کد مطلب: ۵۶۴۷۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام خرید موبایل را از کجا بگیریم؟

وام خرید موبایل را از کجا بگیریم؟

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم هم زمان با بالا رفتن ناگهانی قیمت گوشی‌های هوشمند، مدتی است خرید اقساطی گوشی‌ در بازار بیش از پیش رایج شده و حتی برخی بخش‌ها برای خرید گوشی موبایل به شما وام می‌دهند. اما کجا و با شرایطی؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رواج پرداخت وام برای خرید موبایل له شیوع کرونا و نعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها برمی‌گردد. مدتی پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و جایگزین شدن آموزش آنلاین، اخباری مبنی بر عدم دسترسی عده‌ای به موبایل، تبلت و…شنیده شد.

به دنبال همین مساله رئیس صندوق رفاه دانشجویان از تخصیص وام ویژه کمک خرید تجهیزات ارتباطی با آموزش‌های مجازی از جمله گوشی موبایل های هوشمند و لپ تاپ خبر داد.

در همین دوره حتی اعطای وام ۵۰۰ میلیارد تومانی به اپراتورها برای تحویل گوشی قسطی به مردم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت.

وزیر ارتباطات در این باره گفته بود: تلفن همراه اکنون به شکل مناسبی در دسترس نیست و نمی‌توانیم بگوییم چون علتش نوسان ارز است، کاری از دست ما برنمی‌آید.

بعد از آن دانشگاه پیام‌نور هم پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای خرید موبایل از طریق کارت خرید کالای بانک مهر اقتصاد را در دستور کارقرار داد.

علاوه بر این بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین هستند که یا وام برای خرید موبایل می‌دهند یا فروش آن را اقساطی کرده‌اند که در ادامه شرایط چند نمونه از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

دیجی‌پی

تا ۲۰ میلیون تومان می‌توانید از اعتبار دیجی‌پی برای خرید قسطی گوشی استفاده کنید. اما باید حتما از میان گوشی‌موبایل‌های موجود در دیجی‌کالا انتخاب کنید.

همچنین ‌‌در صورتی که مبلغ گوشی موبایل شما بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد می‌توانید در مرحله پرداخت این مابه التفاوت مبلغ اعتبار و سبد خرید را از کارت بانکی ‌خود پرداخت کنید.

دیجی‌پی ادعا دارد که این اعتبار را بدون تضمین به شما می‌دهد اما در نهایت چک صیادی به نام شخص متقاضی و یا اقوام درجه یک از شما درخواست می‌کند. همچنین لازم است مبلغی را هم به عنوان کارمزد دیجی‌پی پرداخت کنید. ضمنا مثل هر خرید قسطی دیگری، بدون دریافت سود هم نیست.

وام خرید کالای بادوام بانک‌‌ها

اکثر بانک‌ها این وام را به خرید کالای ایرانی محدود کرده‎‌اند در این میان اما برخی از آنان تسهیلات خرید کالای مصرفی را با نام وام خرید کالای بادوام و بدون محدودیت ذکر شده، اعطا می‌کنند که به نظر می‌رسد برای خرید گوشی موبایل هم بتوان از آن استفاده کرد.

بانک سامان: تسهیلات این بانک نهایتا تا هشت میلیون تومان است، بازپرداختی حداقل سه ساله دارد و برای دریافت آن لازم است به میزان ۲۰درصد از مبلغ تسهیلات خود را به‌عنوان وثیقه نزد بانک سپرده قرض‌الحسنه نگهداری کنید! نرخ سود این وام هم مطابق با مقررات بانک مرکزی ۱۸ درصد است.

بانک صادرات: وام ۵۰ میلیونی خرید کالای مصرفی بادوام، از جمله تسهیلات بانک صادرات برای مشتریانش است. دریافت این وام نیاز به سپرده‌گذاری در بانک ندارد، اما باید یک حساب قرض‌الحسنه یا سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در این بانک افتتاح کنید.

این وام در ازای معرفی دو ضامن با گواهی کسر از حقوق ارائه می‌شود. دریافت وام به صورتی است که باید ابتدا از فروشنده پیش فاکتور تهیه کنید و سپس به بانک بروید.

وام در قالب چک در وجه فروشنده صادر شده و باید نهایتا ۸۰ درصد مبلغ پیش‌ فاکتور را شامل شود. به عبارتی در هر صورت ۲۰ درصد هزینه خرید کالا برعهده خودتان خواهد بود.

مدت بازپرداخت این وام حداقل ۲۵ و حداکثر ۳۶ ماه اعلام شده و اقساط آن ماهانه و مساوی است. نرخ بهره برای پرداخت این وام ۱۸ درصد است.

موسسه اعتباری ملل: موسسه اعتباری ملل که قبلا آن را به نام موسسه اعتباری عسکریه می‌شناختیم، تا چهار برابر مبلغ سپرده، وام خرید کالا پرداخت می‌کند.

حداکثر مبلغ در نظر گرفته شده برای این وام ۴۸ میلیون تومان است و در قالب کارت اعتباری به مشتریان ارائه می‌شود. نرخ بهره این تسهیلات ۱۸ درصد است، اما سودی که به سپرده شما تعلق می‌گیرد کمتر از دو درصد محاسبه می‌شود.

چرا که سپرده شما در قالب حساب قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری می‌شود. مبلغ سپرده‌تان باید تا پایان تسویه حساب نزد بانک باقی بماند. مدت زمان بازپرداخت این وام ۳۶ ماه است و دراین مدت نمی‌توانید از حساب سپرده‌تان پول برداشت کنید.

