خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۷۹۹۱

مدیرکل اداره کل گمرک شهید باهنر:

هیچ‌گونه صادرات خاک رس از جانب گمرک صورت نگرفته است‌

هیچ‌گونه صادرات خاک رس از جانب گمرک صورت نگرفته است‌

‌ گمرک یک سازمان دولتی است که وظیفه اجرای قوانین گمرکی را بر عهده دارد، این قوانین شامل دریافت مالیات و عوارض از کالاهایی که وارد کشور یا از ایران به سایر کشورها صادر می‌شوند، شده و علاوه بر موارد ذکرشده گمرک وظیفه اجرای قوانین را در رابطه با ترانزیت کالا، واردات و صادرات نیز به عهده دارد.

‌مدیرکل اداره کل گمرک شهید باهنر افزود: 40 سال است با انواع تحریم‌های بانکی و غیر بانکی مواجه هستیم، هرروز با داستان‌های جدیدی روبه‌رو شده و منتظر اتفاقات و خبرهای جدید نیز هستیم اما باید با همبستگی داخلی میان افراد یک ملت، این قبیل مشکلات را پشت سر بگذاریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهدی رضایی عنوان کرد: این موضوع که اگر مشکلات و ناسازگاری‌های داخلی نباشد، قطعا تحریم خارجی‌ها آن‌چنان اثرگذار نخواهد بود یک واقعیت است و می‌توان گفت درصورتی‌که اوضاع داخلی کشور برهم نخورد، همه‌چیز آرام خواهد ماند.

وی با اشاره به این‌که تحریم‌ها نمی‌توانند ایران را از پا درآورند، افزود: به تاریخ ایران که می‌نگریم از همان زمان حمله مغولان که همه‌چیز را از بین بردند تا زمان دفاع مقدس و حتی امروز ایستادگی و شجاعت و همبستگی ایرانیان باعث افتخار است. ما می‌توانیم در طول دوره‌ها و جنگ‌های مختلف از نو برخیزیم و باشکوه‌تر از قبل به راه خود ادامه دهیم.

فعالیت گمرک باهنر در زمینه‌های مختلف

رضایی با بیان این‌که اداره کل گمرک شهید باهنر درمجموع دارای 14 زیرمجموعه است، اظهار کرد: دو جزیره استراتژیک بهنام‌های ابوموسی و هرمز زیر نظر این گمرک و دو منطقه ویژه کشتی‌سازی و منطقه ویژه صنایع معادن از زیرمجموعه‌های گمرک شهید باهنر است، همچنین این اداره دارای بخش نظامی نیز هستند.

وی در خصوص منطقه ویژه کشتی‌سازی، افزود: بخشی از این منطقه مربوط به فعالیت کشتی‌سازی و بخشی دیگر مربوط به ساخت ابر سازه‌های بالای 3700 تنی است.

مدیرکل گمرک شهید باهنر بیان کرد: بخش نظامی نیز با ساخت ناو هواپیمابر با آلیاژ ویژه‌ای که در آن به کار رفته است هم سبب بالا رفتن استحکام آن به شکل ویژه‌ای شده است. این ناو هواپیمابر می‌تواند در آب بچرخد و سپس به روی آب بیاید. تا امروز چیزی نتوانسته در آن نفوذ کند. همچنین از این ناو اژدری بیرون می‌آید و این همان توانایی جدیدی است که جدیداً به آن اضافه‌ شده است.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین منطقه ویژه مجتمع ساخت فولاد در هرمزگان مربوط به شرکت فولاد هرمزگان است، عنوان کرد: صنایع معادن که فولاد هرمزگان نیز بخشی از آن است.

رضایی افزود: اداره کل گمرک شهید باهنر دارای دو پایانه مسافری دریایی و هوایی است. همچنین این اداره با انجام کلیه کارهای گمرکی مربوط به امانات پستی را در خدمت‌رسانی خود دارد.

وی اضافه کرد: بنادر خمیر، تیاب، کرگان، سیریک و کوهستک و جاسک در ید اختیار این بندر است. بخشی از بنادر نامبرده شده ملوانی و بخشی صادراتی هستند.

افزایش بازدهی بنادر استان و بالا رفتن آمار صادرات

رضایی عنوان کرد: سال گذشته در بندر جاسک ، حدود 11 درصد افزایش صادرات را داشته‌ایم. خوشبختانه امسال نیز در شش‌ماهه اخیر 110 درصد افزایش میزان صادرات در این بندر اعلام‌ شده است.

مدیرکل گمرک شهید باهنر عنوان کرد: واردات تمامی کالاها در این گمرک صورت می‌گیرد. عمده واردات کالاهای کانتینری مربوط به گمرک شهید رجایی و کالاهای فله‌ای به بندر امام خمینی(ره) است.

