کد مطلب: ۶۵۱۵۰

پتروشیمی شازند همچنان رکورد دار بالاترین آمارتولید و فروش

پتروشیمی شازند همچنان رکورد دار بالاترین آمارتولید و فروش

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند روز چهارشنبه مورخ 95.03.05 با حضور بیش از 91 درصد از نمایندگان سهامداران حقوقی و حقیقی، اعضای محترم اداره سرمایه گذاری بانک ملی ایران، جناب آقای دکتر مشایخی ریاست و دیگر اعضاء محترم هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شازند، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بازرسی و اصحاب

ee354c82d857fd321797fdbf35ea1c93_XL.jpg مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند روز چهارشنبه مورخ 95.03.05 با حضور بیش از 91 درصد از نمایندگان سهامداران حقوقی و حقیقی، اعضای محترم اداره سرمایه گذاری بانک ملی ایران، جناب آقای دکتر مشایخی ریاست و دیگر اعضاء محترم هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شازند، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بازرسی و اصحاب رسانه در محل تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

70eff022280240458050a40bb604d3cc

مجمع با تلاوت قرآن وپخش سرود ملی آغاز شد و با حضور جناب آقای محمودی معاون امور شرکت های گروه توسعه ملی به عنوان رئیس مجمع، جناب آقای مهندس غریب پور مدیریت محترم عامل و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شازند، جناب آقای نعیمی قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی، جناب آقای داوود حمزه نماینده شرکت تاپیکو به عنوان ناظر، جناب آقای سید غلامرضا هاشمی نماینده صندوق بازنشستگی به عنوان ناظر، جناب آقای علی اکبری به عنوان دبیر مجمع، جناب آقای مهندس پورمحمد معاون تولید و رئیس مجتمع پتروشیمی شازند، جناب آقای قدکپور مدیر سازمان حسابرسی به عنوان نماینده حسابرس و بازرس قانونی و سرکار خانم شفیع زاده به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در جایگاه هیئت رئیسه رسمیت یافت.

با آغاز رسمی جلسه، گزارش عملکرد هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شازند به صورت گزارش مصور به مجمع ارائه شد و حاضرین جلسه از صورت های مالی و فعالیت های شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفند 94 آگاهی یافتند.

9d80972c32a04f68b9073ba1f0fdbe85

در ادامه جناب آقای مهندس غریب پور مدیریت محترم عامل ضمن خیر مقدم به حاضرین جلسه، مواردی چند در خصوص امکان تغییر درصدی از خوراک مصرفی واحد الفین از نفتا به LPG و رفع مشکل خوراک شرکت بیان نمودند. ایشان همچنین از طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری کوتاه و بلند مدت شرکت مطالبی را عنوان و افزودند شرکت پتروشیمی شازند در سال گذشته با لطف خداوند متعال و همت همکاران تلاشگر خود توانسته است میزان تولید و فروش خود را به بالاترین سطح در یک دهه اخیر به میزان 960.006 تن فروش و 2.000.874 تن تولید برساند و ابراز امیدواری نمودند این رکورد در سال جاری بهبود داده شود.
در ادامه، گزارش حسابرس و بازرس شرکت قرائت و توضیحات لازم توسط مسئولین به سمع و نظر حضار محترم رسانده شد.
سپس سهامداران محترم پرسش های خود را در زمینه های مختلف بیان داشته و مدیریت محترم عامل و قائم مقام محترم ایشان به سوالات سهامداران محترم پاسخ دادند.

همچنین انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی شرکت از دیگر مصوبات این مجمع بود.

شایان ذکر است صورت های مالی تلفیقی گروه و شرکت اصلی برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1394 مورد تصویب مجمع قرار گرفت و مقرر شد از محل سود انباشته پایان سال (سود قابل تقسیم) مبلغ 4860 میلیارد ریال (معادل 1350 ریال برای هر سهم) به صورت خالص بعنوان سود سهام تقسیم و طبق برنامه زمانبندی اعلام شده، در وجه سهامداران پرداخت و باقیمانده به حساب سود انباشته نقل به سال مالی بعد منظور گردد.

