کد مطلب: ۵۲۰۸۵۶

قشمی:

امسال ۹۵ درصد سهامداران خرد سود سالانه خود را گرفتند

امسال ۹۵ درصد سهامداران خرد سود سالانه خود را گرفتند

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه امسال با سامانه سجام ۹۵ درصد سهامداران خرد سود سالانه خود را گرفتند، گفت: سود سهام ۷٫۵ میلیون کدملی از طریق سامانه سجام واریز شده، البته تعداد سود واریز شده به حدود ۲۷ میلیون فقره می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی سود سالانه خود را از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام در سال جاری واریز کردند.

وی گفت: در سال‌های قبل که مشکل بیماری کرونا هم نبود، وقتی سود سالانه سهام شرکت‌ها در مجامع تصویب و اعلام می‌شد که سهامداران سود خود را از بانک بگیرند، به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد سهامداران خرد موفق به دریافت سود خود می‌شدند و برخی سهامداران حتی از آن مطلع نمی‌شدند، اما اکنون سود سالانه مجامع شرکت‌ها که از طریق سجام واریز می‌شود، پوشش بالای ۹۵ درصدی اتفاق می‌افتد.

قشمی گفت: طبق گزارش حسابرسی کمتر از ۵ درصد از سهامداران قدیمی که هنوز شماره حساب در سجام اعلام نکرده‌اند یا به صورت قهری تعدادی فوت شده‌اند و یا مشکلات حقوقی دیگری داشته‌اند، نمی‌توانند سود سهام خود را بگیرند، اما بالای ۹۵ درصد از سهامداران خرد به سود سهام خود می‌رسند.

به گفته قشمی به عنوان مثال یک شرکت بورسی که ۵۰ میلیارد تومان سود می‌خواهد توزیع کند ۴۸ میلیارد تومان از این سود از طریق سجام به حساب ذی نفعان واریز شده و آن درصد ناچیز هم برای کسانی که مشکلات قهری دارند ، روی داده است.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ۶۰ میلیون مردم در بورس و سهامداران خرد و پراکنده و به ویژه سهام عدالت آیا امکان واریز سود این افراد غیر از روش متمرکز وجود دارد، گفت: سود سهام باید بین سهامداران توزیع شود. ناشر یا همان شرکت بورسی مکلف است سود سهام را بدهد و ما در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تکلیف قانونی داریم تا توزیع سود را از طرف ناشر انجام دهیم و چون تعداد افراد زیاد است، این سود به صورت متمرکز باید پرداخت شود.

به گفته قشمی، البته سامانه سجام امسال راه‌اندازی شده و استقبال از این سامانه به تدریج بالا می‌رود و تاکنون حدود ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را که در مجامع شرکت‌ها تصویب شده را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کرده‌اند. البته مشکل واریز سود فقط در سهامداران حقیقی است، وگرنه سهامداران حقوقی که اتفاقا عمده سود شرکت‌ها به آنها می‌رسد، از طریق نمایندگان خود آن سودها را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما سهامداران خرد و پراکنده باید به صورت متمرکز سود آنها واریز شود.

قشمی گفت: امسال سود سهام ۷٫۵ میلیون کد ملی از طریق سامانه سجام واریز شده، البته تعداد سود واریز شده به حدود ۲۷ میلیون فقره می‌رسد، چون برخی از این افراد در چندین شرکت سهام دارند و به طور میانگین هر نفر ۴ بار سود سهام سالانه خود را از طریق سجام دریافت کرده است.

منبع: فارس

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله خیلی ممنون واقعا با این سود همه مشکلات مالیم حل شد صدو پنجاه ملیون تو بورس داشتم صدملیونش باقی مونده سودهایی که دادن ٣٣۵-١١٢٠٠-۴۵۶-۹۶۰۰-ریالی اینم باید برم بانک ملت و پارسیان و ایران زمین بگیرم کرایه تاکسیش هم باید خرج کنم برا جمعا بیست هزارتومن سود مرحباً

  • ناشناس

    یک میلیارد یکساله گذاشتیم
    شده ۵۵۰ تومن
    ۸ میلیون به ما سود سهام دادند
    سود نخواستیم
    ۴۴۲ میلیون از پولم نابود شد
    همین پول رو ملک خریده بودیم،آلان ۳ برابر شده بود،بدون استرس
    پول یک عمر پس انداز خودم و پول ارثیِ همسرم نابود شد

    • ناشناس

      همین الان هم بقیشو از بورس بیرون بکش که صفر میشه

  • ناشناس

    بله گرفتیم

  • سرمایه گذار بورس

    الان یک عده که هیچی از بورس نمیدونن میان میگن ما فقط ضرر گرفتیم. خوب عزیزم تو اومدی برای ضرر کردن

  • ناشناس

    در این شب و روزای آخر سال خیلی مسئولین نالایق را دعا میکنیم
    امیدواریم تا روز عید جواب دعاها رو بگیریم
    و سال جدید را شاد پیش ببریم

  • ناشناس

    نماد سفارس ،گروه سیمان از آبان سود رو قرار بوده توسط سجام پرداخت کنه ولی انجام نشده لطفا پیگیری کنید

  • ناشناس

    سیمان ساوه سود سهام را پرداخت نکرد.
    تجارت نیوز لطفا منتشر و پیگیری کن.

  • ناشناس

    سلام میشه سهام عدالت رو بفروشیم؟

  • ناشناس

    سلام ، متاسفانه خیلی از شرکت ها مانند شاراک ، پتایر و … نه تنها سود را به حساب اعلام شده در سجام نمی ریزند ، بلکه به همان شماره حساب سجام که به شرکت هایشان فکس هم شده واریز نمی کنند .

  • ناشناس

    چرامثل سگ دروغ میگید.بنده ازمردادماه واردشدم نزدیک هشتاددرصدتوضررم سودسالیانه نی نی کدومتون اومده حسابم .مسخره شودراوردید