کد مطلب: ۱۶۵۷۳۰

وعده توخالی کاهش نرخ کارمزدهای بورس

وعده توخالی کاهش نرخ کارمزدهای بورس

علی‌رغم اظهارات مسئولین بازار سرمایه که اجرای مصوبه نرخ کارمزدهای جدید بورس را عاملی برای روان‌سازی و رشد حجم معاملات می‌انگاشتند، هیچ تغییری در روند معاملات ایجاد نشده است.

پانیذ نوربخش: در هفته‌های اخیر خبری مبنی بر اجرایی شدن دستورالعمل جدید در خصوص کاهش نرخ کارمزدهای ارکان بازار سرمایه و کارگزاران در فضای بازار سرمایه ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده بود. این خبر حجمی از خوش‌بینی در روند و افزایش حجم معاملات با خود به همراه داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ابتدای هفته گذشته شاهد اجرایی شدن نرخ جدید کارمزدها به نحوی که مسئولین سازمان پیش‌تر اعلام کرده بودند، بودیم. مصوبه اعلامی کاهش کارمزدها خبر از کاهش 25 درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش 20 درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس ایران و همچنین کاهش 5 درصدی کارمزد کارگزاران دارد.

اما علی‌رغم آنچه که از سوی این مسئولین وعده داده شده بود تغییر خاصی در روند معاملات، روان‌سازی، نقدشوندگی و خصوصا افزایش حجم معاملات بازار ایجاد نشد؛ چرا که میزان کاهش نرخ کارمزدها به قدری کم بود که قدرت تغییر دادن نداشت.

همان‌گونه که در نمودار مشهود است، روند حجم معاملات پس از اجرای نرخ جدید کارمزد تغییر خاصی نداشته است. شایان‌ذکر است در این نمودار برای نمود صحیح‌تر وضعیت حجم معاملات هفته گذشته، حجم 360 میلیونی معاملات عرضه اولیه فولاد کاوه کیش از کل معاملات روز 4 شنبه کسر شده است.

بدین ترتیب ملاحظه می‌شود تغییر نرخ کارمزد به دلیل ناچیز بودنش کوچک‌ترین تاثیری بر روند معاملات نداشته است.image 2017 10 22 15 32 45

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.