کد مطلب: ۸۰۷۷۵۴

وزیر بهداشت: مشکلی در تامین شیر خشک نداریم

وزیر بهداشت: مشکلی در تامین شیر خشک نداریم

وزیر بهداشت امروز درباره وضعیت شیر خشک در کشور اظهار نظر کرد و گفت که در حال حاضر مشکلی در تامین شیر خشک نداریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر بهداشت امروز اعلام کرد که در زمینه تامین شیر خشک مشکلی وجود ندارد و این درحالی است که دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک اعلام کردند که حدود یک ماهی است شیر خشک در بازار با کمبود جدی مواجه شده است؛ داروخانه‌ها علت نبود شیر خشک را عرضه قطره‌چکانی تولیدکنندگان مطرح می‌کنند.

وزیر بهداشت در باره کمبود شیرخشک در کشور گفت: در حال حاضر شیرخشک مورد نیاز کشور به صورت ارز ترجیحی به میزان کافی تأمین شده و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه برنامه پاسخگویی به مطالبات مردمی در جمع خبرنگاران درباره تعداد اقلام دارویی کمیاب در کشور گفت: در حال حاضر ما سعی داریم ذخایر دارویی را در کشور افزایش دهیم و تاکنون ذخایر دارویی‌مان را ۷۰ درصد رسانده‌ایم. در گذشته تعداد اقلام دارویی کمیاب حدود ۴۰۰ قلم بود اما درحال حاضر به ۶۰ قلم رسیده است. در شرایط فعلی ما نزدیک به ۱۵ هزار داروخانه داریم.بنابراین هر دارویی به هر داروخانه‌ای داده نمی‌شود. یک سری از داروها به همه داروخانه‌ها داده می‌شود اما یک سری از داروهای خاص مانند داروهایی که افراد سرطانی و پیوندی استفاده می‌کنند، فقط به برخی از داروخانه‌های خاص و منتخب داده می‌شود.

وی درباره وضعیت شیرخشک در کشور گفت: درحال حاضر شیرخشک موردنیاز کشور به صورت ارز ترجیحی به میزان کافی تأمین شده و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کمبود شیر خشک در بازار به‌رغم افزایش 20 درصدی تولید

هانی تحویل‌زاده، دبیر انجمن شیر خشک ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها را تائید کرد و گفت: این کمبود در حالی صورت گرفته که تولید شیر خشک در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 20 درصد رشد داشت.

او افزود: قیمت‌گذاری دستوری و قیمت پایین شیر خشک، منجر به این شده تا شاهد قاچاق شیر خشک و مصرف آن در جای غیردرست باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 70 میلیون قوطی شیر خشک تولید شد، عنوان کرد: حتی سال گذشته ارز بیشتری گرفتیم و در تامین ارز مشکلی نداشتیم؛ اما با وجود تولید بیشتر همچنان شاهد مازاد تقاضا در بازار هستیم که این نشان از قاچاق شیر خشک به خارج از کشور دارد.

او تاکید کرد: در هیچ مقطع زمانی شاهد مصرف 70 میلیون قوطی شیر خشک در کشور نبودیم؛ حتی اوایل انقلاب که مصرف شیر خشک به اوج خود رسید، میزان مصرف سالانه 60 میلیون قوطی بود که دلیل آن هم یارانه‌ای بودن شیر خشک شناخته می‌شد. هر زمان کالایی یارانه‌ای می‌شود قطعا مصرف غیرمجاز پیدا می‌کند.

این فعال صنفی تصریح کرد: قیمت شیر خشک در حال حاضر از قیمت یک قوطی کنسرو پایین‌تر است؛ از همین رو طبیعی است که به سمت مصرف غیردرست (در بخش لبنیات) و یا قاچاق برود و به مصرف نوزادان نرسد.

مشکل کمبود سرم حل شد؟

عین‌الهی درباره میزان دسترسی سرم در کشور بیان کرد: کمبود سرم فصلی است و در بعضی از زمان‌ها میزان مصرف سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند. در زمان افزایش مصرف، کمبود سرم در کشور احساس می‌شود که ما به دنبال ذخایر سرم در کشور هم هستیم تا در فصول افزایش مصرف سرم با کمبود مواجه نشویم.

وزیربهداشت در پاسخ به یکی از خبرنگاران حاضر در این جمع درخصوص مشکلات دستورالعمل‌های نسخه الکترونیک توضیح داد: ما راهنماهای بالینی در این خصوص را به همه مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و… ارائه کردیم. اما این راهنماها در قالب توصیه ارائه شده و جنبه قانونی و توبیخی نداشته است. معاونت درمان وزارت بهداشت هم درباره اجرای این راهنماهای بالینی بسیار حساس است و ما بازهم به جامعه پزشکی توصیه می‌کنیم که این راهنمایی‌ها را اجرا کنند.

وی درباره اتمام کرونا در ایران و جهان و گفت: وضعیت اضطراری کرونا به این معنا است که اگر شما بخواهید از کشور خارج شوید باید واکسن دریافت کرده و تست پی سی آر انجام دهید. اما در حال حاضر که از شرایط اضطرار خارج شدیم دیگر نیازی به انجام این مراحل نداریم. در این وضعیت افراد می‌توانند به راحتی بدون اینکه محدودیتی داشته باشند از کشوری به کشور دیگر سفر کنند. اما کرونا همچنان در دنیا فعال است و هنوز اتمام آن اعلام نشده است.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.