کد مطلب: ۱۳۰۴۵۱

واردات بنزین به ایران قطع شد

واردات بنزین به ایران قطع شد

افتتاح پالایشگاه خلیج فارس نقطه عطفی برای خودکفا شدن ایران در صنعت نفت است.

تولید بنزین توسط پالایشگاه ستاره خلیج فارس، زمینه قطع واردات بنزین به کشور را فراهم کرد .

به گزارش تجارت‌نیوز، اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: اگر مجموع بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را با بنزین تولیدی در پالایشگاه لاوان که حدود 4 میلیون لیتر بوده محاسبه شود، بالغ بر 16 میلیون لیتر بنزین تولیدی ایران در ماه‌های اخیر می‌شود. امروز، می‌توان مدعی شد که در تولید بنزین منطبق با نیازهای روز داخلی خودکفا شده‌ایم.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه نیاز مصرفی بنزین ایران بین 10 تا 12 میلیون لیتر در روز بوده که هم‌اکنون مرتفع شده است، افزود: در شرایط کنونی، واردات بنزین قطع شده و واردات بنزین به کشور صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه موادی که عدد اکتان را بالا می‌برد، وارد کشور شود که خوشبختانه عدد اکتان 12 لیتر بنزینی که در ستاره خلیج فارس تولید می‌شود، بالای 911 بوده و نیازی به مواد بالابرنده اکتان ندارد.

بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس از میعانات گازی تولید می‌شود

قره‌خانی با اشاره به اینکه بنزین تولیدی در ستاره خلیج فارس یورو 4 است، ادامه داد: بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از میعانات گازی تولید می‌شود، با اینکه در گذشته میعانات گازی به بهایی اندک به خارج از کشور صادر می‌شد.

وی یادآور شد: به همین منظور، از عسلویه خطی نزدیک به 300 کیلومتر کشیده شده که از این طریق میعانات گازی تبدیل به بنزین می‌شود.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است

قره‌خانی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به دست متخصصان ایرانی و با تجهیزات داخلی و مدیریت پروژه داخلی راه‌اندازی شده است، افزود: در مجلس هشتم زمانی که خارجی‌ها این پروژه را رها کردند، وزارت نفت نمی‌توانست بر اساس سیاست‌های اصل 44 به این پروژه ورود پیدا کند و تنها می‌توانست سهام‌دار 20 درصد از این پروژه باشد، لذا مجلس در مصوبه‌ای تاکید کرد که وزارت نفت می‌تواند تا زمان افتتاح پالایشگاه‌ها به ساخت آنها ورود کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه به محض بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سهام آنها باید واگذار شده و وزارت نفت تنها می‌تواند سهامدار 200 درصد از آن باشد، تصریح کرد: با این بند قانونی خلاء سرمایه‌گذاران خارجی توسط وزارت نفت پر شد.

همچنین، قرارگاه خاتم الانبیاء و شرکت‌های داخلی در خلق این سندِ افتخار، نقش آفرین بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.