کد مطلب: ۳۲۵۰۲۶

زنگنه در مجلس:

وضعیت آلودگی هوا در خوزستان مناسب نیست

وضعیت آلودگی هوا در خوزستان مناسب نیست

وزیر نفت با بیان این که وضعیت فعلی در خوزستان از نظر آلودگی هوا مناسب نیست، گفت‌: برنامه‌ای تدوین کردیم تا ظرف دو سال آینده گازی دیگر در اهواز سوخته نشود و آلودگی ناشی از آن بر طرف گردد.

بیژن زنگنه،در جلسه علنی امروز (یکشنبه‌ ) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ساری، نماینده اهواز در خصوص علت عدم پاسخگویی مدیران نفت، عدم توزیع مناسب خدمات اجتماعی و عدم اعطای مالیات شهرداری‌ها، گفت‌: مساله مطالبات اجتماعی دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت مقوله‌ای است که بنده همواره سعی کرده‌ام آن را جا بیندازم. این که مدیران نفت تعامل خوبی با نمایندگان نداشته و در این باره اشکال وجود دارد مسئولیت آن متوجه من است و به همین دلیل از آقای ساری و سایر نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش تجارت‌نیوز،وزیر نفت درباره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از عوارض آلایندگی ، خاطر نشان کرد: در این باره از معاونت مجلس شورای اسلامی خواسته ام تا جلسه‌ای را با نمایندگان و مسئولان استانی برگزار کنند تا مساله حل شود. ما به دنبال انجام وظایف قانونی هستیم.

زنگنه به موضوع آلودگی هوا در خوزستان اشاره و اظهار کرد: وضع آلودگی هوا و گازهای همراه نفت که در خوزستان می سوزد، مناسب نیست. برنامه‌ای تعیین کرده‌ایم تا ظرف دو سال آینده گازی در اطراف اهواز سوخته نشود و به دنبال آن آلودگی ناشی از آن بر طرف شود.

وی در ادامه‌ خاطر نشان کرد: قراردادی با پتروشیمی‌ها بسته شده است که بخش مهمی از گازها را گرفته و بعد از جمع‌آوری به عنوان خوراک مصرف شود و پول سرمایه‌گذاری را هم از محل خوراک بدهند. طرح دیگری در غرب کارون نیز در دست اجرا است که امیدواریم ظرف مدت دو سال تمام شود که بتوانیم بخشی از آلودگی ها را رفع کنیم.

وزیر نفت درباره مسئولیت‌های اجتماعی نیز، گفت‌: این موضوع مهمی است که فقط شامل پرداخت‌های مربوط به عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. ما طرحی برای غرب و شرق کارون در نظر گرفته‌ایم که در پنج سال آینده اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از شرکت نفت برای غرب کارون و ۱۲۰۰ میلیارد تومان و سایر مناطق نفتی اختصاص داده شده است. به دنبال این هستیم که از دریافت چهار درصد مالیات خدمات اجتماعی را ارائه دهیم. همچنین طرح شش میلیاردی نیز داریم که ان‌شاء‌الله امسال شروع می‌شود.

وی ادامه‌ داد: در حوزه انتخابی اهواز ۸۵ پروژه‌ با اعتبار ۲۹۵ میلیارد تومانی را در نظر گرفته‌ایم . طرح‌های مشخصی که می‌توان با انجام آن کارهای مهمی را پیش برد. البته نمایندگان اهواز می‌دانند که مشکلات مالی داریم که نمونه آن پرداخت مطالبات پیمانکاران است. هیچ گاه از تریبون مجلس شورای اسلامی مشکلات را بیان‌ نکردم که این به معنای نبود مشکل نیست. تلاش می‌کنیم با توانایی‌هایمان مسائل را مرتفع کنیم و همواره درخواست کمک از مجلس شورای اسلامی داریم.

وزیر نفت ادامه‌ داد: دوستان ما در مناطق نفت خیز و بعضا مردم تصور می‌کنند پول نفت تولیدی در اختیار شرکت نفت قرار دارد، حال این که تمامی پول تا ریال آخر به خزانه واریز شده و مجلس شورای اسلامی درباره آن تصمیم گیری می‌کند. تنها مقدار کمی داده می‌شود که صرف بهره‌برداری و طرح مسئولیبت اجتماعی می‌شود.

زنگنه با تشریح اقدامات صورت گرفته شده درباره موضوع مسئولیت اجتماعی، بیان‌ کرد: در منطقه غرب کارون ۲۵۰ نفر کارآموز را آموزش حرفه‌ای داده‌ایم که قریب به سه میلیارد تومان هزینه شده است، در عسلویه و غرب کارون با محوریت آموزش و پرورش از سال ۹۶ در راستای برنامه مسئولیت اجتماعی برای توانمند کردن جوانان منطقه تلاش کردیم. با این کار ۲۰۰ دانش‌آموز در غرب کارون از اول مرداد ماه سال ۹۶ تا خرداد ۹۷ تحت پوشش آموزش و پرورش در کلاس کنکور قرار گرفته که دو نفر آنها رتبه زیر دو رقمی و ۹ نفر رتبه کمتر از ۱۰۰۰ کسب کردند. آنها توانستند در دانشگاه‌ها معتبر قبول شوند.

وی در ادامه‌ تاکید کرد: بنده هم این حرف آقای ساری را قبول دارم که باید با مردم زندگی کرد تا آنها با ما احساس هم فکری داشته باشند. اما اگر از ما کار بیشتری می‌خواهید باید در بودجه قید شود. بنده هم معتقد هستم که باید ارقام قابل ذکری در بودجه عمومی برای مناطق نفت خیز اختصاص داده شود تا مشکلات را رفع کنیم. اگر این اتفاق رخ نداد باید به اطلاع مردم برسانیم تا بدانند به دلیل کمبود منابع است.

وزیر نفت در بخش پایانی گفت‌: اختلافی هم بین شهرداری‌ها و مناطق نفت خیز وجود دارد که باید این اختلافات رفع شده تا حق شهرداری‌ها و مردم پرداخت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.