کد مطلب: ۸۳۳۹۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری در امارات/ دبی از اقتصاد نفتی عبور می‌کند؟

تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری در امارات/ دبی از اقتصاد نفتی عبور می‌کند؟

اقدام اخیر اماراتی‌ها در تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری حاکی از عزم بلند این کشور برای رونق اقتصاد غیرنفتی است، آنچه که سال‌های سال است در کشورمان ایران به روش‌های مختلف توسط مسئولان امر بیان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد- امارات عربی متحده در راستای هدف توسعه استراتژی سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ابعاد ملی و بین‌المللی و برای غلبه بر رقبای اقتصادی منطقه‌ای، وزارت سرمایه‌گذاری تاسیس می‌کند. شورای همکاری خلیج فارس به طور گسترده‌ای به درآمد ناشی از هیدروکربن (انرژی‌های پاک) وابسته بوده و تمامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال برنامه‌ریزی پایه‌ای برای ایجاد شیوه‌های درآمدزایی متنوع هستند.

به نقل از رویترز، امارات متحده عربی به سبب خدمات مالی پیشرفته، صنعت گردشگری و همچنین پیاده‌سازی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نسبت به همسایگان خود جایگاه برتر را در اختیار دارد.

شیخ محمد بن راشد، معاون امارات متحده عربی و حاکم دبی در پیامی توییتری از انتصاب محمد حسن السویدی به‌عنوان نخستین وزیر سرمایه‌گذاری این کشور در نشست هیات وزیران خبر داد. تاکنون خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشده است؛ از جمله اهداف وزارت سرمایه‌گذاری امارات می‌توان به مدل‌سازی محیط سرمایه‌گذاری در امارات متحده عربی و رقابتی ساختن قانون‌گذاری و روندها در امارات برای جذب بیشتر سرمایه‌های بین‌المللی خبر داد. همچنین تاسیس یک کمیته نظارت مالی به جهت رصد ریسک‌های محتمل و مواجه با بحران‌های مالی در دستور کار است تا بتواند دبی را به هاب بزرگ مالی در جهان تبدیل کند.

اقتصاد دبی 2 برابر می‌شود؟

اوایل سال جاری میلادی بود که حاکم دبی برنامه اقتصادی 10 ساله (D33) را آغاز کرد که بر اساس اهداف تعیین شده اقتصاد دبی دو برابر بزرگتر خواهد شد و تا یک دهه آینده، این شهر به یکی از چهار مرکز بزرگ مالی در جهان تبدیل خواهد شد. بر اساس گزارش سالانه فایننشیال تایمز که توسط «fDi Markets» منتشر شد، دبی در سال 2022 توانست رقمی بالغ بر 12.8 میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب کند همچنین در این گزارش به سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری خارجی‌ها در عربستان سعودی اشاره شده است.

درباره با تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری در امارات عربی متحده خبرگزاری المانیتور می‌نویسد: امارات با تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری و تبیین سیاست‌هایی برای خودروهای الکتریکی و خودران (بدون راننده) و همچنین تعریف استراتژی‌های بلند مدت انرژی‌های هیدروژنی به کنفرانس تغییرات اقلیمی نوامبر 2023 در شهر دبی می‌رود.

گذر از اقتصاد غیرنفتی با تاسیس وزارتخانه سرمایه‌گذاری

بر اساس این گزارش، اقدام اخیر اماراتی‌ها در تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری حاکی از عزم بلند این کشور برای رونق اقتصاد غیرنفتی است، آنچه که سال‌های سال است در کشورمان ایران به روش‌های مختلف توسط مسئولان امر بیان شده است. کمتر از یک دهه پیش بسیاری بر این باور بودند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نظیر امارات، قطر و عربستان سعودی به واسطه دسترسی به منابع گسترده نفتی و به اصطلاح دلارهای نفتی دغدغه‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی نداشته باشند، اما اتفاقات چند سال اخیر نشان‌دهنده رویکرد جدید شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس است.

امارات که روزگاری در لندن استادیوم فوتبال می‌ساخت تا بتواند شبکه تبلیغاتی گسترده‌ای برای هواپیمایی امارات ایجاد کند حالا درصدد است تا اتکای بی‌ چون و چرا به نفت را از بین برده و دبی را به شهری برای گردش سرمایه‌های بین‌المللی تبدیل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.