کد مطلب: ۶۰۸۲۷۸

یارانه سوم در راه است؟

با توجه به وعده پرداخت نقدی بابت جبران حذف ۴۲۰۰ تومانی، احتمال ورود یارانه سوم وجود دارد و اینکه به چه ترتیبی باشد هنوز مشخص نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت گذشته تکلیف چند ساله حذف سه دهک بالای درآمدی را به بهانه نبود اطلاعات کافی، ‌احتمال اشتباه در حذف و یا تبعات اجتماعی آن اجرا نکرد و این سوال را بی پاسخ گذاشت که اگر امکان شناسایی دهک‌بالا و حذف آنها را بین یارانه‌بگیران داشت تا به مابقی فقط کمک معیشتی پرداخت کند چرا در مورد یارانه نقدی چنین نکرد؟ این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ و با افزایش قیمت بنزین حدود ۶۰ میلیون نفر را از بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر برای پرداخت یارانه معیشتی انتخاب کرده بود.

اما در دولت فعلی بیش از جریان یارانه ‌های نقدی بحث درباره یارانه پنهانی بوده که سالانه ۸۵ میلیارد دلار برآورد شده است و اقدام اصلاحی در این رابطه ظاهرا در اولویت قرار دارد و از جمله آن جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و در لایحه بودجه سال آینده نیز به صراحت به آن وارد شده است.

جریان پیش‌بینی شده برای سال بعد نشان می‌دهد که در مورد یارانه نقدی روال مانند دو دولت گذشته است؛ همچنان عدد ۴۲ هزار میلیاردی در ردیف پرداخت یارانه نقدی و بیش از ۳۰ هزار میلیاردی هم برای کمک معیشتی باقی مانده که بیانگر ادامه پرداخت یارانه‌ها سابق است، مانند گذشته (به غیر از امسال) تاکید بر حذف خانوارهای پردرآمد است که تضمینی برای آن نیست ولی اگر چنین اتفاقی افتد، منابع آن احتمالا صرف افزایش یارانه کم درآمدها خواهد شد.

اما با توجه به وعده پرداخت نقدی بابت جبران حذف ۴۲۰۰ تومانی، احتمال ورود یارانه سوم وجود دارد و اینکه به چه ترتیبی باشد هنوز مشخص نیست.

درهر صورت ۱۱ سال از اجرای قانون پرحاشیه هدفمندی یارانه‌ها گذشته و هنوز نه مجلس توانسته نظارت مناسبی برای اجرای دقیق قانون و تکالیف بودجه‌ای آن داشته باشد و نه دولت ها عزم جدی برای اصلاح این رویه داشته‌اند و به نظر هم نمی رسد که با این روال، فعلا زمانی برسد که پرداخت های نقدی سامان یافته و منابع هدفمندی در جای خود خرج شود، این در حالی است که افزایش قیمت بنزین و سایر درآمدهای پیش بینی شده در قانون در سال‌ها اخیر موجب شده تا دولت پرداختی هم به سایر بخش‌ها داشته باشد وگرنه با روال گذشته، هیچ گاه پرداخت نقدی اجازه رسیدن سهم سایر بخش‌ها را نمی‌داد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو رو خدا یارانه ندهید جزئ تورم هیچ اثری نداره لا اقل می خواهید بدهید فقط به دهک های ضعیف بدهید باید جلوی نقدینگی را گرفت وبا وعده های یارانه و پول پاشی وافزایش حقوق وضع را از این بدتر نکنید

  • ناشناس

    بسه دیگه صدقه اقتصاد وتورم را درست کنید ما کی می خواهیم ازدواج کنیم با این گرانی نمی شود دلار را کاهش دهید همه چیز درست می شود نه میشه وسایل خانه خرید نه ماشین نه رهن خانه

  • ناشناس

    بجای یارانه دولت قیمت دلار رو کاهش دهد با یارانه مگه میشه لوازم منزل خرید ماشین خرید خانه خرید گوشی موبایل خرید کامپیوتر خرید همه چیز به قیمت دلار بستگی داره

  • ناشناس

    با پول دست مردم دادن قدرت خرید مردم افزایش پیدا نمی کند لطفا ارزش پول ملی رو به حالت سابق برگردونید