کد مطلب: ۱۷۲۱۴۳

وضعیت پرحاشیه شرکت آلومینیوم ایران

وضعیت پرحاشیه شرکت آلومینیوم ایران

نگاهی به وضعیت پرحاشیه شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نشان می‌دهد که این واحد تولیدی چندان راه امید بخشی را طی نمی‌کند و مثل بقیه حوزه آلومینیوم نیاز به سامان‌دهی دارد.

نگاهی به وضعیت پرحاشیه شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نشان می‌دهد که این واحد تولیدی چندان راه امید بخشی را طی نمی‌کند و مثل بقیه حوزه آلومینیوم نیاز به سامان‌دهی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به عنوان بزرگ‌ترین واحد معدنی کشور و از جمله واحدهای خصوصی شده صنایع معدنی است که از دیگر واحدهای خصوصی شده مستثنی نبوده و حواشی مختلفی را با خود دارد که از جمله آن‌ها موضوع آلایندگی کارخانه در اراک و اخیرا تشکیل کمیته تحقیق و تفحص در مجلس از این واحد صنعتی است.

با وجود آن‌که آلومینیوم یکی از صنایع با مزیت در حوزه صنایع انرژی‌بر است، فعالان این حوزه معتقد هستند که این صنعت متصدی دولتی مناسب و درستی ندارد و این امر باعث شده است احتمال این که صنعت آلومینیوم نتواند به اهداف مشخص شده خود در برنامه‌های بلند مدت، مانند اهداف چشم انداز سال ۱۴۰۴ برسد را قوت بخشیده است.

در همین راستا شرکت‌هایی مانند ایرالکو نقش مهمی به لحاظ تولیدی در این صنعت بازی می‌کند اما هم‌اکنون این شرکت نیز با مشکلاتی مواج است؛ به‌طوری‌که در ابتدای آبان‌ماه امسال با تصمیم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از آن‌جا که گفته می‌شود در شورای رقابت حجم قابل توجهی از دادخواست‌های حوزه معدن مربوط به آلومینیوم و به‌طور خاص دو شرکت آلومینیوم المهدی و شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بوده است، کمیته تحقیق و تفحص از این دو واحد صنایع معدنی در مجلس تشکیل شده و گفته می‌شود موارد شکایت از این دو واحد آلومینیومی مربوط ایجاد انحصار و تخلفات مربوط به قیمت عرضه محصول است.

در این میان یکی از چالش‌های مداوم ایرالکو این است که با واحدهای زیست محیطی در اراک داشته است و آن را یکی از عوامل اصلی آلودگی‌های آن منطقه می‌دانند؛ به‌طوری‌که چندی پیش سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی؛ ایرالکو را نسبت به وعده‌های زیست محیطی که داده بود، بدقول توصیف کرد و خواستار تعیین ضرب‌العجل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای این شرکت شد.

این درحالی است که در کش و قوس این حواشی، اخبار به گوش رسیده از جلسه هیات‌مدیره ایرالکو حکایت از احتمال جابه‌جایی مدیرعامل این شرکت دارد و گفته می‌شود که مهدی ثقفی به جای بهمن اخوان به عنوان مدیرعامل ایرالکو معرفی خواهد شد.

نگاهی به کارنامه ثقفی نشان می‌دهد که گرچه وی اکنون به عنوان عضو هیات عامل سازمان توسعه و نو سازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مشغول کار است، اما پیش از این مدیرعاملی شرکت آلومینیوم المهدی و سنگ آهن گل‌گهر را در کارنامه خود دارد که باید دید این تغییر مدیریت با توجه به سابقه وی، آیا می‌تواند بهره‌وری، تعامل بین بخشی و وضعیتی که باعث ایجاد حساسیت مجلس روی این واحد صنعتی شده است را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.