کد مطلب: ۵۴۷۶۰۹

حراجی برای ۹۵ درصد ایرانی‌ها/ از پشت پرده یارانه‌ها بگویید

حراجی برای ۹۵ درصد ایرانی‌ها/ از پشت پرده یارانه‌ها بگویید

وقتی ۹۵ درصد جمعیت یک کشور، یک دریافتی مشترک ماهانه داشته باشند و با گذشت ۱۰ سال و مستهلک شدن مبلغ آن، حتی ثروتمندان حاضر به دست کشیدن از آن نباشند، یعنی ابزاری وجود دارد که کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم می‌توانند روی آن تمرکز کنند و انگار وارد حراجی شده‌اند، رقم بالای رقم بیاورند.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، «یارانه های نقدی» سال‌ها است که چنین نقشی را برای رقابت‌های سیاسی بازی می‌کند و اغلب در آن احترام به مردم و اصلاح رویه دیده نمی‌شود.

این روزها هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، در بین شعارهای کاندیداهای ریاست‌جمهوری به روال گذشته یارانه‌های نقدی در مرکز توجه قرار دارد و ادعاهای تکراری برای اصلاح و ارقام متفاوت برای پرداخت مطرح است.

یک کاندیدا از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی سخن می‌گوید، دیگری از پرداخت پنج برابری یارانه به پنج دهک پایین و کاندیدای دیگر می‌گوید با اینکه نمی‌خواهم در مورد مبالغ نقدی حرفی بزنم که مبادا وارد رقابت یارانه‌ای برای گرفتن رای شوم اما می‌گویم یارانه را برای سه دهک پایینی یک میلیونی می‌کنم.

مردم شاهد بودند که در سال ۱۳۹۶ وقتی کاندیداها از یارانه ۲۵۰ هزار تومانی سخن می‌گفتند یا زمانی که پای یارانه ۹۰۰ هزار تومانی به میان آمد، افراد مدعی نمی‌توانستند حتی توجیه کنند که پول آن را چگونه تامین خواهند کرد.

اعلام‌هایی که تاکنون نیز از سوی کاندیداهای ریاست‌جمهوری وجود داشته فقط مربوط به اعداد و ارقام است و هنوز برنامه مدون و مشخصی برای آن اعلام نشده که اقتصاددانان آن را به بوته نقد بگذارند و کاندیدای مورد نظر پاسخگوی آن باشد.

هنوز کسی به مردم توضیح نداده منابعی که برای یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، یک میلیونی و پنج برابری یارانه پنج دهک است با کدام پشتوانه منطقی و قابل اجرا در وضعیت فعلی اقتصاد ایران تامین می‌شود؟

آیا یارانه‌های وعده داده شده که ظاهر خوشایندی هم دارد، نتیجه افزایش چندبرابری قیمت سوخت و آثار تورمی سنگین و ضربه خوردن تولیدی است که هنوز درگیر تبعات اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها از ۱۰ سال پیش است؟

آیا برای یارانه چند صد هزار تومانی ‌و میلیونی که وعده می‌دهند، چند صد هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور چوب حراج می‌خورد اما هیچ شغلی ایجاد نمی‌شود؟

