سران القاعده تصریح کرد: این‌ها ادعاهایی است که به صورت ادواری وجود دارد و هر از چندگاهی منتشر می‌شود و پاسخ این ادعاهای بی‌اساس ضروری نیست.

آمریکا پیشنهاد ملموسی در مذاکرات ارائه نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشنهادات آمریکا در مذاکرات وین افزود: بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی به ۱+۴ ارائه نکرده است. این مساله بر روی نیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: در خصوص آغاز گفتگوهای وین، ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و «انریکه مورا» اعلام می‌کند به گفتگوها ادامه دهد. ما تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم که به توافق برسیم.

وی افزود: اگر طرف مقابل با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

آمریکا برای عضویت در برجام، در مسیر قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشورهای اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند اطلاع داریم.

خطیب‌زاده افزود: این‌ها مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزاهای رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز همین است.

وی افزود: تنها مسیری که آمریکا باید طی کند تا بلیت عضویت در برجام را بگیرد، مسیری در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

ادامه مذاکرات بعد از کریسمس آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص زمان آغاز مذاکرات گفت: درباره پایان گفتگوهای وین، صحبت‌هایی میان طرف‌ها انجام شده است. برخی طرف‌ها نظرشان این بود تا جمعه باشد و بعد از کریسمس بیایند.

وی تاکید کرد: آقای مورا زمان از سرگیری مذاکرات را اعلام می‌کند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بزرگترین اشتباه عدم مذاکرات مستقیم با آمریکا هست.

    • ناشناس

      صحیح

  • ناشناس

    آمریکایی ها المانی ها فرانسوی ها حتی چین و روسیه از حاصل نشدن توافق هیچ ضرری نمیکنن این ما هستیم که ضرر میکنینم تو جامعه ای که معلم هاش از وضع معیشتی مینالند وکل پس انداز زندگیشون کفاف خرید یه خونه ۶۰متری رو نداره این پیام رو میرسونه که جمعیت عظیمی هستن که فقط توان جمع شدن و اتحاد برای اعتراض رو ندارن مثل بیکارهای تحصیل کرده وگرنه از معلم بدترها به مراتب هستن و خشم خودشون رو حبس کردن.