کد مطلب: ۶۸۱۷۴۰

خطر ابتلا برای هیچ‌کس صفر نیست/ ۲ پروتکل مهم برای مقابله با زیرسویه‌های اُمیکرون

خطر ابتلا برای هیچ‌کس صفر نیست/ ۲ پروتکل مهم برای مقابله با زیرسویه‌های اُمیکرون

یک اپیدمیولوژیست استفاده از ماسک و همچنین اهمیت تهویه هوا برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون در موج جدید بیماری، لازم و ضروری می‌داند. در عین حال درباره بازگشت حجاج به کشور، گفت: طبیعتا در شرایط فعلی نباید دید و بازدیدهای بعد از حج و ولیمه دادن و… را مانند سال‌های معمولی و بدون بیماری برگزار کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک اپیدمیولوژیست استفاده از ماسک و همچنین اهمیت تهویه هوا برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون در موج جدید بیماری، لازم و ضروری می‌داند. در عین حال درباره بازگشت حجاج به کشور نیز گفت: طبیعتا در شرایط فعلی نباید دید و بازدیدهای بعد از حج و ولیمه دادن و… را مانند سال‌های معمولی و بدون بیماری برگزار کرد.

به نقل از ایسنا ، حمید سوری، پزشک درباره شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مواجهه با ساب‌واریانت‌های BA۴ و BA۵، گفت: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی از مداخلاتی که باید برای مقابله با اپیدمی به آن‌ها توجه کنیم، بحث ماسک و تهویه هوا است. این دو پروتکل، دو مداخله غیربالینی بسیار مهم در مقابل اپیدمی محسوب می‌شوند.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که برای قطع زنجیره انتقال ویروس، دو مولفه دیگر هم علاوه بر افزایش سطح ایمنی افراد که با واکسیناسیون حاصل می‌شود، داریم؛ یکی درگاه ورودی ویروس به بدن فرد حساس است که به معنی پذیرش ویروس از سوی شخص حساس است و یکی هم درگاه خروجی که از سوی شخص مبتلا صادر می‌شود. این دو درگاه را با ماسک می‌توان محدود کرد.

خطر ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون زیرسویه‌های اُمیکرونبرای هیچ‌کس صفر نیست

سوری با بیان اینکه خطر ابتلا در زمان اپیدمی‌ها برای هیچ‌کس صفر نیست، گفت: با این حال یک طیفی وجود دارد که هرچقدر احتیاط را بیشتر کنیم، بیشتر به سمت صفر میل می‌کند. هرچقدر رعایت پروتکل‌ها را نداشته باشیم و واکسن نزنیم و… نمودار این طیف به سمت ۱۰۰ درصد پیش می‌رود.

بنابراین باید تا حد ممکن سطح خطر را کاهش دهیم. به عنوان مثال تجمعاتی که در محیط‌های بسته است، می‌تواند خطرناک باشد. به ویژه در جایی که تهویه انجام نمی‌شود. بنابراین رعایت پروتکل‌ها بسیار مهم است. در عین حال در محیط بسته اگر فرد مبتلا یا مشکوکی وجود داشته باشد. آن فرد حتما باید حتی در مواجهه با اعضای خانواده‌اش از ماسک و مسائل حفاظتی استفاده کند و تا حد امکان از سایرین دور باشد.

استفاده درست از ماسک تا ۹۵ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند

سوری گفت: باید توجه کرد که اگر ماسک استاندارد به درستی زده شود؛ به طوری که هم فرد مبتلا به کرونا ماسک را درست بزند و هم فردی که مبتلا نیست، در این صورت ماسک می‌تواند تا ۹۵ درصد از انتقال ویروس جلوگیری کند. حال اگر فرد مبتلا ماسک بزند، اما فرد سالمی که در مواجهه با اوست ماسک نزند، باز می‌تواند تا ۶۵ درصد از ابتلا به ویروس فرد سالم جلوگیری کند.

توصیه‌های مهم ضدکرونایی به حجاج

وی با اشاره به آغاز بازگشت حجاج به کشور، توصیه کرد که حجاج حتما باید در مرزها غربالگری شوند و حتما باید از آنها تست گرفته‌شود. افرادی که علامت‌ دارند، حتما باید قرنطینه شوند و افرادی هم که مشکوک به بیماری هستند، باید رصد و رهگیری شود.

وی تاکید کرد: خود حجاج هم حتی اگر بدون علامتند یا نتیجه تست‌شان مشخص نیست و حتی اگر تست‌شان منفی است، اما به خودشان مشکوک بوده یا ابتلایشان را به کرونا محتمل می‌دانند. طبیعتا نباید دید و بازدیدهای بعد از حج و ولیمه دادن و… را مانند سال‌های معمولی و بدون بیماری برگزار کنند. اکنون شرایط بسیار متفاوت است. نباید مهمانی‌هایی پر جمعیت بدهیم که به ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون یا مرگ افراد منجر شود. بنابراین توصیه من این است که دید و بازدیدهای بعد از حج به هیچ وجه نباید به صورت انبوه انجام شود. برگزاری مراسم تجمعی و ولیمه دادن و … اصلا در شرایط فعلی بیماری به مصلحت نیست و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را به سرعت افزایش دهد.

سوری گفت: حجاج و اقوام‌شان باید مراقبت کنند. زیرا واقعا ممکن است به ابتلای انبوه و حتی مرگ برخی منجر شود. باید توجه کرد که طول دوره بیماری می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۱ روز طول بکشد. حجاج هم حداقل تا ۱۰ روز بعد از بازگشت از حج، مراقبت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.