منبع: ایسنا

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • kmp

    آفتاب و ایسنا و همچنین پیشنهادی مفید به آقای همتی !
    یارانه یا پول نقد نه تنها آفت نیست بلکه نقش مفید و موثر در زندگی مردمی دارد که اکثریت قریب به شصت درصد جامعه اند و شما حزب و گروه روحانی (که دوبار به روحانی رای داده ام !) با آن بیگانه اید! شما هیچوقت به جمع مردم نیامدید یا نخواستید درد آنها و شدت فشار آنها و جان دادنشان زیر فشار را بفهمید یا از منابع نادرست و غیر واقعی کسب اطلاع کردید
    با خواندن چند کتاب خارجی اقتصادی نمی شود کشور را مدیریت کرد و حامیان یارانه را پوپولیست خواند بلکه شما با درد مردم بیگانه اید و فشار آنها را نمی فهمید که اگر می فهمیدید اینطور حرف نمی زدید!
    همین الان هم یارانه ها پرداخت می شود و بحث روی روش پرداخت و نحوه توزیع و قصد و نیت مجریان است نه اصل یارانه!
    یکی ارز 4200 تومنی به کالا می دهد یکی قصد دادن بسته کالایی دارد که آنهم عمدتاً اشتباه است یکی میگوید به سه دهک بدهیم دیگری میگوید بنزین را گران و فلان مبلغ افزایش یارانه دهیم
    اما مهم توزیع درست یا نادرست و روش پرداخت و نیت تغییر دهنده است نه اصل یارانه!
    چون توزیع یارانه یا دادن پول نقد به مردم با هر اسمی! اولا بسیار خوب و مفید است و دوما الزاماً به معنای گرانی نیست و تورم و یارانه دو مقوله جدا هستند چون بدون یارانه هم نقدینگی در بازار وجود دارد و بیشتر از همان مبالغ هم هر روز خرج می شود
    اینکه یارانه زمان احمدی نژاد را هم به تورم و گرانیهایی که به علت شروع تحریمهای عمدتا هسته ای در زمان احمدی نژاد شروع شد ربط می دهید هم یا کاملا ناشی از اشتباه شماست یا در فرض منفی هم دروغ شما بخاطر رقابت انتخاباتی و انحراف اذهان مردم
    چونکه تورم به یارانه ربط نداشت و آن همزمانی تحریم ها با پرداخت یارانه ها بود که چنان تصوری را به وجود آورد که یارانه موجب گرانی شده است درحالیکه شروع تحریمها در دهه نود و همزمانی با آغاز پرداخت یارانه نقدی بود که چنان تلقی اشتباهی را به اذهان خطور داد
    ضمنا اگر یارانه یا دادن پول نقد بد هست چرا همین الان ماهیانه چند میلیون روی حقوق کارمندان دولت افزایش داده می شود؟! چرا این مبلغ موجب تورم نمی شود و وقتی نوبت به توزیع عادلانه یارانه ( که شاید خیالی بیش نباشد) می رسد شعار تورم زایی یارانه ها را سر می دهید؟!
    چه فرقی دارد ماهیانه پنج میلیون کارمند ماهیانه یک میلیون حقوق بیشتر در بازار خرج کنند یا اینکه به جای آن پنجاه میلیون نفر ماهیانه صد هزار تومان در بازار خرج کنند؟!
    آیا اسم یارانه یا حقوق فرق دارد یا اینکه خرج کننده چه کسی باشد مهم است و یا اینکه کارمند خرج کند تورم زا نمی شود و وقتی فقیر خرج می کند تورم زا می شود
    سعی کنید اشتباه و خطای دولت را بفهمید و راه درست را برای آینده در پیش بگیرید چون از الان که گذشت و همین ضدیت با یارانه شما را از چشم مردمی که رنج بسیار کشیدند انداخت مثلا چه اشکالی داشت روحانی یارانه ارزی را درست و نقدی بین مردم توزیع کند؟!
    در حالیکه با واردات کمر تولید را شکست و یارانه ارزی را به کالای لوکس هم داد و کمر مردمی را که یارانه ارزی از حق آنها بود را هم شکست!
    دوستان از واقعیت ها عبرت درست بگیرید نگاه حزبی جناحی را کنار بگذارید به جمع مردم بیایید و حقیقتها را بشنوید از اشتباهاتتان متعصبانه دفاع نکنید انتقاد پذیر باشید و با حقیتها مخالفت و انکار و عناد نکنید!
