کد مطلب: ۷۴۶۳۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکسن سرطان چگونه بیماری را درمان می‌کند؟

واکسن سرطان چگونه بیماری را درمان می‌کند؟

شرکت تولیدکننده واکسن بیونتک از انجام آزمایشات مربوط به واکسن سرطان تا ماه سپتامبر 2023 خبر داد. این واکسن‌ها بر اساس تکنولوژی به کار رفته در تولید واکسن کرونا ساخته می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولیده کننده آلمانی واکسن‌های کرونا، شرکت بیونتک، روز جمعه اعلام کرد که آزمایشات واکسن سرطان تا چند ماه آینده آغاز می‌شود. این اقدام بخشی از مشارکت دولتی برای دنبال کردن همان تکنولوژی mRNA به کار رفته در تولید واکسن‌های کرونا است. در بحبوحه رقابت میان تولیدکنندگان واکسن برای ادامه موفقیتی که در تولید واکسن کرونا بدست آمد، شرکت‌ها به دنبال هدف قرار دادن بیماری‌های دیگر و تولید واکسن برای پیشگیری از آنها هستند.

بیونتک در بیانیه‌ای گفت: «تا پایان سال 2030 حدود 10 هزار بیمار سرطانی در بریتانیا با درمان شخصی‌سازی شده mRNA چه به شکل آزمایش درمان‌های جدید چه به صورت درمان تایید شده، بهبود پیدا می‌کنند».

به نقل از مجله فوربس ، این درمان‌ها معمولا به عنوان واکسن توصیف می‌شوند زیرا با تربیت سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن و حمله به سلول‌های سرطانی، کار خود را انجام می‌دهند. این دقیقا ساز و کار تولید واکسن در شرکت‌هایی چون فایزر، بیونتک و مدرنا است که بدن را برای شناسایی و مبارزه با ویروسی که موجب ابتلا به بیماری کرونا می‌شود آماده می‌کند.

وزیر بهداشت انگلیس گفت این توافق به این معنی است که بهترین درمان‌های ممکن در زودترین زمان ممکن در دسترس خواهند بود و احتمالا آزمایشات واکسن سرطان در ماه سپتامبر 2023 آغاز شوند. این پروژه بخشی از یک مشارکت بزرگتر دولت بریتانیا در تمرکز بر ایمنی درمانی سرطان، واکسن بیماری‌های عفونی و گسترش دامنه واکسن‌های آلمانی بیونتک در بریتانیا است.

شرکت بیونتک بیان داشت که یک دفتر منطقه‌ای در لندن و یک مرکز تحقیقات علمی در کمبریج راه‌اندازی خواهد کرد. بنیان‌گذار مشترک و مدیرعامل بیونتک، اوغور شاهین، پیشرفت سریع بریتانیا در زمینه واکسن‌های mRNA را در طول همه‌گیری کرونا تحسین کرد. این پیشرفت نشان می‌دهد که روند رشد بخش دارو بدون میانبر زدن هم امکان‌پذیر است و بیونتک امیدوار است این مساله برای بیماران سرطانی نیز تکرار شود.

پیش‌زمینه واکسن سرطان

دانشمندان دهه‌هاست روی واکسن‌های mRNA از جمله آنهایی که سرطان را هدف قرار می‌دهند کار می‌کنند. بر خلاف واکسن‌های معمول که ویروس کامل یا بخشی از آن یا یک پاتوژن دیگر را به بدن وارد می‌کنند تا واکنش ایمنی بدن را برانگیزد، واکسن mRNA دستورالعمل‌های ژنتیکی را وارد بدن می‌کند تا بدن بتواند خود بخشی از ویروس را بسازد. این فرآیند انعطاف‌پذیرتر، ساده‌تر و بسیار سریع‌تر از روش‌های سنتی اتفاق می‌افتد و می‌تواند به سادگی اصلاح شود تا خود را با تغییرات ویروس اصلی سازگار کند.

این بخش تا قبل از همه‌گیری کرونا، اندکی پیشرفت داشت و در میان برخی دانشمندان محبوبیت کسب کرده بود. اما پس از آن تعداد زیادی از واکسن‌ها با موفقیت بالا و به سرعت ساخته شدند و شرکت‌هایی مانند فایزر، مدرنا و بیونتک استفاده از این تکنولوژی را گسترش دادند.

این مساله باعث افزایش مجدد علاقه در این رشته شد و از آن زمان غول‌های داروسازی در تلاش بوده‌اند تا این روش را علیه بیماری‌های دیگر مانند آنفولانزا، اچ‌آی‌وی، مالاریا، آبله مرغان و سرطان نیز به کار گیرند.

آینده درمان سرطان

کرونا راه را برای دسته کاملا جدیدی از واکسن‌ها هموار کرده است و شرکت‌های زیادی در مراحل مختلف تولید واکسن‌های mRNA هستند. ممکن است آزمایش و تایید این واکسن‌ها چند سال به طول بیانجامد. وضعیت اضطراری کرونا دلیلی بود که باعث شد سرعت فرآیندی که ممکن بود سال‌ها طول بکشد، افزایش پیدا کند.

علاوه بر بیونتک که وعده آماده شدن واکسن سرطان را تا پایان سال 2030 داده است، نتایج آزمایشات اولیه واکسن سرطان مدرنا نیز برای سرطان وخیم پوست امیدبخش بوده است.

تا سال 2035 بازار محصولات mRNA حدود 23 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. بخش عمده این بازار مربوط به واکسن‌های پیشگیری خواهد بود. تقاضای بالا برای واکسن کرونا که بازار آن توسط غول‌های نامبرده تسخیر شده است ارزش بیشتری به بازار mRNA می‌بخشد. ارزش این بازار در سال 2021 که به طور کامل از واکسن کرونا می‌آمد، 50 میلیارد دلار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.