کد مطلب: ۴۹۵۵۰۴

گزارش تجارت‌نیوز از تبعات پول‌پاشی بر اقتصاد و معیشت مردم

واقعیاتی که از یارانه جدید نمی‌دانید!

واقعیاتی که از یارانه جدید نمی‌دانید!

« مردم یادتان هست قیمت دلار لحظه به لحظه عوض می‌شد؟» &#8230; «آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنیم که به یارانه نیاز نداشته باشید»&#8230; «مردم به جای اعانه و یارانه خواهان رفع تحریم‌ها هستند»  و &#8230;<br /> این جملات را سه تن از مدیران رده بالای دولت دوازدهم به زبان آورده‌اند. جملاتی که حالا خلاف آن عمل می‌شود و اقتصاد را از مسیر درست دور و دورتر می‌کند. 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در مناظرات اقتصادی بارها و بارها پرداخت یارانه و اقتصاد بی‌ثبات را به باد تندترین انتقادها گرفت و حسن روحانی، رییس‌جمهوری قول داد چنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم یارانه 45 هزار تومانی به نظرشان نیاید! و محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه هم در پاسخ به وعده‌های محمدباقر قالیباف، رییس مجلس به صراحت گفت که مردم اعانه نمی‌خواهند.

کمی دورتر برویم … همین چند سال پیش بود که مجلس دولت یازدهم را برای حذف یارانه‌بگیران زیر فشار گذاشته بود حالا اما هم چهره‌های دولتی و هم نمایندگان مجلس برای پرداخت یارانه به مردم و رفتارهای عوام‌گرایانه کورس رقابت گذاشته‌اند. این اتفاق نگرانی کارشناسان اقتصاد را برای روزهای آینده به دنبال داشته است.

حالا رقابت بین دولت و مجلس برای پرداخت انواع یارانه در حالی رخ می‌دهد که درآمدهای کشور و رشد اقتصادی منفی شده و پول‌پاشی با یارانه مختلف منبعی به جز چاپ پول و استقراض بیشتر دولت ندارد. حاصل این سیاست هم چیزی نیست جز آنکه دولت انواع یارانه را با تورم گزاف از جیب مردم خارج کند.

حالا دولت علاوه بر یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی که میراث محمود احمدی‌نژاد است و بنا به گفته کارشناسان در آن مقطع زمانی تورم سنگینی به کشور تحمیل کرد، یارانه معیشتی یا همان یارانه بنزین را نیز پرداخت می‌کند.

علاوه بر این مجلس تصمیم داشت یارانه 60 هزار تومانی جدیدی با عنوان یارانه خرید کالاهای اساسی را به مجموع این یارانه‌ها اضافه کند که دولت در ظاهر ماجرا مخالفت کرد اما بلافاصله پس از آن یارانه 100 هزار تومانی را برای 30 میلیون نفر دیگر در نظر گرفت.

دولت علاوه بر این مجموعه یارانه‌ها، یارانه ارزی گزافی که حدود 120 هزار میلیارد تومان است با دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی پرداخت می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کابینه حسن روحانی با کسری بودجه بیشتر از 220 هزار میلیارد تومانی مواجه است و حدود 400 هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار است.

مجموع این بدهی و کسری بودجه به بزرگی بودجه عمومی یکسال کشور است و دولت را ناچار به پیش‌خور کردن درآمدهای آینده کرده است. حاصل این اتفاق آن است که دولت از پیش‌فروش نفت حرف بزند و پول چاپ کند و با انتشار اوراق بدهی، بدهی خود را به گردن دولت‌های آینده بیاندازد.

همچنین به عقیده کارشناسان اقتصاد، دولت معادل مبالغ بلوکه شده ارزی در سایر کشورها از بانک مرکزی پول قرض گرفته است و حتی آزادسازی این منابع نمی‌تواند کمکی به اقتصاد کشور و بازار ارز کند یا اینکه در صورت عادی شدن صادرات نفت، دولت پول آن را قبلا خرج کرده و به سرعت کمکی به ارتقا اقتصاد کشور نمی‌کند.

با این وجود پرداخت انواع یارانه ادامه دارد و وضعیت اقتصاد کشور را به بحران نزدیک‌تر می‌کند. این در حالی است که برخی از مردم هم به ناکارآمدی پرداخت یارانه نقدی و پول‌پاشی اشاره می‌کنند و مطالبه‌شان اصلاحات اقتصادی ریشه‌ای و کارشناسی است. در ادامه برخی نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را در این‌باره می‌خوانید:

«والا من ۳ تا خونه دارم ۱ باغچه ۱۰۰۰متری تو نوشهر دارم و هم خودم هم خانومم ماشین ۲۰۷ داریم شغلمم ازاده اصلا هم دنبال اینا نبودم چون نیازی نداشتم ولی هم واسم یارانه میریزن هم معیشتی. من نیازی ندارم و کاش دولت این رفتارهای اشتباه را درست کند»