701

گزارش هیات مدیره توسط آقای مهندس خداداد غریب پور مدیر عامل شرکت در چند بخش ارائه شد که در قسمت بعد به طور خلاصه به آن پرداخته شده است.
مهندس غریب پور با اشاره به دستاورردهای شرکت پتروشیمی شازند در سال مالی مورد گزارش عنوان کرد:
1-کسب بالاترین رکورد تولید و مقدار فروش از بدو تاسیس تاکنون به میزان 2,000,874 و 960,006 تن.
2-کسب بالاترین رکورد تولید و مقدار فروش محصول هیدروکربور هیدروژنهA80 و 92 از بدو تاسیس شرکت تاکنون به میزان 252 هزار تن.
3-موافقت سازمان امور مالیاتی کشور با بخشودگی جرائم مالیاتی به مبلغ 364 میلیارد ریال .
4-اصلاح نحوه ی محاسبه ی قیمت گاز در قبوض صادره ی شرکت ملی گاز از ابتدای سال 94 به بعد ،شرکت ملی گاز ایران 4.9 درصد از مقادیر گاز دریافتی شرکت را با نرخ تعیین شده برای خوراک مجتمع پتروشیمی محاسبه می نمود که به 1.1 درصد کاهش یافت.
5-ساخت و بهره برداری از مخازن ذخیره ی نفتا در مجتمع با ظرفیت 16 هزار متر مکعب به منظور کاهش ریسک تامین مواد اولیه.
6-اخذ مجوز خوراک به میزان 5.3 میلیون نرمال متر مکعب گاز در روز برای هریک از طرح های پتروشیمی اردبیل و نفت نیک قشم.
7-فروش سهام شرکت پتروشمیران از طریق مزایده ی عمومی به بهترین پیشنهاد به مبلغ 3,331 میلیارد ریال.
وی تصریح کرد: شرکت پتروشیمی شازند توانست در سال 94 سود واقعی1,604 ریالی را برای سهامداران محقق کند .این سود دارای دو بخش عملیاتی وغیر عملیاتی است و در حدود 50% سود هر سهم از محل سودهای غیر عملیاتی است.
این مقام آگاه یادآور شد: مبلغ فروش داخلی شرکت در سال 94 نسبت به سال 93 به میزان 3% کاهش یافته است.فروش صادراتی شرکت نیز کاهشی در حدود 14% داشته است. وی ادامه داد: سود عملیاتی شرکت در سال 94 نسبت به سال 93 به میزان 45% کاهش یافته است اما سود غیر عملیاتی افزایش 719% داشته است. شایان ذکر است، سود هر سهم 3% افزایش نسبت به سال 93 را نشان میدهد. همچنین در بخش مبلغ فروش افزایش 33% در محصول پلی اتیلن سبک ،افزایش 28%در محصول پلی اتیلن سنگین وافزایش 29% در محصول پلی پروپیلن را داشته ایم.درمجموع فروش از نظر مبلغ 3% کاهش یافته است.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی شازند تاکید کرد: از نظر مقدار تولید افزایش 15% در تولید اتیلن و 21%در تولید محصول پروپیلن را کسب کردیم. وی افزود: در کل افزایش 18% در میزان تولید سال 94 نسبت به سال 93 را تجربه کردیم.
وی گفت: در خصوص مبلغ فروش صادراتی گزارش هیئت مدیره میتوان به کاهش 46% در محصول پلی اتیلن سنگین ،کاهش 17% در محصول پلی اتیلن سبک و افزایش 8% در محصول پلی پروپیلن اشاره کرد. وی افزود، در مجموع مبلغ فروش صادراتی کاهش 14% را داشته است.
مدیر عامل شرکت عواملی را برای موفقیت و بهبود صنعت پتروشیمی در ایران نام برد مانند: 1-اتمام پروژه های نیمه تمام صنعت پتروشیمی 2-احداث واحدهای جدید پتروشیمی و همکاری با دیگر کشورها در این زمینه 3-تنوع بخشی به محصولات 4- نوآوری در محصولات.
مدیر عامل شرکت از مهمترین برنامه های سال 95 پیگیری قیمت خوراک ، تحویل برخی از کوره ها از پتروشیمی بندر امام خمینی که با سوختLPGکار میکنند و در نهایت بالا بردن مصرف خوراک هایی که از نفتا ارزانتر هستند را برشمرد.
شرکت قصد دارد در کوتاه مدت وبه صورت مقطعی استفاده از خوراک ارزان قیمت تر از نفتا را بالا ببرد.
از دیگر برنامه های شرکت اجرای افزایش سرمایه برای تغییر کوره ها جهت گرفتن خوراکLPG است.

