کد مطلب: ۶۱۷۱۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنجال بر سر گندم/ واردات گندم آلوده از روسیه صحت دارد؟

جنجال بر سر گندم/ واردات گندم آلوده از روسیه صحت دارد؟

از ۲۰ محموله گندم وارد شده از روسیه، یکی آلوده به سرب بالا بوده است. این نتیجه اولیه‌ آزمایشگاه است که هم رئیس کانون صنایع غذایی ایران آن را تایید کرده بود و هم رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو. اما حالا گفته می‌شود که اسناد وزارت بهداشت، سلامت این گندم‌ها را تایید کرده و گفته گندم‌های وارداتی مجوز مصرف انسانی دارد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران در نشستی که امروز ۲۵ دی ماه در اتاق تهران برگزار شد اعلام کرد محموله گندمی از روسیه وارد ایران شده اما «براساس یک گزارش غیرمحرمانه این محموله گندم آلوده به میزان بالایی از سرب بوده است.»

مژگان پورمقیم، رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو هم در این جلسه، آلوده بودن گندم وارداتی از روسیه را تایید کرده و گفته بود «مجوز ترخیص این محموله، موقتی است و صرفا به دلیل آنکه سیلوهای گندم کشور خالی است، اجازه ترخیص به آن داده شده است. این گندم آلوده هنوز وارد چرخه مصرف مردم نشده است.»

حذف خبر آلودگی گندم از سایت اتاق تهران!

البته هر دو بخش این اظهارات ساعتی بعد از انتشار، از سایت اتاق تهران حذف شد. پیگیری‌های تجارت‌نیوز هم نشان می‌دهد این بخش از مطالب درباره آلودگی گندم‌های وارداتی به درخواست یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تهران حذف شده است. آن هم ساعتی بعد از انتشار خبر توسط سایت‌های خبری دیگر.

به عبارتی آنگونه که در جلسه امروز اتاق بازرگانی تهران عنوان شده، یکی از محموله‌های گندم وارداتی از روسیه به سرب بالا آلوده بوده و رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو هم در این جلسه آلوده بودن این گندم را تایید کرده اما گفته شده که این گندم برای تست دوباره به آزمایشگاه رفته است.

نکته قابل توجه این است که ساعتی بعد از رسانه‌ای شدن خبر آلوده بودن گندم‌های وارداتی، محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران رسما اعلام کرد که نتیجه آزمایش مجدد گندم نشان می‌دهد که هیچگونه آلودگی در این گندم‌ها وجود ندارد و مجوز مصرف انسانی را دارد.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا امکان دارد که آزمایش اولیه مقدار بالای سرب در گندم را نشان دهد و آزمایش دوم نشان دهد که گندم‌ها آلوده نیست و مجوز مصرف دارد؟

وزارت بهداشت می‌گوید آلوده نیست!

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: آزمایش اولیه نشان می‌داد که این گندم‌های وارداتی به مقدار بالایی از سرب آلوده بود. اما وزارت بهداشت مجددا این گندم‌‌ها را آزمایش کرده و بر اساس مستندات و مدارکی که برای ما ارسال کرده، می‌گوید گندم‌های وارداتی آلوده نیست. این نتیجه‌ای است که وزارت بهداشت به ما اعلام کرده است.

مرتضوی می‌گوید «ما این آلودگی را تکذیب نمی‌کنیم اما اخیرا دولت اسنادی را در اختیار ما گذاشته که گویا گندم‌ها دیگر آلوده نیستند.»

او بیان کرد: گندم‌ها از کشتی ترخیص و در محلی نگهداری شده بود که حالا بعد از آزمایشگاه‌های دوباره می‌گویند این گندم مجوز مصرف دارد و آلوده نیست.

چرا گندم‌ها قبل از آزمایش نهایی ترخیص شد؟

پیش از این خبر برگشت سیب‌زمینی، کیوی و فلفل دلمه‌ای ایران از کشورهای دیگر خبرساز شد. اخباری که نشان می‌داد این مواد غذایی وارد این کشورها نشده و از همان گمرک کشور مقصد برگشت خورده است. اما چرا ایران گندمی که درباره آلودگی آن شک داشته را وارد سیلوهای خود کرده و اجازه نداده که نتیجه آزمایش اولیه و ثانویه مشخص شود؟

رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو گفته بود «صرفا به دلیل آنکه سیلوهای گندم کشور خالی است، اجازه ترخیص این گندم‌ها داده شد.» این یعنی به دلیل کمبود گندم و خالی بودن سیلوها این گندم‌ها سریع ترخیص شده است.

مساله کمبود گندم در سال جاری از ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود. از آن جمله غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران فروردین ماه سال جاری هشدار داده بود که ایران به زودی با کمبود گندم مواجه می‌شود. آبان ماه هم رویترز در گزارشی از کمبود گندم در ایران خبر داده و گفته بود گندم مورد نیاز نانوایی‌ها در ایران ۳۰ درصد کمتر از میزان مصرف کشور است.

