کد مطلب: ۱۱۸۶۱۵

شهر آفتاب به لیست واگذاری های شهرداری اضافه شد

شهر آفتاب به لیست واگذاری های شهرداری اضافه شد

رئیس شورای شهر تهران گفت: مراکز خرید شهروند و مجموعه شهر آفتاب باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما هنوز واگذاری آنها و نحوه این واگذاری نهایی نشده است. مهدی چمران در نشست خبری فصلی خود با اشاره به وضعیت منطقه ۱۷ و ۱۸ گفت: برای این منطقه باید طرح تهیه شود، طرحی نیز تهیه

رئیس شورای شهر تهران گفت: مراکز خرید شهروند و مجموعه شهر آفتاب باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما هنوز واگذاری آنها و نحوه این واگذاری نهایی نشده است.

مهدی چمران در نشست خبری فصلی خود با اشاره به وضعیت منطقه ۱۷ و ۱۸ گفت: برای این منطقه باید طرح تهیه شود، طرحی نیز تهیه و در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد. در این کمیسیون ایراداتی به طرح وارد شد که قرار است اصلاح شود.

وی افزود: اینجا تأکید می‌کنم که کار متوقف نشده است و ما منتظر ارائه طرح بعد از رفع ایرادات هستیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به زمین راه‌آهن نیز گفت: قطار در این مناطق در زیرزمین حرکت می‌کند و زمین سطحی متعلق به راه‌آهن است لذا ما نمی‌توانیم آن را تملک کنیم.

چمران تصریح کرد: مسئولان راه‌آهن عنوان کردند ما در این زمینه ۶۰۰ میلیارد هزینه کرده‌ایم و می‌خواهیم با اجاره یا فروش زمین‌های سطحی، این هزینه را جبران کنیم؛ این در حالی است که شورای شهر به دنبال ایجاد فضای سبز، پیاده‌راه‌سازی و خدمات محلی ـ منطقه‌ای است، نه مراکز بزرگ خرید.

وی گفت: اینها موارد اختلاف ما است که امیدوارم به زودی مرتفع شود.

استفاده کارخانه‌های سیمان از فیلتر/ وضعیت مبهم معادن سنگ

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره کارخانه‌های سیمان و روغن‌نباتی قو گفت: کارخانه‌های سیمان، فیلترهایی را برای تصفیه هوا قرار داده‌اند و وضعیت آلودگی بسیار بهتر شده است.

چمران با اشاره به بازدیدهایی که اخیراً از این مناطق داشته، گفت: در کنار این کارخانه‌ها، معادن سنگ به شدت ایجاد آلودگی و غبار می‌کند که یا باید تعطیل شوند یا بهبود حاصل کنند.

وی افزود: در رابطه با کارخانه روغن‌نباتی قو اطلاعاتی ندارم.

نمی‌شود از ورود غیرمتخصصان به شورای شهر جلوگیری کرد

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا تدبیری اندیشیده شده که از ورود افراد غیرمتخصص به شورای شهر تهران جلوگیری شود یا نه؟ گفت: ورود افراد غیرمتخصص صرفاً مربوط به شورای شهر نیست، ما در مجلس شورای اسلامی هم با این مشکل روبرو هستیم. برخی نه سابقه اجرایی ندارند و نه سن و سال مناسب، اما رأی می‌آورند و وارد مجلس می‌شوند.

چمران اضافه کرد: قاعدتاً کسانی که لیست‌هایی را ارائه می‌دهند، باید به موضوع تخصص توجه ویژه داشته باشند اما نمی‌شود برای این موضوع الزامی گذاشت.

وی با تشبیه این موضوع به ترکیب تیم فوتبال گفت: ما نمی‌توانیم در مورد فوتبال ۱۱ گلر را همزمان در زمین بگذاریم. هر بازیکن باید تخصص مورد نیاز خودش را داشته باشد. رعایت موضوع برای شورا هم بسیار ویژه خواهد بود اما کسی که رأی می‌آورد حتی اگر تخصص نداشته باشد، نمی‌توان مانع ورود او به شورای شهر شد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد؛ ما افرادی را دیده‌ایم که به نظرمان برای فضای شورا مفید نبودند اما آمدند و بسیار اثرگذار بودند. برعکس این هم صادق است. درواقع باید بگویم انگیزه کار کردن هم بسیار مهم است.

بخش خصوصی حاضر به پارکینگ‌سازی نیست

چمران در ادامه درباره اراضی عباس‌آباد نیز گفت: طرح اراضی عباس‌آباد در سال ۸۵ در شورا تصویب شد. دستور سریع رهبری هم در مورد این اراضی این بوده که فضای سبز و مرکز فرهنگی کلان باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما به تدریج که جلو رفتیم شاهد ایجاد ساختمان‌های بزرگی بودیم مانند ساختمان ۱۷ طبقه بانک مرکزی که البته برای ساخت آن با مخالفت‌های جدی روبرو شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: قرار شده این ساختمان کارکرد فرهنگی پیدا کند و تبدیل به موزه شود.

چمران درباره محدودیت‌های پارکینگ در این مجموعه نیز گفت: متأسفانه ما با کمبود پارکینگ در این مجموعه‌ها روبرو هستیم اما قرار بوده پارکینگ بر اساس درآمدهای عباس‌آباد ایجاد شود یا بخش خصوصی نسبت به آن اقدام کند.

وی گفت: بخش خصوصی به سختی برای ساخت پارکینگ ورود می‌کند، چون به لحاظ اقتصادی هیچ صرفه‌ای ندارد.

اولویت‌های شهرداری در سال جدید

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره اولویت‌های بودجه مصوب شهرداری در شورای شهر گفت: چند موضوع در این مصوبه حائز اهمیت جدی بوده است.

چمران توضیح داد: مهمترین موضوعی که در بودجه شهرداری دیدیم، اتمام پروژه‌های ناتمام بوده و حتی پیشنهاد دادیم تا اتمام این پروژه‌ها، هیچ پروژه جدیدی شروع نشود.

وی اضافه کرد: پرداخت بدهی‌های شهرداری، روان‌سازی بحث‌های مالی، پایان دادن به خطوط نیمه تمام مترو و … از دیگر اولویت‌ها در بودجه امسال است.

واگذاری شهر آفتاب و شهروند در دستور کار

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر واگذاری مجموعه شهر آفتاب به شهروند نیز گفت: بررسی واگذاری شروع شده است.

به گزارش مهر، چمران تصریح کرد: شورای شهر باید برای این بررسی‌ها پنج ناظر انتخاب می‌کرد که سه نفر از آنها رؤسای کمیسیون‌ها بودند و دو عضو از اعضای هیأت رئیسه شورای شهر.

وی با بیان اینکه شهرداری پس از واگذاری سهمیه ویژه خود را خواهد داشت، گفت: واگذاری این دو مجموعه بزرگ به بخش خصوصی ضروری است و بانک شهر در این زمینه ورود جدی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.