کد مطلب: ۲۰۸۷۰۵

وزیر بهداشت: ۹۶ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخل است

وزیر بهداشت: ۹۶ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخل است

وزیر بهداشت می‌گوید مسیر خوبی در تولید دارو در حال طی‌شدن است؛ چنانکه امروز 96 درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخل است.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی که در جمع خبرنگاران در افتتاحیه دو محصول دارویی جدید در شرکت دارویی «رها» در اصفهان سخن می‌گفت، همچنین با اظهار خرسندی از روند تولید دارو در این استان افزود: هر چقدر بخش خصوصی را حمایت کنیم در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هاشمی در ادامه با بیان اینکه این اطمینان را به مردم می‌دهد که در صورت حمایت از تولید داخلی توسط دولت کیفیت داروها و اثربخشی آن‌ها بیشتر می‌شود، گفت: خوشبختانه استان اصفهان از جمله استان‌هایی است که در این زمینه فعال است و در زمینه تولید دارو توانسته در سطح کشور موقعیت خوبی را به خود اختصاص دهد.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت «برخی داروهای ایرانی اثربخشی ندارند و بیماران مجبورند از داروهای مشابه خارجی استفاده کنند» اظهار کرد: در این خصوص به دلیل کم بودن اثربخشی و حساسیت به دارو باید سازمان‌های حمایتی و بیمه‌ها از جمله هلال احمر کمک کنند. قبول دارم که این مشکل وجود دارد اما در خصوص تمام داروها این طور نیست و تنها تعداد کمی از داروها با این مشکل مواجهند.

وزیر بهداشت در سخنرانی خود نیز با اظهار امیدواری نسبت به اینکه محققان کشور به بازار داخل اکتفا نکنند و در بازارهای جهانی حضور یابند، در عین حال گفت: اگر بخواهیم به نام اقتصاد مقاومتی اجازه ورود دارو را ندهیم مسلما تعدادی از مردم متضرر می شوند و اجازه بازی با سلامت مردم را نداریم. سازمان غذا و دارو داروهای مشابه خارجی با اثربخشی و کیفیت بالا را محروم نکند؛ اما آنجا که اثر بخشی داروهای داخلی و وارداتی مساوی است، از تولید داخلی حمایت کند.

او همچنین تولید داروهایی که از آنها رونمایی کرد را در فرصتی کوتاه معجزه‌ توصیف کرد و خواستار توجه بیشتر به بخش خصوصی شد.

هاشمی تاکید کرد که هر کجا بحث دارو می شود باید از دخالت در حوزه تولید و توزیع دارو جلوگیری کنیم و پایمان را کنار بکشیم، افزود: البته این عقب‌نشینی از دخالت در تمام بخش‌ها به نفع کشور است. هر کجا که بخش خصوصی علاقه‌مند است باید وارد شود. در بخش تولید دارو هم این اتفاق در کشور باید بیفتد و دولت باید سیاستگذار باشد.

وزیر بهداشت در همین ارتباط با بیان اینکه اکنون شاهد تعارض و آسیب‌پذیری دولت هستیم، خاطر نشان کرد: بخشی از مشکلات به دلیل دخالت‌های دولتهاست که باعث تعارضات میان بخش خصوصی و دولتی می‌شود.

او همچنین گفت : داروی رونمایی شده-قطره چشمی- وارد کشور می‌شد، اما امروز شاهد تولید این دارو در کشور هستیم و سازمان غذا و دارو این دو محصول را به فهرست دارویی خود اضافه کرده است.

او اظهار امیدواری کرد این داروها از فهرست داروهای وارداتی حذف شوند.

هاشمی به مشکلات شرکتهای داروسازی هم اشاره کرد و گفت: مطالبات مزمنی پیدا شد و بیمه‌ها نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند، همچنین وزارت بهدشت و بخش خصوصی به آنها بدهکارند اما امیدواریم تا پایان سال شاهد پرداخت بخشی از آنها باشیم.

وی تعیین نرخ ارز دارو را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: باید نیاز مردم تامین شود. در عین حال سیاستگذاران و مردم باید واقع‌بین باشند تا مشکلات دارو رفع شود .

دکتر هاشمی در مراسم افتتاح مجموعه آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در اصفهان هم در سخنانی رسیدگی به مسائل مربوط به سازمان غذا و دارو را مسئولیت بسیار سنگینی توصیف و اضافه کرد: باید بتوانیم و تلاش کنیم زمینه رشد و ارتقاء امکانات مالی این سازمان را فراهم کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کسی باورش نمی‌شود که صنعت سلامت بالاترین رقم را نسبت به صنایع نفت و گاز و دفاع را به خود اختصاص داده، افزود: سلامت در ایران جایگاه بسیار خوبی دارد و با وجود تمام محدودیت‌ها باید از این صنعت حمایت شود تا تمام مشکلات دارویی برطرف شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: برای نمونه در اصفهان زمانی کارخانه داروسازی اصلا وجود نداشت اما در حال حاضر 12 کارخانه داروسازی در زمینه تولید دارو فعال هستند.

وی با بیان اینکه هر چقدر بیشتر در زمینه تولید دارو سختگیری کنیم بیشتر می‌توانیم این صنعت را فعال کنیم، تصریح کرد: منظور از سخت‌گیری از جنس اداری نیست؛ چرا که افراد خسته می‌شوند؛ باید سخت‌گیری را از لحاظ کیفی در نظر بگیریم تا در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم.

وزیر بهداشت همچنین به سلامت عمومی اشاره کرد و با بیان اینکه برای نمونه یکی از مواردی که لازم است به آن توجه زیادی شود نمک نان است افزود: اگر بناست در سلامت مردم به درستی عمل کنیم پیشگیری بهتر از درمان است و در این حوزه فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

وزیر بهداشت به موضوع قلیان در استان اصفهان هم اشاره کرد و گفت: این موضوع باید بیشتر بررسی شود و زیر ذره‌بین قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان با بیان اینکه مجموعه آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در استان اصفهان می‌تواند به عنوان پارک علم و فناوری مطرح شود افزود: این چنین افتتاحیه‌هایی باعث می‌شود اشتغال‌زایی مثبتی ایجاد شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.