کد مطلب: ۷۶۱۷۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قسط وام نهضت ملی مسکن ۹ میلیون تومان شد / ماموریت غیرممکن خانه دار شدن!

قسط وام نهضت ملی مسکن 9 میلیون تومان شد / ماموریت غیرممکن خانه دار شدن!

بر اساس اعلام رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن نرخ وام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید افزایش پیدا کرده است. این امر کل سود پرداختی متقاضی این تسهیلات را به حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان می‌رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «نرخ تسهیلات طرح نهضت ملی از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید رسیده است» این جمله‌ای بود که رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن صبح امروز بیان کرد. بنابراین کل سود پرداختی متقاضی این تسهیلات به حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان می‌رسد.

وی همچنین در بخشی دیگر در صحبت‌هایش تاکید کرد اقساط متقاضیانی که در حال پرداخت تسهیلات هستند تقریباً به حدود هشت و نیم تا 9 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که همین حالا نیز بازار مسکن در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و وام‌های این حوزه با سود 18 درصد نیز چندان مرهم خوبی برای دوای دردهای مربوط ناتوانی مردم برای ساخت و خرید مسکن نبوده است.

ایرانی‌ها این روزها بیشتر از هر زمانی از آرزوی خانه‌دار شدن فاصله گرفته‌اند و به نظر می‌آید این شرایط وضعیت سخت‌تری را نیز شاهد خواهد بود.

از سوی دیگر حداقل دستمزد از سوی وزارت کار هفت میلیون و 920 هزار تومان اعلام شده و این یعنی قشر زیادی از مردم توانایی بازپرداخت تسهیلات را نخواهند داشت.

این موضوع همچنین می‌تواند تمایل سازندگان را برای طرح‌های انبوه کاهش دهد، هر چند که همین حالا نیز بسیاری از انبوه‌سازان از کار ساخت و ساز فاصله گرفته‌اند و رکود در این حوزه بخش مسکن را از سمت عرضه نیز با مشکل مواجه کرده است.

حتی در کشوری مثل ترکیه نیز که تورم آن در سال‌های اخیر روندی صعودی را طی کرده و اکنون در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد مردم با داشتن حدود 30 درصد از کل پول مسکن باقی آن را می‎‌توانند وام بگیرند. سود این وام در سال 2022 کمتر از 15 درصد برآورد شده است.

وضعیت بازار مسکن

بازار مسکن اکنون چه از سمت عرضه و چه از سمت تقاضا در وضعیتی نامتعادل است. این بازار مولد که از بخش‌های بنیادین در اقتصاد محسوب می‌شود هر ماه با افزایش قیمت مواجه است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی اکنون متوسط قیمت مسکن در کلانشهر تهران به حدود 55 میلیون تومان رسیده است. یعنی هر فرد برای خرید یک خانه کوچک‌متراژ 60 متری در این شهر حدود سه میلیارد و 300 میلیون تومان باید هزینه کند.

ساخت واحدهای مسکن‌ ملی از همان ابتدا نیز از سوی کارشناسان چندان راه مطمئنی برای خروج بازار مسکن از این وضعیت بخرانی محسوب نمی‌شد، اما حالا با تغییر وضعیت تسهیلات، با مشکل جدیدی مواجه شده و به نظر می‌آید همین امید اندک نیز در حال از بین رفتن است!

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام برای مسکن ملی ثپت نام کرده‌ایم پیامک امده که۴۰۰۰۰۰۰۰میلیون واریز کنید خداشاهداست که نداریم مستاجرهستیم ازخودمان خونه ایی نداریم ازاین خونه به اون خونه اسباب کشی میکنیم برای خرج ومخرج بچه هایمان درمونده ایم خودم مریعض واز کارافتاده هستیم هیچی نداریم نداریم اشکهایمان سرازیر میشه وقتی خونه یاسمین ازخودمان نداریم شمارابه خداقسم رسیدگی کنید ممنونم

  • ناشناس

    ما که با این اوضاع هیچوقت خونه دار نمی‌شیم آخه این همه پول از کجا بیاریم؟

  • ناشناس

    دروغ گفتن کاری عادی هستش

  • ناشناس

    متاسفم براتان

  • ناشناس

    باش تا صبح دولتت بدمد
    کاین هنوز از لطایف سحر است

  • ناشناس

    مردم بدبخت ایران

  • امین

    تا وقتی وضعیت دلار را تثبیت نکنند این وضعیت ادامه دار خواهد بود و هر روز بدتر و بدتر خواهد شد.

  • ناشناس

    پروردگارا به داد مردم بدبخت برس…