کد مطلب: ۵۵۹۴۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خروج نیروهای امریکا از پایگاه بگرام / چند نفر این پایگاه را ترک کردند؟

خروج نیروهای امریکا از پایگاه بگرام / چند نفر این پایگاه را ترک کردند؟

نیروهای آمریکایی بعد از ۲۰ سال پایگاه هوایی “بگرام” در شمال شهر کابل را تخلیه کردند و این پایگاه را تحویل نیروهای افغانستان دادند. اما بسیاری می‌گویند تخلیه پایگاه بگرام بدموقع بوده و موجب پیشروی بیشتر طالبان در افغانستان می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام در راستای وعده جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بود. اما امریکا زودتر از موعد مقرر در حال ترک افغانستان است.

دولت جو بایدن قول داده بود که نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر امسال و در بیستمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج شوند و حالا خروج آنها از این پایگاه نشان می‌دهد که آمریکا به این وعده عمل کرده است.

نیروهای ناتو هم این هفته به آرامی در حال خروج از افغانستان هستند.

هنوز مشخص نیست که نیروهای آمریکا چه زمانی کاملا افغانستان را ترک می‌کنند و آخرین سرباز آمریکایی کی از این کشور خارج می‌شود. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که با تخلیه این پایگاه هوایی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا یا افغانستان را ترک کرده‌اند یا در حال ترک افغانستان زودتر از موعد مقرر هستند. البته گفته شده که ۶۵۰ سرباز امریکایی همچنان حفاطت از سفارتخانه امریکا در کابل را بر عهده دارند.

همچنین در حال حاضر سربازان ترکیه و امریکا حفاظت از پایگاه بگرام را در بر عهده دارند تا زمانی که بتوانند به توافقی جدید برای حفاظت از این پایگاه برسند.

تخلیه پایگاه در زمان نامناسب؟

اگرچه آمریکا وعده داده بود که نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند اما بسیاری از ناظران بین‌المللی می‌گویند خروج این نیروها در این شرایط تنها به نفع طالبان است و خلا امنیتی در افغانستان ایجاد می‌کند.

چون در روزهای گذشته شبه نظامیان طالبان در سراسر افغانستان در حال پیشروی هستند و آنگونه که خودشان می‌گویند بیش از ۸۰ ولسوالی افغانستان را در دختیار دارند. اکنون نگرانی عمده این است که آنها به کابل برسند.

به همین دلیل بسیاری می‌ گویند خروج فعلی آمریکا و تخلیه این پایگاه در شرایط کنونی فقط به نفع طالبان است.

پایگاه بگرام کجاست؟

پایگاه بگرام در دو دهه گذشته مقر اصلی استقرار نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان بوده است. روسای جمهور آمریکا از جو دبلیو بوش گرفته تا باراک اوباما و دونالد ترامپ، در زمان سفر به افغانستان در این پایگاه مستقر می‌شدند.

پایگاه بگرام حدود ۵۰ کیلومتری شمال کابل است. این پایگاه در دهه ۵۰ میلادی ساخته شد و زمان هجوم شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ به‌ اصلی‌ترین پایگاه شوروی در افغانستان تبدیل شد.

امریکا در سال ۲۰۰۱ و پس از حمله به برج‌های دوقلو در شهر نیویورک، به بهانه مبارزه با تروریسم و دستگیری "اسامه بن لادن" رهبر سابق گروه القاعده، به افغانستان لشکر‌کشی و این کشور را اشغال نظامی کرد.

آن زمان این پایگاه یک ویرانه بود. اما نیروهای آمریکایی طی ۲۰ سال حضور، این پایگاه را به یک شهرک کوچک تبدیل کردند.

این پایگاه اکنون یک برج کنترل، ۱۱۰ آشیانه هواپیما، سیستم‌های دفاعی متعدد، بیمارستان مجهز، یک زندان و مراکز بسیاری دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.