کد مطلب: ۲۹۳۲۳۸

پای رشته‌های جدید به مشاغل خانگی باز شد

پای رشته‌های جدید به مشاغل خانگی باز شد

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های کاهش بیکاری و درآمدزایی، کسب‌و‌کارهای خانگی است.

با نگاهی گذرا به اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه می‌توان به اهمیت کسب‌وکارهای بومی و خانگی بازار محور پی برد. در حال حاضر ایتالیا، استرالیا، انگلستان و چین از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کار خانگی و کارآفرینی خانوادگی به شمار می‌روند، به نحوی که این دسته مشاغل در انگلستان به شکل حرفه‌ای و تخصصی دنبال می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مشاغل خانگی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن یکی از افراد یا تمام اعضای خانواده در منزل مسکونی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان، به تولید یا ارائه خدمات اشتغال اقدام می‌کند.

کسب‌وکارهای خانگی در دو حالت تعریف می‌شوند: در حالت اول فرد مراجعه ‌کننده با دریافت مجوز کالایی را در منزل خود تولید می‌کند و در حالت دوم افراد به صورت پشتیبان مواد اولیه کالای تولیدی را برای گروهی که در منزل فعالیت می‌کنند، تأمین کرده و به فروش می‌رسانند و درصدی از فروش را می‌پردازند.

در حال حاضر برخی دستگاه‌های اجرایی مجوز مشاغل خانگی را صادر می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به صندوق کارآفرینی امید، سازمان بهزیستی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اشاره کرد.

بر اساس آمارها یک سوم مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی مربوط به قالیبافی است و افراد متقاضی در این بخش باید کارت مهارت قالیبافی از سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته و سایر متقاضیان مشاغل‌خانگی نیز دارای گواهینامه‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای باشند.

افراد متقاضی کسب‌وکارهای خانگی ابتدا از طریق سامانه http://www.mashaghelkhanegi.ir نسبت به ثبت‌نام و ارائه درخواست اقدام می‌کنند و پس از ثبت درخواست خود در سامانه نام دستگاه اجرایی مربوط به شغل درخواستی را دریافت کرده و برای گرفتن مجوزهای لازم به ارگان مربوطه مراجعه می‌کنند.

مشاغل خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از ویژگی‌های مشاغل خانگی این است که در این دسته کسب‌وکارها، تفکیک جنسیتی وجود ندارد و افراد می‌توانند با توجه به مهارتی که دارند در منزل برای خود و حتی سایر اعضای خانواده اشتغالزایی کنند. مزیت دیگر مشاغل خانگی، کاهش هزینه‌های رفت و آمد و اجاره کارگاه یا مغازه و مشکلات مربوط به ترافیک است.

هادی ابوی ـ فعال حوزه کار، در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره می‌گوید: یکی از محاسن مشاغل خانگی این است که میز و دفتر و کامپیوتر نمی‌خواهد و افراد با یک خط تلفن یا موبایل می‌توانند خدمات مورد نیاز را ارائه داده و سفارش بپذیرند.

او امکان انتقال تجربیات در مشاغل خانگی را از دیگر مزیت‌های آن برشمرده و می‌افزاید: در حال حاضر نبود فرهنگ کار یکی از مشکلات بازار کار به شمار می‌رود و کسب‌وکارهای خانگی تا حد زیادی به ترویج و تقویت فرهنگ کار کمک کرده است.

به گفته این فعال حوزه کار افراد با هزینه اندک می‌توانند در حوزه مشاغل خانگی برای خود کسب و کاری راه بیاندازند و علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی در خانه، ساعات بیش‌تری را در کنار خانواده سپری کنند. دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اخیرا از ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای بازار کار در حوزه مشاغل خانگی خبر داده است.

آنطور که مهناز امامدادی می‌گوید: در سال‌های اخیر حضور و مشارکت متقاضیان مرد در فعالیت‌های خانگی افزایش یافته و این امر موجب خروج نگاه جنسیتی به حوزه مشاغل خانگی شده است.

به گفته وی با توجه به ورود و افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این حوزه، ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای بازار کار اقدام کرده است.

در حال حاضر صنایع دستی، پوشاک، فرش دستباف،‌ شیرینی‌پزی، پرورش کرم ابریشم، مونتاژ اسباب بازی، گل‌سازی، تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی انواع محصولات غذایی در زمره رشته‌های مشاغل خانگی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، امروزه مشاغل خانگی زودبازده و کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به حساب می‌آیند. قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در منزل سبب ایجاد مزایای بی‌شماری برای شاغلان آن‌ها می‌شود که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضای خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

علاقمندان برای کسب اطلاع از فهرست رشته‌های مشاغل خانگی و هرگونه اطلاعات لازم می‌توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بخش مشاغل خانگی) مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.