کد مطلب: ۵۷۰۱۳۹

پاسخ ظریف به اظهارات جنجالی زالی

نگذارید از سکوت پشیمان شویم

نگذارید از سکوت پشیمان شویم

وزیر امور خارجه با اشاره به بخش‌هایی از اظهارات امروز علیرضا زالی درباره وارد نشدن مناسب واکسن کرونا به کشور و عدم فعالیت سفرای ایران برای واردات واکسن کرونا، به این اظهارات پاسخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با اشاره به بخش‌هایی از اظهارات تازۀ علیرضا زالی - فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران - درباره وارد نشدنِ مناسب واکسن کرونا به کشور و عدم فعالیت سفرای ایران برای واردات واکسن کرونا، به این اظهارات پاسخ داد.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«سلام دوستان

شرایط کرونا وخیم است و نیاز به کوشش و همدلی ملی داریم.

بنده و همکارانم در نبرد تمام عیار با جنایت تحریم و تروریسم اقتصادی، تمام سعی‌مان را برای افزایش واردات واکسن خارجی و تأمین نیازهای تولید داخلی انجام داده و خواهیم داد و در برابر مسئولین بهداشت کشور و ایثارگران سلامت سرتعظیم فرودآورده و دست تک تک آنها را می‌بوسیم؛ ولی متأسفانه حمله و توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی از مستحب مؤکد هم عبور کرده و تبدیل به واجب عینی، و نه حتی واجب کفائی، شده است.

چون حتما هشت سال حمله به ما وجوب کفائی را پوشش داده بود. ۸ سال است بخاطر منافع ملی و رعایت حرمت مردم عزیزمان سکوت کرده ایم ولی در موضوع تامین واکسن و مبارزه با کرونا که با جان ملت دلاور ایران سروکار دارد، توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی به جایی رسیده که سکوت را غیرممکن کرده است.

آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند: «بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و… وارد کشور کرده است؟»

نگذارید از سکوت پشیمان شویم و بپرسیم: اولین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقا همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه (برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ کدام وزیر واکسن اسپوتنیک را در سفرش از روسیه گرفت؟ چه کسانی به او حمله کردند و او سکوت کرد و کار را ادامه داد؟ کدام دستگاه به مهمترین تامین کننده خارجی واکسن کشور هر روز حمله می‌کند؟ چه وزیری مجبور است از حیثیت خودش هزینه کند و برای مصالح مردم عزیز ایران حرف‌های دوستان را رفع و رجوع نماید؟ کدام دستگاه تا امروز خرید و اهدای بیش از ۲۴ میلیون واکسن خارجی را تمهید کرده و واردات انبوه و مستمر را در هفته‌های آینده مذاکره و نهایی کرده است؟ بیشتر دستگاها و مواد اولیه تولید واکسن داخلی را کدام وزارت خانه تامین و وارد کرد؟ کدام وزیر تولید مشترک واکسن کوبایی با پاستور را در سفرش به کوبا در پاییز سال گذشته کلید زد؟ چرا این قدر زمان تلف شد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟

باز هم بگویم؟

این نیز بگذرد»

ظریف

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقای وزیر این نیز بگذرد که نشد حرف! مردم دسته دسته دارن میمیرن! شما در برابر حرف‌هایی که می‌دونید و نمی‌زنید هم مسوول هستید. یعنی حتا در برابر جان افرادی که دارن میمیرن هم عده‌ای که مصونیت دارند نباید پاخگو باشند؟ و آیا افرادی که به دلیل عقاید پوسیده خودشون با سلامتی و جان مردم بازی کرده‌اند، نباید محاکمه شوند؟ شما که رییس دستگاه دیپلماسی بوده‌اید و حقوق بین‌الملل می‌دانید پاسخ دهید که آیا در کشورهای دیگر هم همین گونه است و مسوولان به خاطر پافشاری بر عقایدشون اجازه دارند با جان مردم بازی کنند؟

  • ناشناس

    دکتر زالی رییس دانشگاه شهید بهشتی و فرمانده ستاد کرونا در تهران است
    و آنچه صف های طولانی واکسن که هروز خبرنگاران صدا و سیما گزارش میدهند حاکی از کمبود واکسن و صدق گفتار دکتر زالی را تایید میکنند
    دولت روحانی در واردات دان مرغ و دام عاجز است چه برسد در رایزنی و واردات واکسن کرونا
    چقدر وقیع و پرو از کارهای نکرده و بی عرضه گی هایشان دفاع میکنند
    باید ظریف عذر خواهی کند از مردم و دکتر زالی
    چرا که اگر واکسن به تعداد و مقدار کافی بود صف طولانی تشکیل نمیشد

  • ناشناس

    نمکی نکبت

  • ناشناس

    نمیدانم چرا همه بخاطر مصالح “مردم” سکوت می کنند؟ این نمایش ” بگم بگم”، واقعابه نفع مردم است؟ کدام نفع؟ اگر کسی خطای بزرگی را می بیند و سکوت می کند، اسمش خیانت به مردم نیست؟ این اطلاعات پنهان فقط باید برای باج گیری استفاده شود؟ تا به حال ندیده ایم کسی مقام و موقعیتش را به خطر بیاندازد و با افشاگری، جلوی ضربات بزرگ به مردم را بگیرد. وقتی مقام از دست رفت و بلا هم نازل شد، افشاگری فایده ای ندارد.
    بلا ندیده دعا را شروع باید کرد، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

  • سعید

    حالا چرا انقدر این آقای ظریف عصبانی شده؟! قبلا که همه جور توهین را تحمل می کردی و آخرش حتی مجبور به عذرخواهی هم شدی در حالی که فقط یک انتقاد ساده کرده بودی! حالا با حرف های دکتر زالی که فقط یک بخش کوچک به وزارت خارجه اشاره داشته این جوابیه تند و تیز و تهدیدآمیز را منتشر کردی؟! احتمالا به خاطر این نیست که حمله به زالی در این شرایط هیچ هزینه ای نداره؟!

  • اصلیترین ناشناس

    درود به شرفت

  • Hermes

    جناب آقای ظریف
    آیا سکوت شما خیانت محسوب نمیشه؟

  • هوی

    انچه که روشن است از این خبر وبگم بگم های اون آقاهه تا الان که سکوت بشکنم یا نشکنم اینکه به مردم این در طدل تاریخ والان خیانت شده همین دنیا اینو میدونن!!

  • رضا

    حرفهای زالی توسط سفیر ژاپن تکذیب شد

  • ناشناس

    فقط بلدن پته همدیگرو بریزن رو آب، بسه دیگه به این جنگهای زرگری خاتمه بدید با چه زبونی بگیم ما راضی به زحمت شما نیستیم اگه واقعا در توانتون نیست کشور رو اداره کنید خب بزارید برید مگه مجبورید بمونید و …. خب بله پول و قدرت خیلی شیرینه