«منم کارگرم با زن وبچه معیشت ویارانه من قطع است فقط کارمندان یارانه ومعیشت میگرن در صورتی که در کشورهای دیگر یارانه فقط به قشر نیازمند پرداخت می شود»

«همه چیز ده برابر شده و یارانه جوابگو نیست . تمام کنید این مسخره بازی یارانه و گرانی بعدش را »

«ما ۲۰۰ تو مان رو خرج چی کنیم با این گرانی»

«سلام این پول ها دردی را دوا نمی کند. دولت اصلش رو درست کنه»

«به جای این مسخره بازی ها جلوی رشد قیمت ها را بگیرید»

«با یارانه چه کلاهی سرمون رفت»

«از وقتی یارانه اومد آب خوش از گلومون پایین نرفت قیمت ها را برگردانید به همان قبل و یارانه را ندهید»

آخرین اخبار را درباره یارانه جدید از ویدئوی اطلاعات جدید از وام و یارانه کرونا تماشا کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مطالب از یک جهت کاملا درست هستن ولی از جهت اینکه همه کاسه کوزه ها سر دولت بشکنه غلط هست

  • حسن

    چرا‌به‌کارگرها‌وام‌ومعیشتی‌نمید‌

  • ناشناس

    سلام ۲ سال هست یارانه منو قطع کردن اوصاع مالیم خوب نیست نقص عضودارم وزیاد کار سخت نمیتونم بکنم حدا ازشون نگذره بی دلیل والکی یارانه منو قطع کردن شب وروز دارم نفرینشون میکنم خدا عذابشون رازیاد کنه که بی دلیل حق وناحق میکنندحقوقم ۱۸۰۰ هست ی خانواده ۴ نفره رادارم نون میدم

  • ناشناس

    اونایی ک گفتن یارانه زندگیمون رو نجات میده اخه اگه مثل ادم حق و حقوقمون رو میدادن این حرف رو نمیزدین کارمندی ک 10 برج حقوقش تموم شده دلش به یارانه خوشه ببین 4 سال پیش با این حقوقت کیفیت زندگیت در چ حد بود؟ یارانه مثل اینه ک 5 ملیون تو جیبت بردارن بعد 5 هزارتومن بدن دستت توهم دستشونو ببوسی بگی ممنون چقد نیاز داشتم

  • بی نام

    من و این همه خوشبختی محاله .کجاس تا حالا که همش حرف بوده مثل سهام عدالتی که بعد از شش ماه بیست تومان سی تومان یک تومان بهمون پرداخت کردن والا دیگه از زندگی سیر شدیم من به عنوان یک جوان که سنم از سی گذشته و نتونستم ازدواج کنم از طرف همه امسال خودم میگم دیگه تنها ارزومون مرگه اونم نمیادخواهش میکنیم یکی بیاد جون مارا بگیره

  • Jamal

    آخه این چه جور کشورداری کردنه اول جیبهای مردم واموال مردم را غارت میکنند بعد با یه مبلغ ناچیز ومسخره به ریش مردم هم میخندند ،این یارانه دادن ناچیز یعنی توهین به ملت ستم دیده یعنی بی احترامی وشکنجه کردن مردم ایران

  • ناشناس

    سلام بزارید خیال همتونه راحت کنم هدف دولت ومجلس هذف یارانهاست ولی دولت ومجلس به بعدازهذف یارانها فکرنکردن امیدوارم که اینگونه نباشد

  • ناشناس

    سلام من دخبرم مطعلقمه است هیچگونه درامدی هم نداردازهفت سال پیش که ثبت نام یانه به دستوراقای روحانی انجام شدبه محل مراجعه کردبه اوگفتندبعدابیاوبعدوبعدهابه هرکجا که مراجعه کنیم گفتند سایت بسته است حالا نه یارانه ونه وام ونه معمشتی میگرد و خیلی هم نیازمنداست خواهشمندم مسعولان جوابگوباشند

  • ناشناس

    باسلام دولت اگه نمیتونه وضعیت جامعه رو درست کنه استعفا بده و بره چرا خون مردم بی گناه رو تو شیشه میکنه .به خدا ما دیگه تحمل نداریم .یه روز مرغ نیست .یه روز تخم مرغ.و هزار چیز دیگر که دولت نمیتونه جلوی افزایش قیمت رو بگیره بره بگه آقا من بی عرضه هستم مردم غلط کردم بابا جونمون به لبمون رسیده .ما یه یارانه بیشتر نمیگیریم اونم یه کیلو گوشت هم نمیشه خدا به دادمون برسه دولت بعدی چیکار میخواد بکنه.اون چه بلایی میخواد سرمون بیاره .خدایا کمکمون کن امام زمان رو برسون ما رو نجات بده

  • ناشناس

    شوهر من با دو بچه خرج مدرسه گوشی موبایل خرج آب برق گاز از کجا بیاره خواهشن قیمت ها رو ارزان کنید ما صدقه نمی خواهیم