کد مطلب: ۷۰۸۹۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورود توده جدید گرد و غبار به غرب کشور / هشدار زرد برای استان‌های شمالی

ورود توده جدید گرد و غبار به غرب کشور / هشدار زرد برای استان‌های شمالی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «توده جدید گرد و غبار از عراق به غرب ایران وارد شد. تاکنون فقط استان ایلام را درگیر کرده است. ضمن اینکه استان‌های شمالی نیز با بارش‌های متناوب مواجه هستند. برای این استان‌ها هشدار زرد صادر کردیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سر کانون‌های گرد و غبار که موجب آلودگی هوا در ایران می‌شود، به کشورهای دیگر از جمله عراق می‌رسد. هر بار که در این کشور توده گرد و خاک تشکیل شود، احتمال ورود آن به ایران و درگیر کردن تعدادی از استان‌ها نیز وجود دارد.

عراق و سوریه دو کشوری هستند که بیشترین منبع خارجی گرد و خاک در ایران هستند. میلیون‌ها هکتار کانون گرد و غبار در عراق وجود دارد که نه تنها این کشور و ایران بلکه کشورهای دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد

در ماه‌های اخیر نیز بارها شاهد خیزش گرد و غبار در کشور بودیم که برخی از شهروندان خوزستانی را هم راهی بیمارستان کرد. حالا هم توده دیگری در کشور عراق شکل گرفته که به ایران نیز ورود کرده است.

ورود توده گرد و غبار به غرب کشور

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «توده گرد و خاکی که وارد کشور شده است، در مرکز عراق شکل گرفت. این توده از لحاظ جوی در نیمه غربی کشور مستقر است. خوشبختانه این توده در تراز بالای جوی است، نمود زمینی ندارد و هنوز در ایران نشستی نداشته است.»

او ادامه می‌دهد: «باوجود اینکه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌ دهد این توده در غرب کشور وجود دارد، اما شهرها را درگیر نکرده است. به عبارتی این توده از زمین فاصله دارد. تنها جایی که این توده گرد و غبار نمود پیدا کرد، استان ایلام است.»

وجود ۲۴ میلیون کانون گرد و غبار در عراق

اما آیا ممکن است این توده به زمین نزدیک شود و استان‌های بیشتری را درگیر کند؟ ضیاییان در این مورد می‌گوید: «باید دید در ساعات آینده چطور پیش می‌رود. اما از آنجا که در یک ساعت گذشته این توده رقیق شد، امیدواریم که نمود زمینی پیدا نکند.»

پیش از این علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی گرد و غبار درباره منشا گرد و غبار در عراق گفت: «حدود ۲۴ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران وجود دارد. این کشور باید مدیریت این کانون‌ها را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.» (باشگاه خبرنگاران)

هشدار زرد برای استان‌های شمالی کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «در روزهای پیش رو در استان‌های شمالی بارش‌های متناوب را خواهیم داشت. دریای خزر تا روز شنبه مواج است.»

او ادامه می‌دهد: «برای استان‌های سواحل دریای خزر هشدار زرد اعلام کرده‌ایم. در حال حاضر شرایط برای شنا کردن و فعالیت سبک دریایی مناسب نیست و مردم باید مراقبت کنند. ضمن اینکه در روزهای پیش رو کاهش دما به ویژه در مناطق سردسیر و ارتفاعات در راه است. روزهای شنبه و یکشنبه، در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بارندگی پیش رو داریم.»

اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور

سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای برای برخی فعالیت‌ها از سوی شهروندان هشدار داد: «پرهیز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی و حاشیه مسیل‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی.»

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ممکن است برخی استان‌ها شاهد گرد و غبار باشند. از جمله استان‌هایی که در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده، می‌توان به خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان اشاره کرد.

این سازمان در ادامه هشدار وزش باد شدید در مناطق مساعد خیزش گرد و غبار، برای اثر این مخاطره نوشت: «احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان فرسوده وجود دارد.»

همچنین سازمان هواشناسی کشور توصیه کرد: «پرهیز از سفرهای غیر ضروری، خودداری از انجام حرکات ورزشی در فضای باز، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کوه‌نوردی.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.