از همان زمان اعلام شد که ایران احتمالا از آذر ماه با کمبود جدی گندم مواجه می‌شود و باید هر چه سریع‌تر گندم وارد کند. اما گویا با وجود هشدارها، دولت دیر به فکر واردات گندم افتاد.

مرتضی جلیلوند، یکی از تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه آرد به اقتصادنیوز گفته بود: با توجه به موجودی انبارها می‌توان گفت از آذر ماه با چالش کمبود آرد روبرو می‌شویم و این روند در اسفند و فرودین به اوج خود می‌رسد.

جلیلوند گفته بود که یکی از راه‌های تامین گندم برای کشور از طریق روسیه است که باید به واسطه دریای خزر و کشتی صورت گیرد. اما ایران دیر اقدام به واردات گندم کرده و اکنون مسیر واردات گندم به ایران که از طریق رود ولگاست، به دلیل سرما یخ زده و امکان واردات گندم از این مسیر وجود ندارد.

بر این اساس به نظر می‌رسد این همان محموله گندمی است که ایران منتظر آن بوده و در صورتی که این محموله به هر دلیلی ترخیص نمی‌شد، کشور با کمبود گندم مواجه می‌شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حق ما مردم ایران همینه

  • فرشته

    خوب لطف کنید توی تمامی مواد غذایی سرب دار قدری سم هم اضافه کتید بلکه همه ملت زودتر بمیریم شما که ما رو دارید میکشبد حداقل مردنمون تدریجی نباشه زودتر از این دنیا برویم از شرتون راحت شویم

    • ناشناس

      سرب خودش تیرخلاص میزنه نیازبه مورد دیکه ای نیست یادتونرفته معتادهای عزیزمون تریاک هاشون مقداربسیارناچیزی سرب قاطی داشت بدرود حیات گفتن ومستقیم به فضا رفتن سرب مهلک ترین سم

  • فرشته

    روسیه کشوریست که در حق ملت مظلوم ایران بدترین جفا را میکند و روزی باید پاسخگو این ملت باشد

    • ناشناس

      منظور شما امریکا است

  • فرشته

    من به عنوان یک ایرانی مظلوم به کجا باید شکایت کنم

    • ناشناس

      به من…

  • فرشته

    امیدوارم سرب در گندم آتقدر زیاد باشد تا ما ملت ناسپاس ایران زودتر مرخص شویم

    • ناشناس

      منم امیوارم بجز سرب طلا هم توی گندمها باشه تا بتونیم استخراجش کنیم.?به خدا!!!!

    • ملیکا

      من هم امیدوارم هرچه زودتر دار فانی رو وداع بگی تا ما مردم ایران از دست افرادی مثل شما راحت بشیم.
      ممنون که اینقدر مردم کشورت رو دوست داری.

  • فرشته

    همینه که هست هر کس مشکل داره جمع کنه بره از این مملکت

    • ناشناس

      چشم! ما چند نفر بودیم الان جلسه گذاشتیم و تصمیم کبرا گرفتیم که بریم???خوبه.در ضمن اگر میخواهید بدانید به کجا می‌رویم باید عرض کنم هر کشوری بجز بورکینافاسو به ما اقامت نمیدهد پس ناجاریم به این کشور سفر کنیم.البته روی نقشه پیداش نکردیم???

    • ناشناس

      ظاهرا منفی دهندگان متوجه منظور شما نشدند!

  • فرشته

    لعنت بر چین و روسیه

    • ناشناس

      این آمریکا و نوچه هایش بودهاند که وضعیت اقتصادی ما را با تحریمهایشان خراب کرده اند.

    • ناشناس

      سندروم چین و روسیه ستیزی!

    • ناشناس

      سندرم چین و روسیه ستیزی

  • ناشناس

    هموطنان عزیز.سیاست پدر و مادر نداره یعنی همین !!!مواقعی روز میشه شب،وشب میشه روز.یا سفید میشه سیاه وسیاه میشه سفید.به همین سادگی.
    و درمورد این موضوع آلوده بودن گندم هم احتمالآ خواستن به دشمن!!!بگویند که ببینید ما در سیلوهایمان گندم داریم?

  • ناشناس

    قیمت خرید گندم دولت کم است.کشاورز رغبت ندارد گندم بکارد.دولت محترم قیمت خرید گندم ببر بالا.تشکر

  • ناشناس

    نسل کشی خاموش.
    چه جوری باید به ما حالی کنن که میخواییم نابودتون کنیم. چه جوری باید بگن میخوایم ایران و ایرانی نباشه.
    از کوتهی ماست که دیوار بلند است