کد مطلب: ۳۴۷۷۲۳

ورود آرام تقاضا به بازار فولاد

ورود آرام تقاضا به بازار فولاد

بازار فولاد در هفته گذشته ثبات نسبی در قیمت را حفظ کرد که این ثبات قیمتی بیشتر ناشی از تلاش بازار برای حرکت به سمت تعادل میان عرضه و تقاضا بود.‌

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار فولاد در هفته گذشته ثبات نسبی در قیمت را حفظ کرد که این ثبات قیمتی بیشتر ناشی از تلاش بازار برای حرکت به سمت تعادل میان عرضه و تقاضا بود.‌

هرچند همچنان ضعف تقاضای واقعی در بازار فولاد از موضوعات قابل‌بحث و مهم محسوب می‌شود اما به‌نظر می‌رسد متغیرهای اساسی تلاش می‌کنند تا روند رو به بهبودی را رقم بزنند و باید دید آیا این اتفاق در طول هفته رخ خواهد داد یا خیر.

ثبات قیمت در بازار فولاد در حالی است که «دنیای‌اقتصاد» پیش از این و در گزارش‌های قبلی خود با عنوان‌هایی همچون «فولاد در پی حفظ سطوح قیمتی» و «کف‌سازی‌های قیمتی بنیادین در بازار فولاد» به آن اشاره کرده بود، با این حال محرک‌های قیمتی ناچیزی در بازار ایجاد شد که از رشد محدود آن حکایت داشت.

کارشناسان چشم‌انداز بازار فولاد در هفته‌های پیش‌رو را متغیر می‌دانند و معتقدند این بازار طی هفته‌های گذشته در یک بی‌تحرکی نسبی به‌سر برده است و در برهه کنونی پس از پشت سرگذاشتن سه هفته ممتد سکون و ثبت کف‌های قیمتی به دنبال تحرکات جدی‌تری خواهد بود، هرچند در به وقوع پیوستن چنین روندی، شرایط بازار جهانی و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

در این بین روز گذشته بازار فولاد با ثبات نسبی قیمت همراه بود با این حال به عقیده فعالان بازار همین که معاملات میل به کاهش بیشتر قیمت ندارند جای امیدواری است.

دیروز در مواردی جهش‌های بسیار جزئی قیمت فولاد نیز در بازار مشاهده شد که البته نمی‌توان از این جهش‌ها چندان به‌عنوان یک جهش مهم یاد کرد اما موضوع مهم آن است که بازار بضاعت بازارسازی ندارد، چرا‌که کف‌های قیمتی ملموس‌تری را پشت‌سر گذاشته است.

بررسی حجم معاملات بورس کالا در بازه زمانی سه ماهه گذشته نیز نشان می‌دهد بازار در برخی بازه‌های زمانی هفتگی با افزایش در حجم معاملات روبه‌رو‌ شده است.

همچنین بررسی معاملات بورس کالا نشان‌دهنده آن است که برتری تقاضا به عرضه در دو حالت در این بازار قابل‌شناسایی است: ۱- برتری کالاهای میانی (میگرد، شمش) که جذابیت خرید بیشتری دارد ۲- خرید کالاهای تولیدکننده‌های خاص که موضوعی جدید در بورس کالا نیست.

با این حال هنوز هم باید به عامل عدم جذابیت گسترده خرید در بورس کالا به‌رغم رونق نسبی معاملات اشاره کرد. در واقع اگر بخواهیم در یک کلمه به این موضوع اشاره کنیم به ضعف تقاضای واقعی در بازار و بورس کالا می‌رسیم، ضعف تقاضای واقعی در بازار در حالی است که تقاضای سفته‌بازی نیز در این بازار تضعیف شده و جذابیت خود را از دست داده است، چرا‌که پیش از این و در هفته‌های گذشته موجودی انبارها تقویت شده و به نوعی در این بازه زمانی انبارها کشش میزبانی بیش از این اندازه را ندارند، چرا‌که چشم‌انداز آنچنان مثبتی را برای بازار متصور نیستند.

با این حال هنوز نمی‌توان گفت بازار پتانسیل جذب عرضه‌های گسترده را ندارد، چرا‌که هنوز تا پایان سال‌جاری زمان باقی است و ممکن است در هفته‌های پیش‌رو بازار دستخوش تغییرات دیگری شود.

آنچه که واضح است اینکه در این شرایط به دلیل اینکه موجودی انبارها بالا است، نمی‌توان انتظار رشد جدی قیمت‌ها را داشت، هرچند طی هفته گذشته بازار با محرک‌های جزئی قیمتی روبه‌رو‌ شده است به‌طوری‌که‌ روند افزایش قیمت بازار در یک هفته اخیر بسیار کند نشان داده و گویی سومین گام رشد قیمت‌ها در سه هفته اخیر بوده است، این در حالی است که بازار جهانی مقاطع با جرقه‌های رشد قیمتی همراه شده است، هرچند هنوز اثر این رشد قیمت به بازار داخلی وارد نشده است و طی روزهای آینده باید منتظر این تاثیر باشیم.

کارشناسان و فعالان بازار فولاد از این بازار به‌عنوان بازاری سرکش یاد می‌کنند،‌ این بازار طی ماه‌های گذشته در یک بی‌تحرکی نسبی از منظر تقاضا و قیمت به‌سر برده است ولی فعالان این بازار معتقدند احتمالا این بازار با تغییراتی در هفته‌های پیش‌رو مواجه خواهد شد، در واقع تداوم یک روند ممتد قیمتی حداقل برای سه هفته گذشته در بازار آزاد فولاد ناخودآگاه پتانسیل تغییر در این بازار را فراهم می‌کند و ممکن است پس از این شاهد تغییراتی در این بازار باشیم.

در این بین تقویت زیرپوستی تقاضا در بازار داخلی شاید مهم‌ترین داده افزایشی نا‌محسوس در بازار آزاد باشد که بازار در این روزها هنوز توجه چندانی به آن نکرده ولی باید گفت این تقاضا در حال تقویت شدن است.

با توجه به اینکه موجودی انبارهای فولاد مخصوصا بعد از چند تکانه جدی رشد قیمتی، افزایش یافته است، احتمال تغییرات جدی در بازار فولاد چه در روند افزایشی و چه در روند کاهشی در این بازار مطرح می‌شود، از سوی دیگر نزدیکی به روزهای پایانی سال، انتظار رشد تقاضا را تقویت می‌کند آن‌هم در شرایطی که بارش‌های فصلی و مشکلات آب و هوایی بر این روند تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.