تاریخچه
شرکت در تاریخ 18/1/1366 به نام شرکت پتروشیمی‌اراک (سهامی‌خاص) تاسیس و به شماره ثبتی 64473/2-2 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی واقع در تهران به ثبت رسید.
در تاریخ 30/8/1377 به شرکت سهامی‌عام تبدیل و در شهریور ماه 1378 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است.
سهام شرکت از تاریخ پذیرش، در بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار می‌گیرد مرکز اصلی شرکت در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان تابان غربی، شماره 68 و محل کارخانه در کیلومتر 22 جاده اراک - بروجرد واقع شده است.
براساس مصوبه مجمع عمومی‌فوق العاده مورخ 10/3/1389 نام شرکت پتروشیمی‌اراک (سهامی‌عام) به شرکت پتروشیمی‌شازند (سهامی‌عام) تغییر یافت.

703

شرکت پتروشیمی شازند (اراک)
مجتمع پتروشیمی شازند (اراک) یکی از طرح های استراتژیک و زیربنایی کشور می باشد که در راستای سیاست راهبردی و اصولی توسعه صنعت پتروشیمی، با اهداف مهمی از قبیل تامین نیاز صنایع داخلی کشور به محصولات پایه پلیمری و شیمیایی، تربیت نیروهای کارآمد انسانی برای توسعه آینده این صنعت و انتقال دانش فنی، در سال 1363 توسط شورای عالی اقتصاد به تصویب رسید و در سال 1368 رسما عملیات اجرایی این طرح عظیم و ملی آغاز و در سال 1372 فاز اول آن به بهره برداری رسید.
در حال حاضر این شرکت با سوابق و تجربیات ارزشمند بیش از دو دهه فعالیت موثر در بازار، توانایی تولید بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات میانی و نهایی از انواع پلیمری و شیمیایی و جانبی را دارد در همین راستا طی سال 1394 این شرکت موفق به تولید 874/000/2 تن محصول و کسب مقام پنجاه و هشتم در بین یکصد شرکت برتر کشور گردید.
این مجتمع با داشتن 15 واحد تولیدی فعال، ترکیبی کم نظیر از محصولات شیمیایی و پلیمری را در سبد محصولات خود عرضه می نماید و با توجه به انحصار تولید بعضی محصولات حیاتی از قبیل اکسید اتیلن، وینیل استات، دواتیل هگزانول، نرمال بوتانول، ایزو بوتانول، اتانول آمین ها و اتوکسیلات ها نقش این مجتمع در تامین نیازهای راهبردی صنایع مختلف کشور را می توان بی نظیر دانست.
به طور کلی با لحاظ دو شاخص تنوع محصول و ظرفیت تولید این مجتمع تولیدی مهمترین و بزرگترین واحد تولیدی در حوزه صنعت پتروشیمی در نیمه مرکزی و شمالی کشور محسوب می شود.
حفظ ارزش ها و سرمایه های انسانی و احترام به شئون همه کارکنان و ارتقاء سطح زندگی همکاران محترم در کنار افزایش ارزش و سود هر سهم سرلوحه اهداف مدیریت شرکت می باشد بدیهی است هر حرکت سازنده ای در این راستا نیاز به همکاری همه جانبه همه ارکان و دست اندرکاران دارد برهمین اساس مدیریت و کارکنان شرکت تلاش خواهندنمود با برنامه ریزی و آینده نگری در سرنوشت سازمان خود اثرگذار بوده و به گونه ای عمل نمایند که جایگاه این شرکت در عرصه صنعت پتروشیمی مانند همیشه ممتاز باشد.
استراتژی ها و برنامه های عملیاتی شرکت در سال مالی 1395
*سنجش مستمر عملکرد و اثربخشی کلیه فرآیندهای شرکت برای رسیدن به تعالی سازمانی
*تبدیل ساختار فعلی شرکت از وظیفه محوری به فرایند محوری
*افزایش انگیزه و رضایتمندی کارکنان از طریق بهبود فرایندهای منابع انسانی
*توسعه نظام ارتباطات و مشارکت سازمانی کارکنان
*طرح ریزی، ایجاد نظام یکپارچه ی سخت افزاری و نرم افزاری با گردش زنده، روان و شفاف اطلاعات تخصصی و تعاملی شرکت
*تدوین نظام IT Governance
*بسترسازی تحقق نظامهای BPM ، BSC و DM در شرکت
*توسعه فرهنگ سازمانی براساس ارزش های سازمانی
