کد مطلب: ۶۶۱۵۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه بنزین کیشوندان واریز می‌شود؟

یارانه بنزین کیشوندان واریز می‌شود؟

اسفند سال گذشته طرح بازتوزیع یارانه بنزین به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد. در این طرح تمام کیشوندان صرف‌نظر از داشتن یا نداشتن خودرو، ماهانه ۲۰ لیتر سهیمه بنزین دریافت کردند. فرجام این طرح در نتیجه اصلاحات ارز ترجیحی چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سوال مهم برای بخشی از اقشار جامعه این است که سهمیه بنزین چه می‌شود. اسفند سال گذشته طرح بازتوزیع یارانه بنزین به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شد. در این طرح به تمام کیشوندان صرف‌نظر از داشتن یا نداشتن خودرو، ماهانه ۲۰ لیتر سهیمه بنزین تعلق گرفت.

حالا با گذشت چهار ماه از آغاز این طرح و سپری شدن نزدیک به یک ماه از اجرای برنامه موسوم به اصلاح ارز ترجیحی، سرنوشت سهمیه ۲۰ لیتری سوخت کیشوندان و اهالی قشم یک سوال مهم است.

در این خصوص طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تجارت نیوز گفت: متولی و مسئول طرح بازتوزیع یارانه بنزین، وزارت نفت است و واریز این یارانه تا به امروز هیچ ارتباطی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نداشته است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی هرچند تمام یارانه‌های نقدی سابق در هم ادغام شدند. اما تا به این لحظه خبری از ادغام و تجمیع سهیمه ۲۰ لیتری نیست و به احتمال قوی این سهیمه مطابق روال گذشته با مسئولیت وزارت نفت واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: این سهمیه هیچ ارتباطی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها ندارد و مسئولیت آن از ابتدا بر عهده وزارت نفت قرار دارد.

در مقابل پیگیری تجارت نیوز، از دو شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین زیر نظر معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار دارد. این طرح همچنان در جزایر قشم و کیش اجرا می‌شود.

به گفته مسئولان این دو شرکت زیر مجموعه وزارت نفت، هرگونه اطلاع‌رسانی در این خصوص با شورای اطلاع‌رسانی دولت است. در عین حال مطابق حرف‌های رئیس‌جمهور، اجرای اصلاحات ارز ترجیحی ارتباطی با نحوه عرضه بنزین ندارد.

یارانه بنزین چیست؟

در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، دولت برای شهروندان مشمول معادل ۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی درنظر گرفت. این بنزین به تمامی مشمولان فارغ از داشتن ماشین تعلق می‌گرفت. صاحبان آن می‌توانستند این سهمیه را بازار آزاد به نرخ سه هزار تومان بفروشند.

از سوی دیگر، بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مشخص شد که بنزین، دارو و نان از شمول یارانه‌ جدید خارج هستند و تمامی ۱۰ دهک درآمدی جامعه می‌توانند به مانند گذشته از این خدمات عمومی به نرخ یکسان استفاده کنند.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی از شامگاه ۱۹ اردیبهشت ماه اجرایی شد. در این برنامه دولت به شهروندان دهک‌های اول تا نهم از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه ماهانه پرداخت می‌کند.

این یارانه به هدف تامین اقلام ضروری جامعه به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ اختصاص می‌یابد و قرار است دست‌کم برای مدت دو ماه به صورت نقدی پرداخت شود.

ماه گذشته از روز بیستم به بعد شهروندان مجاز به خرج کردن یارانه جدید شدند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین در خصوص زمان آزاد سازی یارانه خرداد، گفت: به احتمال زیاد همان موعد بیستم زمان آزاد شدن حق برداشت یارانه خرداد و سایر ماه‌ها خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اعتبار بنزین وانت بار را واریز نمی‌کنید مسئول نداره رسیدگی کنه هر ماه باید پیام بدهیم

  • ناشناس

    داداش اینها دارن مردم بازی میدن تمام مواد غذایی وغیره سه برابر شده مردم قدرت خرید ندارن شورشه در اوردن

  • ناشناس

    سلامنعلیکم نظری نداریم چون چشمانمان نمی بیند اینقدر نگاه کردیم کورشدیم

  • مجتبی بارانی

    باسلام ایا این بنزین بغیر از کیش به همه تعلق میگیرد یانه من یک متور دارم که به دلایلی کارت سوخت ندارم به هر جایگاه سوختی که درزابل میرم کارت جایگاه نمیدن میگن مانداریم البته دارن ولی میدن به قاچاقچیان سوخت الان هر ۳لیتر سوخت رو باید از کسایی که سوخت رو لب خیابون میفروشن حداقل لیتر۸هزار تومان بگیرم من که کارگرم هر روز ۳۵ کیلومتر با متور برم وبرگردم خیلی سخته برام لطفا اگر قرار است به هر کد ملی ۲۰ لیتر ماهیانه بدن برای من خوب میشه وخیلیهای دیگر ممنون از دولت انقلابی فقط کارت جایگاه رو تو سیستان وبلوچستان جمع کنید مشکل کل کشور حل میشه

  • ناشناس

    یارانه نقدی باید متوقف نشود برا کرایه خانه کنار گذاشتم