خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۳۸۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان معاملات بورس در لبه پرتگاه / جهش نرخ بهره کار خودش را کرد

پایان معاملات بورس در لبه پرتگاه / جهش نرخ بهره کار خودش را کرد

سهامداران امروز در حالی شاهد پایان معاملات بورس بودند که شاخص کل کماکان در مخمصه و رکود سنگین گرفتار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهامداران امروز در حالی شاهد پایان معاملات بورس بودند که شاخص کل کماکان در مخمصه و رکود سنگین گرفتار شده است.

بورس تهران امروز یکشنبه دوم مرداد ۱۴۰۱ با افتی ۹ هزار و ۷۰۱ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل با افتی بیش از ۹ هزار واحد، رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت محسوسی مواجه شده، به نحوی که کاهش ۴ هزار و ۴۵۴ واحدی باعث تثبیت این شاخص در محدوده ۴۰۰ هزار واحدی شد.

پایان معاملات بورس در لبه پرتگاه

معاملات بازار سهام امروز در شرایطی پایان یافت که شاخص هم‌وزن در آستانه سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحدی قرار گرفته است. اهمیت این موضوع برای سهامداران به مراتب بیشتر از نزول شاخص کل به کانال های پایین‌تر است. بسیاری از تحلیلگران نیز این امر را به عنوان نشانه‌ای منفی از روند بازار ارزیابی می‌کنند.

جهش نرخ بهره کار دست بازار داد

روز گذشته بانک مرکزی آمار نرخ بهره بین بانکی را منتشر کرد که طبق آن مشخص شد نرخ بهره در آخرین هفته تیر ۱۴۰۱ باز هم افزایش یافته است. طبق این گزارش نرخ بهره بین بانکی در تاریخ ۳۰ تیر معادل ۲۱.۳۱ درصد بوده است. همین امر باعث بروز نگرانی و نارضایتی در بین سهامداران بورسی شد. فعالان بازار سهام همواره از افزایش نرخ بهره شکایت داشته و آن را به عنوان نمادی از اراده دولت برای رونق گرفتن بورس می‌دانند.

چشم بورس روی نرخ تورم بسته است؟

از طرفی هم انتشار گزارش تورم تیر ۱۴۰۱ بسیار غافلگیرانه بود. طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌ای در ماه گذشته رکورد ۱۰ ساله خود را شکست و به ۵۴ درصد رسید. این نکته نیز موجب تعجب فعالان بازار را فراهم آورده است. بسیاری از اهالی بورس همواره در مقاطع مختلف شاهد رشد ناشی از انتظارات تورمی بوده اند و اکنون نیز انتظار دارند چنین اتفاقی در بازار رخ دهد. اما شواهد حاکی از بی تفاوتی یا چشم پوشی بورس از تورم افسارگسیخته در اقتصاد ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    می گفتند بورس باتلاقی ولی باور نمی کردم واکنون فهمیدم اگر در این باتلاق گرفتار شوی خلاصی نداری اگر سرمایه ات زیاد باشد احتمالا سکته خواهی کرد پس زیاد دست وپا نزن

  • ناشناس

    اگه مسئولان کشور نمی توانستند بورس را از این وضعیت خارج کنند چرا به مردم وعده دادند که بورس را در عرض یک هفته ای درست می کنند؟؟!!!!!!!!!!!!!
    اگه مسئولان مملکتی از بورس و فرابورس سر در نمی آورند لااقل غرور خودشان را کنار بگذارند و از خارج ۲ نفر کاردان و اهل خبره بیاورند تا این بورس را در عرض یک هفته ای براشون درستش کنند.

  • داود

    متاسفانه در ماجرایی که دولت دو سال پیش برای مردم پهن کرده بود افتادیم و گویا حالا حالا هم گرفتاریم ، من خودم تصمیم گزفتم که در کفترین قیمتهای هر سهمم خیلی مختصر خرید کنم هم یه ذره میانگین کم میکنم هم یه جورایی پس اندازه ، البته چون مجبورم اینجوری پس انداز میکنم ، اینطوری فکر میکنم که یه زمین خریدم و الان زیر آفتاب داره باد میخوره ، این بورس که با این تورم وحشتناک همیشه روی این قیمتها نمیمونه ، . و در آخر دعا بر حقوقی نوساگیر را فراموش نکنیم .

