کد مطلب: ۳۰۹۱۸۸

آیا چین خرید نفت از آمریکا را از سر می‌گیرد؟

آیا چین خرید نفت از آمریکا را از سر می‌گیرد؟

بر اساس گزارش‌ها صادرات نفت خام ایالات متحده به چین در ماه سپتامبر به طور کامل متوقف شده است. با این حال، کارشناسان استدلال می‌کنند که احتمالا این کشور خرید نفت از آمریکا را از سر بگیرد؛ چرا که این روند می‌تواند به رشد اقتصادی چین آسیب برساند.

شرکت کشتیرانی مرچانت چین اعام کرده که با بالا گرفتن تنش‌های تجاری میان این کشور و ایالات متحده، چین از چند هفته قبل خرید نفت از آمریکا را به طور کامل متوقف کرده است. با این حال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مقامات چینی با روسای صنایع مختلف در مورد ادامه واردات طلای سیاه از آمریکا به توافق برسند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اسپوتنیک، همان‌طور که هر دو کشور در ماه‌های اخیر بر کالاهای وارداتی از یکدیگر تعرفه‌ وضع کرده‌اند، واردکنندگان چینی به طور موقت خرید نفت از ایالات متحده را به تعلیق درآورده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا نفت خام ایالات متحده در فهرست کالاهای آمریکایی که چین قرار است هدف قرار دهد باشد.

به گفته یکی از مدیران ارشد یک شرکت انرژی در چین، حمل‌ونقل نفت خام از ایالات متحده به چین به طور کامل متوقف شده و ردیابی نفتکش‌ها نیز نشام می‌دهد که صادرات نفت خام ایالات متحده به چین در ماه سپتامبر به طور کامل متوقف شده است.

با این حال، تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند که واردکنندگان نفت در چین به زودی خرید از ایالات متحده را از سر خواهند گرفت. شرکت‌های نفتی احتمالا موفق شوند سیاستگذاران را متقاعد کنند که نفت از فهرست کالاهای وارداتی آمریکا حذف شود.

یک پژوهشگر در حوزه انرژی پیش‌بینی کرده که خرید نفت خام از آمریکا در ماه اکتبر بار دیگر آغاز می‌شود.

کارشناسان استدلال می‌کنند که وضع تعرفه بر واردات نفت خام از ایالات متحده غیرضروری است و این مساله می‌تواند به رشد اقتصادی چین آسیب برساند.

این پژوهشگر همچنین می‌گوید: ما معتقدیم که شرکت‌های نفتی در چین در حال حاضر با مقامات چینی ارتباط برقرار کرده‌اند. آنها می‌گویند قربانی کردن واردات نفت خام از ایالات متحده ضروری نیست و نفت خام منبع اصلی انرژی در چین است و تاثیر زیادی بر استانداردهای زندگی در داخل، شاخص قیمت مصرف‎کننده و به طور کلی اقتصاد این کشور خواهد داشت. اگر قیمت نفت داخلی افزایش یابد، یا این کشور با کمبود عرضه مواجه شود، با پیامدهای منفی مواجه می‌شود. این مساله به آمریکا اما آسیب چندانی نمی‌رساند، چون این کشور به راحتی نفت خود را به سایر کشورها صادر خواهد کرد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد که اگر چینی‌ها از ماه اکتبر سفارشات جدید خود را آغاز کنند، تا پایان ماه نوامبر یا اوایل دسامبر محموله‌های نفتی به چین منتقل خواهد شد.

اشتیاق چین به نفت خام در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی چین در سال‌ گذشته حدود 8.4 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده و از آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان -9.4 میلیون بشکه در روز- فاصله چندانی ندارد.

چین به منظور تنوع بخشیدن به منابع انرژی وارداتی خود در سال 2016 و پس از آنکه باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا لایحه لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا را امضا کرد، به خریداری نفت از این کشور پرداخت.

صادرات نفت آمریکا به چین دلیل اصلی رشد واردات نفت خام این کشور در سال گذشته محسوب می‌شود. واردات چینی‌ها در سال 2017 به 224 هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که این رقم در سال 2016 تنها 22 هزار بشکه در روز بود و رشدی 1018 درصدی داشته است.

پیش از بالا گرفتن تنش‌های تجاری دوجانبه در ماه‌های اخیر، واردات نفت چین از آمریکا در ماه ژوئن به 510 هزار بشکه در روز رسیده بود.

به عقیده تحلیل‌گران اهمیت فزاینده واردات نفت خام ایالات متحده به این معناست که اگر چین تصمیم بگیرد واردات از آمریکا را متوقف کند باید بهای بیشتری بابت طلای سیاه بپردازد. اگرچه چین ممکن است برای تامین انرژی مورد نیاز خود منابع جایگزین را بیابد اما مشکل این است که در این صورت توانایی مذاکره را از دست خواهد داد و ناچار به پرداخت هزینه‌های بیشتر می‌شود. صادرات نفت خام ایالات متحده به چین در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده و چین نباید این فرصت را از دست بدهد.

این در حالی است که این کشور در ماه‌های اخیر با فشار اضافی ناشی از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی مواجه بوده است. قیمت نفت در هفته گذشته به حدود 86.3 دلار به ازای هر بشکه رسید.

اگرچه روسیه و عربستان وعده افزایش تولید خود را داده‌اند، با این حال، واردات نفت بیشتر از خاورمیانه یا روسیه این کشور را به دلیل بیمه‌های گران‌تر با هزینه‌های بیشتری مواجه می‌کند.

آمار و ارقام از گمرک چین نشان می‌دهد که چین بابت واردات نفت خام در سال 2017 حدود 162 میلیارد دلار پرداخت کرده که این میزان در مقایسه با یک سال قبل از آن 39.1 درصد افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.