کد مطلب: ۴۵۶۳۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا برخی شرکت‌ها تمایلی به واریز سود از طریق سجام ندارند؟

چرا برخی شرکت‌ها تمایلی به واریز سود از طریق سجام ندارند؟

با وجود اینکه در هفته‌های اخیر برخی شرکت‌ها از واریز سود نقدی سهام از طریق سامانه سجام خبر داده‌اند، برخی شرکت‌های بورسی هنوز نسبت به این موضوع مقاومت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که از هفته گذشته برخی شرکت‌ها طی اطلاعیه‌ای خبر از واریز سود نقدی سهام خود را از طریق سامانه سجام دادند، اما اخباری از مجامع عمومی شرکت‌ها به گوش می‎‌رسد که با وجود درخواست سهامداران به دریافت سود نقدی از این طریق، هنوز برخی از شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق روش‌های سنتی تمایل دارند. دو نمونه از این شرکت‌ها که دتولید و هرمز بودند که در مجامع عمومی خود با پرداخت سود از طریق سجام مخالفت کردند.

یکی از دلایل این موضوع را می‌توان به باقی ماندن بخشی از این سود در حساب شرکت‌ها نسبت داد. بسیاری از مواقع پس از اعلام سود نقدی تقسیمی از سوی شرکت‌ها این مبلغ برای بسیاری از سهامداران مبلغ بسیار اندکی است، به طوری که آنها حوصله رفتن به بانک یا فکس کردن مدارک لازم را به امور سهام شرکت ندارند و قید این سود نقدی را می‌زنند.

اگر چه این سود برای سهامداران شاید مبلغ بسیار کوچکی باشد اما اگر تعداد زیادی سهامدار از این سود صرف‌نظر نکنند، پول خوبی در حساب شرکت باقی می‌ماند. اما در صورتی که اگر شرکت‌ها از سامانه سجام استفاده کنند، تا آخرین ریال سود نقدی تقسیم شده به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • باباعلی

    اگر حساب به شرکت معرفی شود که سود به حساب فرد واریز می گردد واگر گفته شود که به بانک مراجعه گردد که پول در اختیار بانک می باشد ونفع خاصی برای شرکت ندارد وبانک ها درقبال تسهیلاتی که به شرکت ها می دهند پرداخت سود شرکت ها را در اختیار می گیرند ولی به طور کلی بایستی گفت که پرداخت سود از طریق خود شرکت ها بهتر است مثل شرکت غدیر که پس از مجمع حداکثر در ۴۸ ساعت سود به حساب فرد واریز می گردد واگر مشکلی باشد در تماس بااین شرکت مشکل حل می گردد وشرکت ها بهتر پاسخگو هستند شما یک بار با شرکت ی سمات کار داشته باشید اصلا کسی پاسخگو نیست تلفن زنگ می خورد ولی کسی جواب نمی دهد حداقل شرکت اگر یک دفعه ویا دودفعه جواب ندادند دفعه سوم جواب می دهند و نحوه پاسخگویی شأن نیز خوب است

    • ناشناس

      داداش.یا خودتان شرکت دارید یا از طرف آنها صحبت میکنید یا اگر هم سهامدار خرد هستید تابحال فقط یک سهم داشته اید که آنهم از شانستان ۴۸ ساعته پرداخت کرده که اینقدر خوش بین هستید . ۹۰ درصد شرکتها یا دیر پرداخت میکنند یا با هزار شگردی که یاد گرفته اند خرده سهامدار را خسته و از دریافت حقش منصرف میکنند تا پرداخت نکنند، بعد هم مگر سمات=سپرده گذاری مرکزی پسرخاله سهامدار است که شرکتها آنرا قبول ندارند ، سهامدار حقش را میخواهد حالا به هر روشی که شرکت دوست دارد پرداخت کند، عزیز من مشکل جای دیگر است!

  • بهرام

    به سهامداران توصیه میشود اینگونه رفتار شرکت بورسی را نیز در قبال سهامداران در تحلیلهای بنیادی خود در مورد اعتبار و ارزشمندی سهام شرکتها درنظر بگیرند و در خصوص خرید سهام اینگونه شرکتها دقت بیشتری داشته باشند

  • ناشناس

    سازمان بورس باید شرکتها را ملزم کند که حتما و فقط به حساب سهامداران و از طریق سامانه سجام اقدام کنند و هر شرکتی که این مسئله را قبول نکند با آنها برخورد کند و افشا اطلاعات و اطلاع رسانی کند.

    • ناشناس

      در مصاحبه های متعدد از زبان مقامات بورسی و بعضی اعضا شورای بورس مکررا اخیرا شنیده ایم که یا قانون وجود ندارد یا اگر هست شرکتها ملزم به آن نیستند و مثلا خود سهامدار در مجمع مطرح کند. اگر صاحب شرکت خواست سود را میدهد و اگر نه که دست خودش است یا زیرساخت وجود ندارد یا هماهنگی ندارد و غیره، اینرا برای آنها که در جریان نیستند گفتم که اینکار حداقل در سطح وزارتخانه اقتصاد و مجلس قابل حل است و بورس عملا از اینکار سالهاست شانه خالی میکند احتیاج به حکم بالاتر است. پس نمیخواهد زیادی بورسی ها را در این مورد تشویق کنید! ممکن است زیادی ذوق کنند! به خودتان هم دلخوشی بیخودی ندهید.

  • ناشناس

    باید شرکتها رو الزام به پرداخت سود از سجام کنند

  • احمد

    سلام
    باید سازمان بورس با وضع قانون به تمام شرکتها اجبار کند که سود سهامداران را از طریق سجام پرداخت نمایند .حالا یا زورش به شرکتها نمی رسد . یا اینکه منافعی … برای سازمان بورس دارد . خدا می داند !

  • ناشناس

    با سپاس از خبرگزاری. جایی در خبرها خواندم هفته دیگر یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس است، این موضوع “پرداخت سود شرکتها” اگر قانون گذاری جدید یا مثلا تبصره ای متممی چیزی میخواهد باید در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شود که گویا هفته آینده کلا در مورد قوانین بورس بحث میشود یکی از سوالات خبرنگار محترم شما و پیگیری میتواند همین باشد، خواهشمند است عنایت فرمایند

  • ناشناس

    ای کاش برای شرکتها الزام ایجاد میکردن تا موظف با انجامش بشن

  • fadak1364

    الان مجموع این سودهای خرده ریز در سبد سهامم حدود 96 هزار تومنه،اما مجبورم صرف نظر کنم،چون برای 7 هزار تومن ارزش نداره برم بانک

  • حسین

    دیروز رییس جمهور گفت همه شرکتها باید از سجام واریز کنن

  • ناشناس

    شرکت آریا ساسول از طریق سجام واریز کرد