خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۸۵۵۸

حاشیه‌های انتخابات ۱۴۰۰ / وعده حقوق به زنان خانه‌دار عملی است؟

حاشیه‌های انتخابات ۱۴۰۰ / وعده حقوق به زنان خانه‌دار عملی است؟

رییس سابق کمسیون پیوست‌نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با وعده‌های انتخاباتی گفت: ایده‌ای نظیر پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی راه حل مساله ازدواج جوانان نیست بلکه مُسَکِن آسیب‌زایی‌ است که تنها کارکرد آن جمع‌آوری رای است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن بنیانیان، رئیس سابق کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وعده‌های اجتماعی و فرهنگی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نظیر وعده پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی، افزایش یارانه مستقیم، دادن حقوق به زنان خانه‌دار و … گفت: مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور نظیر مساله ازدواج با شعارهای انتخاباتی و در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود. ایده‌ای نظیر پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی راه حل مساله ازدواج جوانان نیست بلکه مُسَکِن آسیب‌زایی‌ است که تنها کارکرد آن جمع‌آوری رای است.

وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی و نورچشمی‌ها

حسن بنیانیان در ادامه گفت: با توجه به وضعیت مالی دولت و وجود کسری بودجه، تجربه ثابت کرده پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی غیرعملی است و اگر هم اجرا شود تنها امکان پرداخت آن به تعداد محدودی فراهم خواهد بود و بطور طبیعی بهنورچشمی‌ها تعلق خواهد گرفت. شعاری برخورد کردن با مسائل پیچیده اجتماعی و فرهنگی، اگر در متن یک برنامه جامع نباشد حل مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی با شعارهای انتخاباتی که انتظار حل سریع مسائل در آن مستتر است حل نمی‌شوند، ادامه داد: علیرغم اینکه بسیاری از جوانان به دریافت وام ازدواج احتیاج دارند اما شروع زندگی مشترک آن هم با وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی که جوان باید اقساط آن را بازگرداند خود معضلات بسیاری را ایجاد می‌کند چرا که محل تامین این منابع از تولید واقعی نیست و پس از پرداخت مابه ازای آن کالایی وجود ندارد و در نهایت منجر به تورم و گرانی می‌شود.

طرح مساله ازدواج در فضای انتخاباتی

بنیانیان تصریح کرد: در حال حاضر فضای انتخاباتی آنچنان نامزدها را درگیر جلب رای کرده است که طرح و مطالبه برخی موضوعات نظیر حل مساله ازدواج ماهیت حل این موضوعات را درحد پرداخت وام کوچک می کند. تسهیل در امر ازدواج باید مطالبه نخبگان و نمایندگان مجلس از دولت‌ها باشد تا دولت‌ها در قالب یک برنامه مسئله اشتغال، سربازی، موانع فرهنگی و موانع اجتماعی تحقق ازدواج پایدار را حل کنند در غیر این صورت حرف‌های شعاری و انتخاباتی زده می‌شود که راه حل مساله نیست.

رئیس سابق کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در پی آرامش اعضای جامعه و نه تحریک دائمی نیازهای مادی آنها باشیم، خاطر نشان کرد: اغلب نامزدها در برنامه‌های خود به حل معضلات اقتصادی، مسکن و اشتغال جوانان آن هم با اتکا به منابع دولتی اشاره کرده و حل این معضلات را لازمه تسهیل در امر ازدواج می‌دانند در حالی که تنها بخشی از ازدواج به مسائل اقتصادی معطوف می‌شود و بخش دیگر به مسائل اجتماعی و فرهنگی بازمی‌گردد.

وی معتقد است که امروزه عمده مشکلات حوزه ازدواج جوانان جامعه ما به عدم تعادل در مطالبات نمایندگان مجلس و عدم تعادل در مطالبات ائمه جمعه و سایر نخبگان اجتماعی و فرهنگی کشور از مردم و مسئولین باز می‌گردد چرا که آنها واسطه میان مردم و مسوولین هستند و باید متکی بر پژوهش‌های میدانی سهم مردم، نهادهای اجتماعی و دولتها را مشخص کنند.

