کد مطلب: ۲۹۳۰۵۵

دو کارشناس بازار سرمایه پاسخ دادند:

بورس در پاییز امسال چه وضعیتی خواهد داشت؟

بورس در پاییز امسال چه وضعیتی خواهد داشت؟

محمد گرجی آرا گفت: با توجه به اینکه شیب قیمت دلار در ماه‌های آینده صعودی است، به همین جهت روند صعودی شاخص کل بورس در سه ماهه سوم امسال ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش تجارت نیوز؛ این روزها اخبار ضد و نقیض بسیاری درخصوص وضعیت بازار سرمایه منتشر می‌شود و مصوبات پی در پی مسئولان معاملات بورس را دستخوش تغییراتی کرده است به طوری که در یک روز با انتشار یک خبر مثبت شاخص کل رشد بیش از دو هزار واحدی را تجربه می‌کند و در روز بعد با انتشار یک خبر منفی که بعضا پس از گذشت چند ساعت تکذیب می‌شود تالار بورس رنگ قرمز به خود می‌گیرد، بنابراین پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سه ماهه سوم امسال با توجه به وضعیت مبهم اقتصاد ایران کار بسیار سخت و دشواری است.

به گفته بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، درحال حاضر نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده بازار سرمایه کرد، اما بدون شک نرخ دلار با شروع تحریم‌ها و کاهش صادرات شرکت‌ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند که این موضوع بر وضعیت بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار سرمایه در فصل پاییز امسال معتقد است که با تشدید تحریم‌ها ممکن است که صادرات شرکت‌ها به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. به عنوان مثال اگر شرکتی 100 هزارتن صادرات داشته است پس از شروع تحریم‌ها میزان صادراتش به 70 هزار تن می‌رسد که این موضوع باعث افزایش قیمت دلار خواهد شد و افزایش قیمت دلار کاهش میزان صادرات شرکت‌ها را پوشش خواهد داد.

محمد گرجی آرا کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص وضعیت بازار سرمایه در فصل پاییز امسال، گفت: باتوجه به اینکه دور جدید تحریم‌ها از آبان‌ماه امسال شروع می‌شود بدون شک کاهش فروش شرکت‌ها را خواهیم داشت که این موضوع را تجربه تحریم‌های سال 91 تایید می‌کند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: با شروع تحریم‌ها به طور متوسط حدود 20 درصد از حجم فروش شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی که صادراتی هستند، افت پیدا می‌کند که به طورحتم کاهش حجم فروش شرکت‌های صادراتی مشکلاتی برای این شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

گرجی آرا با تاکید بر اینکه همچنان نقدینگی در حال خلق و تزریق به اقتصاد ایران است، افزود: با توجه به اینکه روند قیمت دلار در ماه‌های آینده صعودی است، به نظر می‌رسد که به طور متوسط 20 درصد افت حجم فروش شرکت‌های صادراتی پتروشیمی از طریق افزایش قیمت دلار جبران شود و همچنان روند صعودی شاخص کل بورس در سه ماهه سوم سال ادامه پیدا کند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین درحال حاضر بازار سرمایه به تحریم‌های آبان‌ماه واکنش نشان داده است به عبارتی اثر خبر تحریم‌های آبان‌ماه امسال در قیمت سهام شرکت‌های بورسی لحاظ شده است.

گرجی آرا افزود: بازار سرمایه در روز ابلاغ تحریم‌ها در مردادماه امسال واکنش هیجانی از خود نشان نداد و دلیل عدم واکنش هیجانی بازار سرمایه به ابلاغ تحریم‌ها این بود که در قیمت سهام این تهدیدات در نظر گرفته شده بود به همین منظور معتقدم پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از ابلاغ تحریم‌های جدید در آبان‌ماه امسال بازار سرمایه روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.