کد مطلب: ۲۸۹۰۷۷

عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر:

واردات شمش طلا به تولید داخلی کمک می‌کند اما تاثیری بر قیمت‌ها ندارد

واردات شمش طلا به تولید داخلی کمک می‌کند اما تاثیری بر قیمت‌ها ندارد

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید واردات شمس طلا نمی‌تواند بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی تاثیرگذار باشد ولی به تولید مصنوعات طلا در داخل کشور کمک می‌کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های مالیات و گمرک برای مصنوعات طلا، واردات این کالا احتمالا صرفه اقتصادی نخواهد داشت و در نتیجه عملی نخواهد شد هر چند که احتمال دارد بانک مرکزی در کل مجوزی برای واردات مصنوعات طلا صادر نکند.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد کشتی‌آرای درباره تصمیم گمرک ایران برای ورود بدون محدودیت ارز، طلا و طلای خام به داخل کشور، گفت: در بسته جدید ارزی محدودیت ورود ارز و طلا به کشور با در نظر گرفتن شرایطی برداشته شده است. در گذشته ورود شمس طلا مطابق قانون آزاد بود ولی اگر کسی می‌خواست طلا وارد کشور کند باید منبع ارز مربوط به آن را مشخص می‌کرد.

وی افزود: در این سیستم هر کسی می‌تواند بدون محدودیت ارز وارد کشور کند و چون طلا هم حکم ارز را دارد می‌توان طلای خام را بدون تعرفه گمرکی و بدون مالیات بر ارزش افزوده وارد کشور کرد در نتیجه می‌توان بدون پرداخت هزینه مالیات و گمرک، ارز و طلا را در مبادی ورودی، اظهار و برگ سبز گمرکی را دریافت کرد. اما نکته ای که در بسته ارزی جدید بی سابقه بود واردات "مصنوعات طلا" است.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: طبق قانون از ابتدای انقلاب تا همین چند روز پیش (۲۰ مردادماه) ورود طلای ساخته شده به کشور ممنوع بود ولی این بسته ارزی همپای واردات شمس طلا، واردات مصنوعات طلا را هم آزاد کرده است اما این واردات شرط‌هایی هم دارد که من فکر می‌کنم آن شروط باعث محدودیت ورود مصنوعات طلا به کشور شود.

واردات مصنوعات طلا به صرفه نیست

کشتی‌آرای افزود: شرط ورود طلای ساخته شده به کشور این است که از بانک مرکزی و سازمان استاندارد مجوزهای لازم اخذ شود ولی با توجه به سالی که بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی تاکید دارد فکر می‌کنم بانک مرکزی فعلا این مجوز را به واردکنندگان ندهد چراکه اگر قرار باشد مصنوعات طلا وارد کشور شود این سیاست با سیاست اقتصاد مقاومتی مغایر است. به همین دلیل هرچند که فعلا ورود مصنوعات طلا به کشور آزاد است اما به توجه اینکه باید برای واردات مصنوعات طلا، تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد، مشخص نیست که برای واردکننده از نظر اقتصادی این واردات به صرفه باشد یا خیر. به نظر من با توجه به این نکته واردات مصنوعات طلا به کشور در حد نامه گمرک باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: از سال‌های گذشته نیز تعرفه گمرکی ورود شمس طلا و مواد اولیه به کشور صفر بوده و بابتش مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت نمی‌شد. در نتیجه واردات این مواد اولیه هیچگونه هزینه‌ای در برندارد ولی اگر مصنوعات وارد شود هم مالیات بر ارزش افزوده و هم تعرفه گمرکی دارد. به همین دلیل شاید از لحاظ اقتصادی برای واردکننده به صرفه نباشد.

آیا مصنوعات طلا ساخت داخل با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است؟

کشتی‌آرای در پاسخ به اینکه آیا احتمال ندارد که بانک مرکزی در این مورد خاص و در شرایط اقتصادی فعلی موضوع حمایت از کالای ایرانی را در اولویت دوم قرار داده و مجوز واردات مصنوعات طلا را صادر کند؟ گفت: با توجه به تعرفه گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده فکر می‌کنم واردات مصنوعات طلا نتواند با طلای ساخته شده در داخل رقابت کند ولی در هر حال باید صبر کنیم تا ببینیم آیا کالایی وارد می‌شود و اگر وارد می‌شود آیا می‌تواند با ساخت داخل رقابت کند یا خیر.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کیفیت تولیدات مصنوعات طلا در ایران در حد کشورهای دیگر است و نیازی به واردات نداریم البته درست است که گاهی اوقات مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود ولی باید دقت کنیم که قاچاق نه تعرفه گمرکی دارد و نه مالیات بر ارزش افزوده؛ در نتیجه در صورتی که قرار باشد مصنوعات طلا به صورت قانونی وارد کشور شود شاید از لحاظ اقتصادی و هزینه تمام شده برای واردکننده صرفه نداشته باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به اینکه آیا واردات شمس طلا بدون هزینه تعرفه گمرکی و مالیات می‌تواند بر معاملات و قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی تاثیرگذار باشد؟ گفت: واردات شمس طلا هیچ تاثیری روی قیمت در داخل کشور ندارد چراکه وابسته به قیمت‌های جهانی است بنابراین اگر واردات شمس طلا افزایش یابد نباید فکر کنیم که قیمت طلا ارزان‌تر می‌شود اما از طرفی واردات شمس یک حسن دارد و آن اینکه از آنجایی که شمس طلای وارداتی استاندارد است مصنوعاتی که ما در داخل با آن شمش می‌سازیم می‌تواند کیفیت بالاتری را داشته باشد و در نتیجه واردات شمس طلا به تولید داخل کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.