وی با بیان این‌که بیش از 54 درصد واردات این گمرک خودرو است، افزود: ورود این خودروها نیز به‌صورت وارداتی یا ترانزیتی هستند.

رضایی اظهار کرد: در حقیقت هر کشوری که صادرات بیشتری نسبت به وارداتش داشته باشد، قطعاً پس‌انداز آن بالاتر می‌رود و در نتیجه سبب پیشرفت سطح رفاه عمومی کشور نیز خواهد شد.

بالا رفتن قیمت دلار و پایین آمدن آمار واردات

رضایی با بیان این‌که میزان واردات کاهش‌یافته است، افزود: نوسانات اخیر در بازار ارز، سکه و طلا باعث بالا رفتن میزان صادرات و کاهش چشم‌گیر واردات شده است، این می‌تواند به نفع کشور باشد.

وی با اشاره به این‌که از نظر دلاری هفده درصد افزایش میزان صادرات داشته‌ایم‌، بیان کرد: طی هفت ماه گذشته مقدار سه میلیون و 995 هزار تن به ارزش یک میلیارد و سه میلیون دلار افزایش در صادرات داشته‌ایم. صادرات کالا ازنقطه‌نظر تناژی هفت درصد، از نظر ریالی 50 درصد افزایش‌یافته است.

رضایی با اشاره به این‌که واردات هدفمندتر شده است، افزود: کالاهای لوکس دیگر وارد کشور نمی‌شوند و مقدار دلاری که از کشورمان خارج می‌شود کاملاً محسوس است. در این دوره واردات بیشتر برای تولیدکنندگان و برای واردکردن، ماشین‌آلات، مواد اولیه و تجهیزات و کالاهای سرمایه‌ای واسطه‌ای است.

مدیرکل گمرک شهید باهنر با اشاره به این‌که واردات از نظر دلاری 67 درصد افت داشته است، عنوان کرد: میزان واردات با 204 هزار تن، به ارزش 234 میلیون دلار که از نظر تناژی 57 درصد، ریالی 58 درصد و با توجه به ممنوعیت واردات خودرو نسبت به هفت ماهه گذشته کاهش‌یافته است.

وضعیت نامعلوم پرونده 424 خودرو

وی با بیان اینکه فعلاً وضعیت پرونده 424 دستگاه خودرو مشخص نشده است، عنوان کرد: این پرونده همچنان در مراجع قضایی در حال بررسی است و هنوز تکلیف آن مشخص نشده است اما چیزی که روشن است، از کارکنان گمرک شهید باهنر کسی در این موضوع دخیل نبوده است.

رضایی افزود: گمرک خود می‌خواهد با قاچاق مبارزه کند و بر همین علت ما نیز به‌نوبه خود همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های مربوط داشته‌ایم.

حمایت از تولیدکنندگان برای واردات ماشین‌آلات

وی با اشاره به این‌که گمرک شهید باهنر به‌نوبه خود حامی تولیدکنندگان است، اظهار کرد: گمرک باهنر در جهت حمایت از تولیدکنندگان و حمایت از واردکنندگان مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است. از طرفی "ترخیص نسیه" نیز از اقدامات این گمرک برای تسهیل در روند واردات این قبیل کالاها است.

مدیرکل گمرک شهید باهنر اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران شرایطی را فراهم کرده است که سرعت و دقت در کار بالا رود.

صادرات خاک رس از واقعیت تا شایعه

وی در خصوص صادرات خاک رس، گفت: اخبار منتشرشده در رابطه با صادرات این خاک باید این موضوع گفته شود که تاکنون به‌هیچ‌عنوان این مورد را نداشته‌ایم.

رضایی بیان کرد: تشکیل خاک کشاورزی 3 میلیون سال زمان می‌برد، این خاک برای فرزندان ما است، بنابراین جزئی از ذخایر کشور است و نباید اجازه دهیم سود جویان از آن استفاده کنند.

وی افزود: خاک کشاورزی ما به‌طور متوسط حدود 30 سانتی‌متر است و خاک کشاورزی آمریکا حدود 30 متر است. یک‌سوم ذخایر دنیا در آمریکا جمع شده است، پس چرا باید از ایران این سرمایه خارج شود؟

رضایی بیان کرد: خاک رس به‌صورت کاپتاژ از جزیره هرمز وارد بندرعباس می‌شود و بعدازآن به دلیجان ارسال می‌شود و در آنجا فرآوری می‌شود. از این خاک که دارای مقادیر بسیار زیاد آهن است، در صنعت رنگ‌سازی یا برای رنگ لوکس‌ترین خودروهای جهان استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه هیچ‌گونه صادرات خاک رساز جانب گمرک صورت نگرفته است، هرمز را دریابیم زیرا این جزیره بهشت زمین‌شناسی است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.