کد مطلب: ۴۵۹۲۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پاسخ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به مشکلات سهام عدالت / دارندگان سهام عدالت بخوانند

پاسخ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به مشکلات سهام عدالت / دارندگان سهام عدالت بخوانند

دو ماه از آغاز فرایند آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد اما ابهامات و مشکلات سهامداران در مدیریت و فروش سهام عدالت ادامه دارد، در این گزارش سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت به برخی از سوالات پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود دو ماه از زمان آغاز فرایند آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما ابهامات آن همچنان ادامه دارد و سهامداران برای فروش و مدیریت سهام خود با مشکل مواجه هستند.

پس از آزادسازی سهام عدالت بخش عمده فرایند فروش سهام از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واگذار شد.

حسین فهیمی، رئیس شرکت سپرده‌گذاری نیز به عنوان سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت منسوب شد که در خصوص پاسخگویی به این مشکلات وزیر اقتصاد به تجارت‌نیوز گفت: آقای فهیمی باید پاسخ دهند.

در این گزارش چند سوال پرتکرار که از سوی سهامداران بارها عنوان شده در گفتگو با سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت مطرح شده است.

پاسخ سخنگو به مشکلات چیست؟

سهامداران زیر ۱۸ سال که نمی‌توانند سیم کارتی به اسم خودشان داشته باشند طبیعتا نمی‌توانند وارد سامانه شوند و سامانه کارگزاری‌ها خطا «عدم تطابق شماره همراه با کد ملی» را نمایش می‌دهد؛ تکلیف این افراد چیست؟

فهیمی در پاسخ به این سوال گفت: این افراد می توانند پدر خود را به عنوان ولی انتخاب کرده و شماره موبایل پدر خود را برای ثبت نام اعلام کنند. اگر فرد زیر ۱۸ سال، پدرش در قید حیات نباشد، یک نفر به عنوان سرپرست می تواند شماره موبایلش را برای ثبت نام ارائه دهد.

چرا سامانه سعدی کند عمل می‌کند؟

وی عنوان کرد: سامانه سعدی برای شرکت کارگزاری فارابی است و باید از طریق این کارگزاری پیگیر مشکلات این سامانه باشید.

در خصوص سامانه سعدی نیز بر اساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از کارگزاری فارابی، بخش عمده پول سهام سهامداران در روز چهارم خرداد ماه واریز شده است.

در صبح روز چهارم خرداد ماه رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی و سامانه سعدی گفت: سری دوم و اصلی وجوه سهام عدالت امروز به حساب حدود ۵۰ هزار نفر واریز می‌شود که با واریز این مرحله احتمالا بخش زیادی از افرادی که در ابتدا درخواست فروش داده بودند به وجوه خود می‌رسند.

سامانه برخی از کارگزاری‌ها لیست سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند را به‌روز نکرده‌اند و برخی از سهامداران علی‌رغم انتخاب روش مستقیم نمی‌توانند وارد سامانه شوند، مشکل چیست؟

فهیمی در پاسخ به این سوال دو مشکل را مطرح کرد: یا شخص هنوز سجامی نشده یا اینکه اطلاعاتی در سایت سازمان خصوصی سازی درج کرده‌اند، اشتباه است و باید منتظر به‌روزرسانی این سازمان بمانند.

چرا اخطار «عدم تطابق شماره ملی و شماره تماس» هنوز در سامانه وجود دارد؟

وی به این سوال هم پاسخ داد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، شماره شبای بانکی و تلفن همراه اشخاص بالای ۱۸ سال باید به نام خودشان باشد و متاسفانه تعداد زیادی از افراد با این مشکل روبرو هستند.

مدیرعامل بسیاری از کارگزاری‌های بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز علت تاخیر در واریز پول سهام عدالت مردم را در تاخیر در ارسال لیست فروش و واریز سهام از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرده‌اند، چرا شرکت سپرده‌گذاری در ارسال لیست کند کند عمل می‌کند؟

به گفته فهیمی، فرایند فروش سهام عدالت به گونه‌ای است که شرکت‌های کارگزاری بر اساس شرایط بازار اقدام به فروش سهام می‌کنند. در برخی اوقات هنوز سهام سهامداران یا به فروش نرفته و یا رقم فروش بسیار اندک است و باید این ارقام تجمیع و سپس برای بانک ها ارسال شود.