به گفته بنیانیان در کشوری که بخش بزرگی از آن شامل واسطه گری و اصناف غیر ضروری می‌شود و تولید ارزش افزوده واقعی سهم کمی دارد، طرح این توقعات غیرقابل اجرا ، باز هم روند کاهش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد به دولت‌ها را پایین می‌آورد.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی یادآور شد: مردم به حد کافی پیرامون مسائل اقتصادی و معیشتی از مسوولان مطالبه می‌کنند و در این بین مطالبات اجتماعی و فرهنگی که باید توسط نخبگان اجتماعی و فرهنگی مطرح شود؛ مغفول مانده است. چندین دوره است که دولت‌ها مسائل اجتماعی و فرهنگی را رها کرده و تنها پیرامون مباحث سیاسی و پولی و مالی بحث می‌کنند و مسائل اصلی کشور را رها کرده‌اند. با این نوع مطالبه‌گری ضعیف نخبگان اجتماعی و فرهنگی، رییس جمهور بعدی هر شخصی هم باشد باز هم مسائل اجتماعی و فرهنگی مثل تاثیرگذاری فضای مجازی، تهاجم فرهنگی دشمن، بی توجهی به امر تربیت آگاهانه دانش آموزان و غیره حل نمی‌شوند.

اصرار بی‌جا به سنت‌ها در امر ازدواج

بنیانیان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اصرار بی جای برخی مدیران کشور نسبت به سنت‌ها و اثرات منفی آن بر تسهیل در امر ازدواج جوانان، گفت: امروزه تفاوتی معنادار و گسترده در دانش، بینش و انتظارات جوانان با والدین خود ایجاد شده و کمتر جوانی تمایل دارد همسر آینده‌اش را والدینش انتخاب کنند، از این رو چاره‌ای جز برپایی نهادهای اجتماعی محلی با حضور مشاورین متدین و آگاه به مسائل علمی روز برای کمک به تصمیم گیری جوانان در این انتخاب مهم زندگی نیست.

به گفته وی در حال حاضر تفاوت نگاهی میان جوانان و والدین شکل گرفته و از سوی دیگر عدم پاسخگویی روش‌های سنتی به دلیل تغییرات اجتماعی ایجاد شده، آمار طلاق را نیز افزایش داده است.

پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار قابلیت اجرا ندارد

بنیانیان در بخش دیگر سخنان خود، وعده‌های انتخاباتی نظیر پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار را در کوتاه‌مدت و در چنین اقتصاد مشکل داری، تنها وعده‌هایی برای جلب آراء دانست و گفت: وعده پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار حرف اشتباهی است که ممکن است زنان خانه‌دار را خوشحال کند اما نه قابلیت اجرا دارد و نه پرداخت آن صحیح است. ماهیت پرداخت مستقیم پول از دولت به ملت اشتباه است. این وعده ها هم اکنون در روابط زن و شوهرها معضل ایجاد می‌کند.

وی خطاب به کاندیداهایی که چنین وعده‌هایی می‌دهند، تصریح کرد: اگر منابعی سراغ دارید باید با آن مشکلات ریشه‌ای آموزش و پرورش را حل کرد. کمبود امکانات مذهبی، ورزشی در دل محلات فقیر و مجتمع‌های مسکن مهر را حل کرد و مهمتر از همه اینها نا کارآمدی محصول دانشگاه‌ها را برطرف و برای اشتغال نخبگان فراری از کشور فکری کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اهمیت پرداختن به مباحث فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: اهمیت نماز جماعت بر هیچکس پوشیده نیست اما ما این فرهنگ را در مدارس به اقامه نماز جماعت آن هم برای بخشی از دانش آموزان تقلیل داده‌ایم درحالی که تنها گوشه‌ای از فرهنگ به نماز جماعت معطوف می‌شود. در دانشگاه‌ها نیز دین خدا را به یک سری فعالیت‌های مذهبی برای برخی دانشجوها تقلیل داده و از آنها حمایت می‌کنیم در حالی که سایر دانشجوها را رها کرده‌ایم.

مدیرانی که به واسطه حضور در ستاد انتخاباتی مدیر شدند

بنیانیان با بیان اینکه برای اداره کشور نیازمند روح‌های بلندی هستیم که از خود عبور کنند، مطرح کرد: ما مدعی اجرای طرح تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش هستیم درحالی که بدنه آموزش و پرورش پر از مدیرانی است که بواسطه حضور در ستاد انتخاباتی یک نماینده مجلس و … به این مقام رسیده‌اند و اکنون معلمان و دبیران از ملاقات با این افراد بیزارند. تمامی این حلقه‌ها به یکدیگر پیوند خورده و وضعیت فعلی را ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی در پایان با اشاره به عدم فعالیت و مطالبه‌گری نخبگان در حوزه معضلات اجتماعی و فرهنگی، تاکید کرد: اگر نخبگان به مسائل یاد شده اعتراض می‌کردند شرایط فعلی ایجاد نمی‌شد. پست‌های مدیریتی باید چنان پاک باشند که از افراد برای برعهده گرفتن این پست‌ها و مقام مدیریتی خواهش کنیم و نه اینکه این گونه همه ارزش‌های انسانی را برای جمع آوری رای به بازی بگیریم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.