*طراحی نظام توسعه خلاقیت نوآوری و کارآفرینی در حوزه منابع انسانی
*استقرار نظام تعالی منابع انسانی و آموزش
*طرح ریزی سیستم مدیریت کاهش هزینه ها و مدیریت عملکرد بهره وری سازمانی جهت رقابت پذیری محصولات در بازار جهانی و رضایت بیشتر کارکنان
*تولید محصولات با کیفیت، مطابق با استانداردها برای تامین نیاز بازار و تثبیت و تقویت موقعیت برند در شرایط رقابتی
*اجرای طرح های توسعه ای متناسب با تامین و تغییر خوراک جهت تولید محصولات جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی و پائین دستی
*ضرورت به روز نمودن روش های و تکنولوژی های تولید
*مدیریت بهینه مصرف آب
*مدیریت هزینه های تولید در راستای افزایش حاشیه سود محصولات
*پایش مستمر تکنولوژی و فرایندهای تولید در راستای افزایش بهره وری
*مشارکت در تدوین برنامه تحقق ارزش ها به ویژه مسئولیت اجتماعی، جهت رضایت بیشتر ذینفعان و توسعه برند شرکت
*برنامه ریزی شناسایی و تحقق نیازهای حال و آینده مشتریان بالقوه در بازارهای هدف (عمومی و خاص) و همچنین طراحی *سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان CRM جهت تحقق ارزش مشتری مداری
*شناسایی زنجیره ارزش مشتریان و ارائه محصول براساس آن
*طراحی یک نظام هدفمند جهت حضور شایسته در بازارهای خاص با توجه به شرایط روز بازار جهانی به ویژه رفع تحریم ها علیه صنعت نفت و پتروشیمی
*بازنگری فرآیند تدارکات و تدوین نقش واحدها در بهبود فرآیند خرید
*شناسایی پیمانکاران قدرتمند، استراتژیک و با کیفیت جهت انعقاد قرارداد بلندمدت با آنها به منظور کسب مزیت رقابتی در زنجیره ارزش شرکت
*بررسی و آنالیز کارکرد رقبا در خصوص شناسایی راهکارهای مناسب جهت تامین تجهیزات و ملزومات از منابع و تامین کنندگان مشترک
*اولویت خرید از سازندگان اصلی تجهیزات
اهم فعالیتهای در نظر گرفته شده برای سال 1395
*تلاش برای گسترش بازارهای جدید
*مطالعات آغاز پروژه سامانه نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری در راستای اهداف استراتژیک سازمان و مشتری مداری
*بازاریابی محصولات جدید جهت افزایش افزوده و سهم بازار وشناسایی بازارهای بالقوه
*حضور فعال و موثر در بازارهای کشورهای همسایه که ارزش افزوده بیشتری برای شرکت دارند.
*افزایش سهم حمل ریلی و همچنین حمل فله ای محموله های داخلی و صادراتی
*افزایش سهم فروش گریدهای خاص پلی پروپیلن، پلی اتیلن و دیگر گریدهای سفارشی برای مشتریان با توجه به مزیت توانایی این محصولات
*همراهی و هماهنگی کامل با سیاست های اجرایی دولت در خصوص تولید و فروش محصولات خاص و استراتژیک به منظور تامین بازار داخلی
*تجهیز و توسعه بخش تحقیقات بازار و مهندسی فروش به منظور شناسایی بازارهای هدف جدید، بررسی و تجزیه و تحلیل نیاز آنها و پیش بینی تحولات آتی بازار و قیمت های جهانی و منطقه ای محصولات
برنامه های آتی شرکت
*حضور فعال در بازارهای منطقه ای و کشورهای همجوار منجمله کشور ترکیه، افغانستان و کشورهای واقع در حاشیه دریای خزر و اروپا
*انجام تحقیقات بازار در راستای برنامه های استراتژیک شرکت در چارچوب تیم های پژوهش تکنولوژی و بازار
*بازنگری استراتژی فروش محصولات خاص به منظور افزایش سود در بازارهای خاص منطقه ای و جهانی
*تعیین اهداف کلان سازمان (حفظ و ارتقای ارزش بلند مدت سهام، رضایت ذینفعان کلیدی، افزایش سهم بازارهای هدف جدید، تولید محصولات جدید)
*تعریف پروژه هایی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره وری در راستای استراتژی ها و اولویت های سازمانی

705

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.