کد مطلب: ۵۷۵۸۶۱

در تصادف بدون گواهینامه، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند؟

در تصادف بدون گواهینامه، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند؟

رئیس اداره اتومبیل بیمه مرکزی گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقصران حوادث رانندگی که گواهینامه ندارند باید خسارت پیش آمده از تصادف را به بیمه پرداخت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خان محمدی، رئیس اداره اتومبیل بیمه مرکزی با هشدار اینکه رانندگی با وسایل نقلیه بدون داشتن گواهینامه می‌تواند تبعات حقوقی و قضایی فراوانی برای راننده ایجاد کند، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقصران حوادث رانندگی که گواهینامه ندارند باید خسارت پیش آمده از تصادف را به بیمه پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه هموطنان برای رانندگی جدا از بیمه‌نامه معتبر، حتما باید گواهینمامه داشته باشند، گفت: اگر در تصادفات خودرویی، راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد، بیمه‌ها برای حمایت از زیان دیده خسارت زیان دیده را پرداخت می‌کنند، اما مبلغ پرداختی را از فرد متخلف که بدون گواهینامه رانندگی کرده است پس می‌گیرند.

خان محمدی گفت: مثلا اگر فردی بدون داشتن گواهینامه در تصادفی باعث فوت فردی شود، بیمه برای اینکه فرد آسیب دیده تخلفی انجام نداده دیه کامل را به خانواده وی پرداخت می‌کند، اما بلافاصله برای راننده متخلف تشکل پرونده می‌دهد و نسبت به پس گرفتن دیه فرد فوت شده از فردی که بدون گواهینامه رانندگی کرده است، اقدام می‌کند.

رئیس اداره اتومبیل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه برخی هموطنان فکر می‌کنند در تصادفات بدون گواهینامه هم مانند سایر حوادث، بیمه‌ها میزان خسارت را از محل پوشش بیمه‌ای آن‌ها پرداخت می‌کنند و راننده مختلف فقط در دادگاه مبغلی جزئی جریمه خواهد شد، گفت: این تفکر اشتباه است و افرادی که بدون گواهینامه رانندگی می‌کنند باید بدانند که خسارت حادثه در نهایت از خود آن‌ها گرفته خواهد شد و بیمه‌ها فقط برای اینکه زیان دیده معطل نشود ابتدا خسارت یا دیه مربوط را پرداخت می‌کنند و سپس از راننده‌ای که قانون را رعایت نکرده است، پس می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: البته اگر مقصر حادثه توان پرداخت دیه یا خسارت ایجاد شده را بصورت یک‌جا نداشته باشد، بیمه‌ها برای کمک به وی مبلغ مورد نظر را قسط‌بندی و طی چند مرحله دریافت می‌کنند، ولی به هیچ‌وجه این‌گونه نیست که بیمه‌ها نسبت به پس گرفتن خسارت پرداخت شده اقدام نکنند.

خان محمدی با اشاره به اینکه هموطنانی که بدون گواهینامه رانندگی و تصادف می‌کنند، مشکلات دادگاهی و مالی زیادی خواهند داشت: از هموطنان خواست حتما قانون را رعایت، و از رانندگی بدون گواهینامه خودداری کنند.

رئیس اداره اتومبیل بیمه مرکزی با تاکید براینکه چنانچه بیمه‌ای به بهانه نداشتن گواهینامه مقصر حادثه، نسبت به پرداخت خسارت به زیان دیده کوتاهی کند، تخلف است، گفت: هموطنان درصورت مشاهده چنین مواردی حتما موضوع را به بیمه مرکزی گزارش دهند تا بلافاصله رسیدگی و برخورد قانونی انجام شود.

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام خدمت شما دوستان. بنده ۵روزپیش بایک خودرو تصادف کردم .ومقصر طرف قابل شناخته شد. نهایتا در۶،۱ ۱۴۰۱به بیمه ایران شعبه.جاده مخصوص رفتیم بعد از۳ساعت معطلی و دوندگی راننده مقصر یا دروغ یا راست گفت من گواهینامه ام را نیاورده ام..وبنده درلحظه آخر که میخاستم حواله را بگیرم به‌ من گفتند تا ایشان گواهینامه اش را نیاورد ما نمی‌توانیم به‌ شما خسارت‌ بدهیم..درضمن بنده‌ درحین انجام کارهای بیمه مدارک راننده مقصر را تحویل ش داده بودم وایشان رفت که مثلا گواهینامه بیاورد.خواهشمندم .بنده را راهنمایی بفرمایید .باتشکر