    مگر اینکه توزیع کننده قصد درآمدزایی از تغییر وضعیت در نحوه مدیریت موضوع یارانه داشته باشد به عبارتی مثلا باید دید که دولت بعدی قصد توزیع عادلانه یارانه ها را دارد یا قصد درآمدزایی! اساتیدی با یارانه مخالفند که از درد و شدت فقر مردم خبر ندارند و ماهیانه حدود سی برابر یارانه یک فقیر ، فقط افزایش حقوق آنهاست به جمع مردم و فقرا هم نیامده اند ببینند مردم چه می کشند! و از روی تئوری های اقتصادی که از داشگاههای خارجی یاد گرفته اند با یارانه و پول پاشی مخالفت می کنند! در حالیکه ملت از فشار جان می دهند و کارد گرانیها و فشارها به گلویشان رسیده!
    روش آقای روحانی هم در اختصاص یارانه ارزی به کالا کاملا اشتباه بود چون پولدار و قاچاقچی و رستوراندار و قشر مرفه بیشتر منتفع می شد! و بهتر است نقدی به هر کد ملی داده می شد! اما مخالفت نابجا کردند و چوب همین مخالفت را میخورند! الان هم آقای همتی پیشنهاد یارانه یک میلیونی به سه دهک را می دهد که آن هم اشتباه است چون باید به جای سه دهک به شش دهک قول درست یارانه پانصد هزارتومانی بدهد که خیل عظیمی ناراحت و ناراضی نشوند و همین روش همتی هم کاملا خطاست چون همین روش هم بی عدالتی و محروم کردن قشر عظیمی از حق اولیه ملی مخصوصا در شرایط تحریم و رکود کرونایی است! ظاهرا مشاوران آقای از گذشته و نحوه توزیع ناعادلانه عبرت کافی نگرفته اند و یا اینکه پانصدهزار تومان را عددی بزرگ نمی دانند و یا اینکه نمیدانند که قشر فقیر ایران بیش از سه دهک یا شش دهک می باشد! و تبعات اختصاص یارانه به سه دهک را نمی دانند که حتماً موجب فقیر شدن سه دهک دیگر خواهد شد!
    حال باید دید دولت آینده کل مبلغ را تقسیم بر کل جمعیت می کند یا اینکه مثلا هشتاد درصدش را در جیب خودش می گذارد و بقیه را به صورت نقدی به مردم می دهد! این مهم است! وگرنه دادن پول به مردم به خودی خود موجب تورم نیست چون مبلغ درخور و ارزشمندی داده نمی شود !
    صمیمانه و واقع بینانه با شناخت و حضوری که بین مردم دارم عرض میکنم : بزرگترین چیزی که اکثریت اقشار ضعیف و عامه مردم را از روحانی رنجاند موضوع بسیار مهم و کلیدی ” افزایش یارانه نقدی ” لااقل در شرایط رکود کرونایی و تحریم بود که حالا برای فهمیدن اشتباه بسیار دیر است! مخالفت با پرداخت یارانه نقدی باعث حذف مجموعه نزدیک به ایشان در صورت عدم احیای برجام و رسیدن دلار به زیر پنج هزار تومان از صحنه عرصه سیاست و انتخابات به طور کامل خواهد شد! چون نمی شود خود دولتی ها حقوق بگیرند بعد به مردمی که استخوانشان زیر فشار تورم و رکود و تحریم و سومدیریت شکسته گفت که نمیرید و صبر کنید شرایط کشور بهتر بشه! که این نگاه ناشی از فاصله فیزیکی و رسانه ای کامل با مردم عادی و اقشار ضعیف یا گرفتن مشاوره و اطلاعات نادرست از مشاوران ضعیف یا اقشار مرفه و احتمالا اساتید دانشگاه غالبا نامطلع و بیگانه با درد ضعفاء بود که دولت باید خودش جویای حال مردم ضعیف میشد که نشد! بنایراین نکته مهم این است که اصل یارانه خوب و مفید و موثر است و با گذاشتن اسم بد روی آن بد نمی شود! ماهیانه بیست برابر همین مبلغ توسط کارمندان خود دولت که مخالف یارانه هستند به اسم افزایش حقوق ماهیانه در بازار خرج می شود و تورم زا نمی شود!
    خلاصه اصل موضوع پرداخت پول به مردم کاملا خوب است و دروغهای مخالفان پذیرفته نیست!
    حالا نکته مهم این است و باید منتظر ماند و دید دولت تغییر روش دهنده یارانه، قصد درآمدزایی از ماجرای یارانه ها را دارد یا نیت کمک به مردم!
    کل مطلبم با صداقت و نظر شخصی و کاملا دوستانه و خیرخواهانه بود
    با دعای توفیق و خیر مردم