برای دریافت این وام ۴۸ میلیونی لازم است یک فقره چک ارائه و یک ضامن با گواهی کسر از حقوق به بانک معرفی کنید. هزینه‌های جانبی از جمله تشکیل پرونده برای دریافت وام خرید کالای موسسه اعتباری ملل حدود ۵۵ هزار تومان است.

وام وام‌چی و قسطا

وام‌چی را احتمالا با خرید و فروش وام می‌شناسیم. کاری که عملا غیرقانونی تلقی می‌شود. با این حال ظاهرا این سایت حالا از درج آگهی‌های خرید و فروش وام دست کشیده و نوشته که سازوکار جدید فعالیتش را به زودی اعلام می‌کند.

او همچنین اعلام کرده که با همکاری تیم قسطا، بدون ضامن و فقط با یک برگ چک صیادی، وام برای خرید کالای بادوام ارائه می‌دهد.

خرید قسطی از فروشگاه‌های موبایل

به دلیل بالا رفتن ناگهانی قیمت گوشی‌های هوشمند خرید اقساطی این نوع گوشی‌ها در فروشگاه‌های تلفن‌همراه هم رایج شده و این بازار شرایط جالبی دارد برای مثال خرید اقساطی گوشی در یکی از این فروشگاه‌ها به این صورت است که با همکاری سه شرکت بای چک، تاپ لند و ایران قسطی اقدام به راه‌اندازی قابلیت خرید قسطی گوشی برای کرده‌ است.

چک‌، سفته یا گواهی کسر از حقوق می‌تواند به عنوان وثیقه برای این خرید از شما دریافت شود. با این حال لازم است اعتبار و معدل حساب شما معیار قرار بگیرید و با توجه به میزان این اعتبار سقف پرداختی به شما اعلام می‌شود.

باندلینگ

یکی دیگر از این راه‌های خرید گوشی موبایل از طریق باندلینگ است. باندلینگ یعنی قراردادی که اپراتورهای تلفن‌همراه با برخی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند می‌بندند و بسته ای شامل گوشی و سیمکارت به همراه میزان مشخصی از اعتبار(اینترنت، مکالمه و پیامک) را به صورت اقساط در اختیار مشترکین قرار می‌دهند.

در حال حاضر در ایران اپراتورهای ایرانسل و همراه اول فروش اقساطی به صورت باندلینگ دارند.

مطالعه گزارش چگونه بدون ضامن وام خرید کالا بگیریم؟ پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دهه شصتی

    لطف کنن یکسری از خیریه ها و خیرین محترم هم وام های بلند مدت برای خرید تغذیه و غذاهای مقوی برای اکثریت مردم رو هم اندیشی کنن
    چون کم کم ماها که شاغل هستیم با تدبیر دولت تدبیر وامید از پس فقط مواد غذایی منزلمون بر نمیایم
    جدی میگم

  • ناشناس

    همشون ۱۸ درصد هستند خیلی زرنگ هستند

    • ناشناس

      این کار را انجام ندن چه کار کنند

  • ناشناس

    گرونی موبایل مقصر اصلی وزیر ارتباطات است چون قبل از اون موبایل خیلی خیلی ارزان بود

  • سپنتا مشهد

    شرکت دیجی پی کاملا شرکتی بی تعهد و بی نظم و دروغگو هست فقط تنها لطفی که می‌کنه چک‌های مردم رو مخدوش می‌کنه من دوبار قبل و بعد از عید نوروز تمام کارهاش رو انجام دادم و چک‌های خودمو نوشتم ولی هیچ کاری برام نکردند یکبار هم خودشان تماس گرفتند باز چک بعدی رو فاتحه شو خوندن بازم نتیجه ای نگرفتم همش دروغه و سرکاری

  • ناشناس

    من همیه متن نخونم بنظرم وقت تلف کردن است

  • ناشناس

    چندروزدیگه هم میگن وام بگیرید برید فروشگاه وسایل خوراکی بخریدفکرمیکنید این حرفهارامیزنید مردم ذوق میکنن براخریدهرچیزی وام هجده درصدمیدن این به ضررمردم هست سودش میره توجیب دولت بالاخره خداخودش بالاسرهمه چیزرامیبینه

  • ناشنای

    ببین کارمون به جایی میرسه که برای خرید محصولات غذایی هم باید وام بگیریم،، یه وقت به ضررتون تموم نشه چقدر شما به فکر مردمین خسته نشدین از اینکه جیب مردمو خالی میکنین

  • هوشنگ

    با سلام هیچ خبری نیست فقط مردم بیچاره رو دور میزنید ,من در مورد انتخابات شورای شهر سرچ میکنم شما از طالبان پاسخ میدید ,سوال من اینه با وام سهام عدالت میشه چه چیزهایی بخریم ,جواب سر بالا تحویلم میدید

    • لاله

      سلام من الان گوشی موبایلم خراب شده مدرسه مم با گوشیه حالا من باید چیکار کنم امسال سال اخرمه نهممم ایا راحی و جود داره

  • 1.mahdiyeh

    من اگر چک داشتم نیا به وام و این دردسر ها نداشتم مستقیم میرفتم سر کوچه موبایل فروشی چک میزاشتم یه موبایل خوب میخریدم. واقعا یک خانواده زیر خط فقر چطور میتونه با یه ضامن معتبر تو این دنیا اشنا باشه که ازش همچین بهره ای ببره؟؟؟

  • عبدالله

    والا چی بگم !!!