کد مطلب: ۵۰۶۳۲۶

واکنش مجدد قالیباف به قیمت‌گذاری دستوری / نهادها، خواسته‌های خود را در چارچوب قانون مطرح کنند

واکنش مجدد قالیباف به قیمت‌گذاری دستوری / نهادها، خواسته‌های خود را در چارچوب قانون مطرح کنند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات‌مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اخیرا، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که نهایتا، با مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تاکید کرد: هیات‌مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن قالیباف ‌اصل افزود: اخیرا نیز با تاکید مجدد، ناشرین را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می دانیم.

وی ادامه داد: سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت خود از جمعیت میلیونی سهامداران، مطابق مواد ۵۱ و ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، در برخورد با متخلفان احتمالی، حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند.

قالیباف ‌اصل یادآور شد: مفاد متعدد قانون تجارت، ازجمله ماده ۱۴۲ نیز صراحتا به این موضوع می‌پردازد. رعایت اصل نمایندگی سهامداران، نه ‌فقط مطالبه به‌حق سهامداران از اعضای هیات‌مدیره، بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنان نیز بوده و خواهد بود. زیرا بر اساس قانون، یکی از وظایف اصلی این سازمان، صیانت از حقوق سهامداران است.

وی گفت: وظیفه اعضای هیات‌مدیره‌ها، اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکت‌هاست و انجام این وظیفه امکان‌پذیر نیست، جز آنکه تصمیم‌ها، برخاسته از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشارهای غیرقانونی بیرونی و منفعت‌جویی‌های احتمالی فردی یا گروهی، تاثیر نپذیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: از همه نهادها و افراد خارج از بورس که با هیات‌مدیره شرکت‌ها ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواسته‌های خود از شرکت‌ها و پیشنهادهایشان را در چارچوب قانون و وظایف تعریف‌شده برای شرکت‌ها مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی پایدار و روزافزون فراهم آید.

وی با اعلام اینکه طی چند سال گذشته، بازار سرمایه هم از نظر تعدد ناشرین و هم از نظر تعداد سهامداران رشد قابل‌توجهی داشته، تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰ میلیون نفر، سهامدار ۷۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازارهای مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم‌گیر در شرکت‌ها را بیش‌ازپیش، نشان می‌دهد

قالیباف ‌اصل خاطرنشان کرد: تقریبا، اکثر تصمیم‌های مهم بر عهده اعضای هیات‌مدیره شرکت‌هاست. به همین دلیل در علوم مالی و حسابداری، اعضای هیات‌مدیره را امانتداران و متولیانی می‌دانند که با اتخاذ سیاست‌های درست و نظارت اخلاقی و قانونی، شرکت‌ها را به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور، هدایت می‌کنند.

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط حرف میزنند ولی در عمل تعطیلند. 5 ماه که بورس از کله سقوط کرده ولی متولیان امر اینه نمی فهمند .

    • ناشناس

      مگه مردم میفهمن که باعث سقوط شدن؟ مردم با فروشهای آبشاری بیچاره کردن بازار

  • نامی

    امروز عصربابک ملی ۱۲۱ت واسم واریز کرد تعجب کردم

  • رضا

    در عمل نشون بدید، تا کی از جیب ملت مایه میزارید ،قیمت مس جهانی در بالاترین سطح تاریخ قرار داره ولی سهامش تو ایران داره دستوری هر روز منفی ۵ میخوره

  • ناشناس

    اونای که با دعوت دولت گول خوردن اول مرداد ماه وارد بورس شدن ۷۰درصد توضررن دولت باید ضررشون بده

  • ناشناس

    جناب قالیباف،عجب?????????????

  • ناشناس

    باسلام.رئیس، قیمت های عرضه های اولیه ها رو کارشناس های محترم شما گران حساب میکنند.چون تا به پنجاه درصد سود می رسه حقوقی سهم آبشاری میفروشه بعدش حقوقی همان سهم حاضر نیست بعد از یک هفته اصلاح صف فروش را جمع کند.نمونه بارز آن سهام وکبهمن است.باتشکر

  • ناشناس

    یه سوال ساده؟
    شرکتی مثل شتران که سهامش تو قیمت ۵۰۰۰ تومن به مردم فروخته.چرا الان حقوقی اون شرکت همون سهام با با قیمت ۱۰۰۰ تومن نمیتونه بخره؟
    این پولهایی که با فروش سهام ۵۰۰۰ تومن جمع کردن چی شده؟
    هر شرکتی باید توانایی خرید تمام سهامی که به مردم فروخته را داشته باشه حتی با قیمت که به مردم فروخته(۵۰۰۰)
    مگر اینکه تو اون شرکت دزدی شده باشهلطفا تایید کنید

  • ناشناس

    دولت باید پول چاپ بکنه ضررها را جبران بکنه،البته اگه دستکاری نکنند نیازی به چاپ
    پول نیست ،سهام قیمت خودشا پیدا مبکنه
    ولی اگه بخوان نوسانگیری بکنن هی سهم را بالا پایین بکنندآخرش میرسه به چاپ پول

  • ناشناس

    چرا چرت و پرت میگی ؟ کدوم قانون ؟ قانون برای شماها وجود نداره !! قانون برای ماست

  • ناشناس

    نمیدونم چرا اینو میبینم خنده ام میگیره شاید شبیه مهران غفوریان هستش یاد برنامه هاش میافتم???