کد مطلب: ۵۸۲۵۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن / چه کسانی مشمول وام می‌شوند؟

پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن / چه کسانی مشمول وام می‌شوند؟

وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن، جدیدترین مصوبه مجلس برای خانه‌دار کردن مردم است. وامی با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله و سود ۱۸ درصد. اما وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن از چه زمانی پرداخت می‌شود و چه کسانی می‌توانند وام ساخت مسکن را بگیرند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجلس اخیرا مصوبه پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن را تصویب کرده است. اما بر اساس مصوبه ابلاغی بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها، سقف وام ساخت مسکن کاهش یافته است. به گونه‌ای که سقف وام ساخت مسکن در شهرها ۲۵۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۰۰ میلیون تومان است.

شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن

آنگونه گه مجلس تصویب و بانک مرکزی اعلام کرده، وام ساخت مسکن به کلیه افراد فاقد مسکن تعلق می‌گیرد. اما اعتبار لازم برای این وام تنها مشمول ۱.۲ میلیون نفر می‌شود. برای همین متقاضیان دریافت وام ساخت مسکن باید در سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند. این وزارتخانه مشمولان دریافت این وام را شناسایی و آنها را به بانک معرفی می‌کند.

اما هنوز نه سامانه ثبت‌نام وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن مشخص شده و نه شرایط متقاضیانی که در اولویت دریافت این وام قرار دارند.

اما در فروردین سال جاری هم موضوع پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن مطرح شد. اما این وام با انتقادات زیادی مواجه بود. چون متقاضیان معتقد بودند که این ۳۰۰ میلیون تومان حتی هزینه خرید زمین را هم پوشش نمی‌دهد چه برسد به هزینه ساخت مسکن.

به همین دلیل آن زمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد «متقاضیان واجد شرایط باید برای تامین زمین یا از بافت فرسوده استفاده کنند یا از شرایط وزارت راه و شهرسازی به منظور استفاده از زمین‌های اجاره ۹۹ سال با هزینه بسیار کم بهره ببرند.»

با این مقدمه احتمالا این وام هم قرار است تنها به افرادی تعلق بگیرد که در بافت فرسوده خانه می‌سازند.

اولویت دیگر پرداخت این وام از سوی مجلس، خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر بود.

کدام بانک‌ها وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن می‌دهند؟

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، کلیه بانک‌های کشور موظف به پرداخت وام ساخت مسکن هستند. بر اساس این دستورالعمل ۲۷ بانک فعال در کشور شامل کلیه بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری مکلف به پرداخت وام ساخت مسکن هستند.

مبلغ و اقساط وام ساخت مسکن

در ابتدا قرار بود مبلغ وام ساخت مسکن ۳۰۰ میلیون تومان باشد. اما ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های عامل نشان می‌دهد سقف وام ساخت مسکن در شهرها ۲۵۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۰۰ میلیون تومان است.

براساس قانون مصوب مجلس، دوره بازپرداخت وام ساخت مسکن ۲۰ سال است و سود این وام هم ۱۸ درصد است. این در حالی است که مدت بازپرداخت وام خرید مسکن نهایتا ۱۲ سال است. اما با توجه به افزایش مدت بازپرداخت وام، سود وام هم افزایش یافته است. اما متقاضیان می‌توانند وام را در دوره کوتاه‌تری تسویه کنند و سود کمتری به بانک بپردازند.

اما اقساط وام ۲۵۰ میلیونی ساخت مسکن چقدر است؟ اگر افراد بخواهند ظرف ۲۰ سال وام ساخت مسکن را پرداخت کنند، اقساط ماهانه این وام یک میلیون و ۲۵۰ میلیون تومان است.

اگر مدت بازپرداخت وام ۱۰۰ میلیونی ساخت مسکن روستایی هم ۲۰ سال باشد اقساط این وام در ماه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا بانک‌ها حاضر به پرداخت وام ساخت مسکن با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله هستند یا نه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فعلا که همش حرفه کی عملی میشه خدا می داند

  • جواد

    آقا کی وام داد کی گرفته مردم سرش دعوا می کنن

  • مریم

    امروز رفتم بانک گفتن که برا 250 میلیون وام باید 38 ملیون اوراق خریداری کنی، و نامه حسابداری به ارزش 250میلیون بیاری و سند خونه رو هم بزنی به رهن بانک…
    حالا ایناش بماند گفتن 240تومن 12ساله میدیم که باز پرداختش630 تومن میشه…
    آخه کجا بوده 38میلیون که اوراق بخریم

    • ناشناس

      همان ۲۵۰ میلیون سالی ۴۰ میلیون سود میره روش

    • ناشناس

      با هوش ۱۸ درصد برای کل وام شما انگار کل عمرتون وام نگرفتید

  • ناشناس

    وام ۱۸ درصد برای وام ۴۵۰ میلیونی سالی ۸۰ میلیون میره روی وام ،در پایان قیمت خانه در میاد ۲ میلیارد،خوب مسکن مهر الان ۴۵۰ میلیون ساخته شده وجود داره ،مردم تلکه میکنید ،
    با ۳۰۰ میلیون پول نقد و ۱۰۰میلیون خانه را رهن بدی میتونی بخری هین الان در شهر جدید پرند یا مسکن مهر های دیگر،?⛔❌❌❌❌❌❌❌❌‼⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️

  • ناشناس

    گوشامونو پر کردین از دروغ خواهشن دیگه بسته این تکه نون خشک رو ازمون نگیرید

  • معلم مملکت

    سلام و احترام.
    کدوم معلم با کدوم حقوق می تونه مسکن ملی دار بشه؟؟؟؟؟؟
    من توی واریز مرحله ی دومش موندم.
    در ثانی
    وام ۱۸ درصد برای یک مشت انسان بی پول که یک وجب زمین خدا به اسمشون نبوده زیاده! اگر می توانستند وام ۱۸ درصد بدهند که بعد ۱۰،۲۰ سال از ازدواجشون ، خودشون خونه دار می شدند! لابد پول ندارند که خونه ندارند!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    سلام الان برای وام ۳۰۰تومنی مسکن باید ۱۰۰تومن اوراق بخری آخه خدا رو خوش میاد واقعا این چه وامیه

  • میلاد سلیمانی

    من امروز رفتم بانک مسکن رئیس بانک گفت ۸۰ میلیون ساخت و ساز میدیم با پروانه یعنی از ۸۰ تومان ۲۰ میلیون باید خرج پراونه کنی ۶۰ میلیون دستتو میگیره با ۶۰ میلیون چطوری میتونیم ی خونه ۸۰ متری بسازیم

  • Sahar

    سواره از پیاده خبر ندارد که ندارد که ندارد…

  • Sahar

    انشاالله دولت کارها را ساماندهی کند

  • ناشناس

    ایا شامل حال کسانی که 100 تومان گرفته انداخر قسط نگرفته اند میشود منظور وام 350 تومان مسکن است