چه کسی بر عملکرد بانک‌ها در فروش سهام عدالت نظارت می‌کند که آیا این بانک‌ها سهام مردم را به قیمت مناسب می‌فروشند یا خیر؟

فهیمی در پاسخ به این سوال نیز گفت: مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مسئول نظارت بر عملکرد فروش سهام عدالت شرکت‌های کارگزاری است. اگر سهامداران شکایتی در این زمینه دارند می‌توانند شکایت خود را به مدیریت منتقل کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام چرا پول سهام واریز نمی شود اگر واریز میشود کو من الان ۴۰ روز است یک ریال نگرفتم خرجی هم ندارم به خدا قسم قربان شما

  • عبدالباسط

    سلام. بانک سپه چرا پول سهامو نمیریزی. شمارو بخدا اذیت نکنید. ما بدجور به این پول نیاز داریم. ما که زورمون نمیرسه کاری کنیم. ولی خدایی هست. یا حق

  • مهدی بهلکه

    با سلام خدمت شما عزیزان، من مهدی بلکه، درتاریخ 3شهریور ثبت فروش کردم اما تا الان ریالی پرداخت نشده برام تاکی انتظار باید بکشم، تو رو خدا واریز کنید لازم دارم بدجوری، ?

    • ناشناس

      ای عزیز من 18 خرداد فروختم فقط هفته پیش 400تومن واریزی داشتم کجای خوابی هنوز باید انتظار بکسی به این زودی پول نمیدن نامردا اینقدر اذیت بکنن صبر کن صبر خیلی خوب

  • ناشناس

    سلام
    من الان سه هفته‌س که هیچ پولی به حسابم واریز نشده، با کارگزاری تماس گرفتم.میگه دست ما نیست، دولت فروش سهام‌رو متوقف کرده.
    با سپرده‌گذاری مرکزی تماس بگیرید.
    شاید تا یک ماه دیگه هم بسته باشه.
    آخه این چه وضعشه؟
    شماره‌ی سپرده‌گذاری مرکزی رو هم که پیدا نکردم.
    میشه راهنمایی کنید، دقیقا باید چه خاکی توی سرمون بریزیم؟

  • ناشناس

    من سه هفته‌س که هیچ واریزی به حسابم نداشتم.
    با کارگزاری تماس گرفتم.میگه دست ما نیست. دولت فروش سهام‌رو متوقف کرده، با سپرده‌گذاری مرکزی تماس بگیرید.
    شماره‌ی سپرده‌گذاری مرکزی رو هم که پیدا نکردم.
    میشه راهنمایی کنید؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام من 60درصد سهام عدالتم از طریق کارگزاری آرمان تدبیر فروختم پول واریزی هم روی گوشی من میاد ولی وقتی به بانک مراجعه میکنم میگن چیزی واریز نشده هنوز، با کارگزاری تماس گرفتم میگن شماره شبا من اشتباه شده، مگه همچین چیزی ممکنه من الان چکار باید بکنم خواهشن یه فکری به حال این تاخیر واشتباها بکنید

  • سعید

    من پنج ماه 30درصد در بانک مسکن فروختم تابحال کمتر از دو ملیون اون هم در چندین نوبت واریز کردن خواهش میکنم راهنمایی کنید

  • ناشناس

    ترو بخدا این پول مارو واریز کنین دیگه الان احتیاج دارم نمیدونم باید چیکار کنم شب و روز چشمم به اینه ک کی پول سهام رو واسم میریزن بخدا خسته شدم

  • ناشناس

    سلام چرا علارغم تاکید شرکت سپرده گذاری مرکزی مبنی بر حذف یا لغو سفارش فروش برای سهام عدالت توسط سهامدار در اپیکیشن کیپاد کارگزاری مهرآفرین گزینه لغو سفارش فروش ایجاد نمی نمایند وبه دروغ می گویند شرکت سپرده گذاری مرکزی اجازه نمی دهد خواهشن پیگیری نمایید

  • ناشناس

    سلام من از برج ۴٫ ۲۷ رفتم بانک ب بانک فروختمش تا حالا ۱۰ تومن واسم واریز نکردن تروخدا خیلی نیازشون دارم