  • ناشناس

    من موندم هی ما داریم سرمایه مون رو از دست می‌دهیم ولی شاخص هنوزم بین 1400تا 1500مونده چرا بورس رو دستکاری میکنید

  • ناشناس

    من موندم هی ما داریم سرمایه مون رو از دست می‌دهیم ولی شاخص هنوزم بین 1400تا 1500مونده چرا بورس رو دستکاری میکنید

  • ناشناس

    سلام بہ نظر بندہ پول بہ بورس نبری اگر ھم بردید صندوقھای بادرآمد ثابت نخرید کارگزاریھا وحقوقیھا دارن اینا کارارو میکن سھام مفت از دست مردم بگیرن ھرروز ترس بہ جان ملت بیچارہ میان اندازن دولت مردان ھم فقط حرف میزنن پول خونہ فروختہ شدم بہ تبلیق آقایان برای سرمایہ گذاری تولید وسود خودم برای خرید خانہ بعد از ۳سال شد ہ پل مستاجری واگذار کردم

  • ناشناس

    چون می خواهند از سود پولها مالیات بگیرند ملت را دارن میکشن به بانکها.دولت قبل روی بورس مانور میداد اینها هم روی سود بانکی همش بفکر جیب خودشان هستن.همه چیز ده برابر شده بورس هر روز کاهش پیدا میکنه.امان از بی عدالتی

  • بیست و دو

    از ما که گذشته . ولی اگر جوان هستید و می خواهید کلک سود کردن در بورس را بدانید بیست و خرده ای سال هست که در بورس هستم با وجود اینکه همیشه می شنیدم و می خواندم که باید دید بلند مدت به بورس داشت ولی متاسفانه درک نمی کرد م که این یعنی چه . این اواخر متوجه شدم که برای من پیرمرد خیلی دیر شده . کلک و قلق سود کردن در بورس به این صورت است که . اگر بورس را از گذشته تا الان بررسی کنید متوجه می شوید که بازار بورس همیشه به این صورت بوده که دو سه سالی بورد در حالت رکود بوده اخبار بورس همه ناراحت کننده و منفی . و این حرف و حدیث ها که این مقصره اون مقصره و غیره . قیمت سهام در ان دوره دو سه ساله رکود خیلی ارزان و پایین بوده . بعد این دوره رکود و بی رونقی بورد در یک دوره زمانی کوتاهی وارد یک رونق عجیبی می شده و قیمت سهام چند برابر و خیلی گران می شده مثلا یک سهم که قیمتش 200 تومان بوده و در ان دو سه سال بی رونقی در محدوده 100 تومان تا مثلا 400 تومان نوسان می کرده حالا در این دوره رونق قیمت ان دو هزار تومان شده یعنی مثلا ده برابر . بعد از این دوره رونق مجددا بورس وارد یک دوره مثلا دو سه ساله رکود می شده و قیمت هم خیلی ارزان می شده بعد هم یک دوره رونق و گران شدن قیمت ها و ال اخر . الان می فهمم چرا گفته می شود که با پولی سهام بخر که بهش نیاز نداری . چون در ان دوره رکورد سهم را به قیمت مفت و ارزان می خری و نگه می داری و در ان دوره رونق عجیب بورس ان را که الان خیلی گران شده می فروشی و پولت 5 تا 10 برابر شده در صورتیکه اگر پولت را در بانک گذاشته بودی دو برابر می شده . باید سهام را در دوره چند ساله رکود و بی رونقی بورس به قیمت خیلی ارزان و مفت خرید و نگه داشت و در ان مقطع کوتاه رونق عجیب بورس به قیمت خیلی خیلی گران فروخت و سود کرد . به سابقه معاملاتم در یک کارگذاری در سال 95 و 96 نگاه کردم قیمت بیشتر سهم زیر 500 تومان بودند و در یک محدوده ای نوسان می کردند . کاملا معلوم بود می خواستم از این نوسان ها سود کنم مثلا سهمی را به قیمت 250 تومان خریده بودم و وقتی به سقت 320 تومان رسیده بود فروخته بودم و احتمالا خیلی احساس غرور و زرنگی کرده بودم که سریع در سقف فروخته بودم و سود کرده بودم و … . خرداد سال 99 بود که این یپبررسی را انجام داده بودم . بعد قیمت ان موقع را قیمت حال مقایسه کردم . قیمت همه سهم هایی که ان موقع انها را خرید و فروش می کردم با قیمت خرداد 99 ( زمان بررسی ) مقایسه کردم بعد دودستی زدم توی سر خودم . ای وای ای وای چه احمقی بودم خاک بر سرم . ان سهام ارزان قیمتی که دویست سیصد و چهار صد تومن قیمت داشتند و نوسان می کردند هی می خریدم و می فروختم و می خواستم نوسان بگیرم و سود کنم خرداد 99 قیمت انها چند هزار تومان شده بودند .گفتم اگر جوان باشید و سال های عمر پیش رو شاید این تجربه بدردتان بخورد .

  • ناشناس

    مشکل بازار ما بدون تجربه وتخصص جناب عشقی وخاندوزی هست..تورو خدا جناب عشقی استعفا بده جناب قالیباف بیا دوباره رییس سازمان بورس شو اشتباه کردیم 🙏الان

  • ناشناس

    بالا رفتن نرخ بهره بانکی و بازارهای موازی همچون سکه ارز و مسکن و فعالیت‌های زیر زمینی مانع رشد بورس میباشند