کد مطلب: ۴۱۲۸۳۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب رئیس اتحادیه طلای تهران:

وضعیت ذخایر طلا در بانک مرکزی چگونه است؟ / صادرات طلا در هاله‌ای ابهام

وضعیت ذخایر طلا در بانک مرکزی چگونه است؟ / صادرات طلا در هاله‌ای ابهام

نایب رئیس اتحادیه طلای تهران می‌گوید: در حال حاضر ذخایر طلا در بانک مرکزی وضعیت مناسبی دارد. متاسفانه برای رونق تولید بانک مرکزی ذخایر طلا را در اختیار طلاسازان قرار نمی‌دهد.

نایب رئیس اتحادیه طلای تهران در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان طلاها در انبار گمرکات دپو شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: امروز صادرات قانونی طلا به نوعی ممنوع است. عموما صادرات از طریق گمرکاتی که در فرودگاه امام مستقر است، انجام می‌شود. اما به دلیل خلاهای قانونی اجازه صادرات یک کیلو طلا به ما داده نمی‌شود.

مسعود یزدانی افزود: امروز با یک جنگ نابرابر اقتصادی رو به رو هستیم. در این شرایط سخت طلاسازان می‌توانند با ساخت مصنوعات طلا با کشورهای همسایه از جمله ترکیه رقابت و برای کشور ارزآوری داشته باشند. این در حالی است که گمرک با اعمال قوانین سختگیرانه ضررهای بیشماری را برای صادرکنندگان وارد می‌کند.

او اظهار کرد: ما به دولتمردان در حوزه صادرات طلا پیشنهادی مبنی بر صادرات طلا از طریق کشور ترکیه را ارائه داده‌ایم که هنوز در اجرای این طرح تعلل‌هایی وجود دارد. با رایزنی‌های ما بیمه‌کنندگان حاضر هستند که طلا را از صادرکنندگان ایرانی خریداری کرده و بدون هیچ چالشی به کشورهای مقصد صادر کنند.

صادرات طلا به شیوه چمدانی

یزدانی با اشاره به نحوه صادرات طلا گفت: در حال حاضر صادرات طلا در تمام جهان به شیوه چمدانی انجام می‌شود و این شیوه صادرات در کل دنیا آزاد است. در حالی که در کشور ما تنها در حد حرف باقی مانده است. چنانچه این برنامه اجرایی شود ارز حاصل از صادرات صنعت طلا در برنامه پنج ساله جایگزین نفت خواهد شد.

این فعال صنفی با اشاره به میزان ذخایر طلا اظهار کرد: در حال حاضر ذخایر طلا در بانک مرکزی وضعیت مناسبی دارد. صنعت طلا در دنیا زودبازده‌ترین صنعت دنیاست. متاسفانه برای رونق تولید بانک مرکزی ذخایر طلا را در اختیار طلاسازان قرار نمی‌دهد. اگر این ذخایر در اختیار طلاسازان قرار بگیرد بخشی از مشکلات ما حل و فصل خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    اونس جهانی ترقّی کرده نمی صرفد.